اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951211240515424

برای نخستین بار در ایران اجرایی شد

رونمایی ایرانسل از فناوری NB-IoT

کد: 13951211240515424

https://goo.gl/y5ZsQ5

، تهران , (اخبار رسمی): ایرانسل برای نخستین بار در ایران از فناوری NB-IoT یکی از به روزترین بسترها در حوزه اینترنت اشیا برای مدیریت هوشمند منابع و انرژی رونمایی کرد.

رونمایی ایرانسل از فناوری NB-IoT

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی ایرانسل، فناوری NB-IoT یکی از به‌روزترین بسترهایی است که در حوزه اینترنت اشیا برای انتقال امن داده‌ها معرفی شده است.

این فناوری در واقع یک دسترسی رادیویی است که این امکان را فراهم می‌کند تا اطلاعات تمامی اشیایی که به اینترنت متصل هستند، از جمله کنتورهای آب و برق و گاز، به مرکز کنترل و سرویس‌های بالادستی منتقل شود.
در جریان بازدید محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساختمان مرکزی ایرانسل، نخستین سایت NB-IoT در ایران رونمایی شد.
فناوری NB-IoT بستر ارتباطی مناسب برای ارتباط کنتورهای هوشمند با قابلیت نظارت از راهدور را با سامانه‌ای مرکزی فراهم می‌کند. این سامانه اطلاعات ارسالی از کنتورهای هوشمند را تحلیل کرده و فرمان‌های لازم را به کنتورها صادر می‌کند.
راه‌اندازی این سامانه، تحول بزرگی در ارائه خدمات اینترنت اشیا (IoT)، هوشمندسازی نظارت و مدیریت یکپارچه منابع آب و انرژی و تحقق مدیریت هوشمند شهری به شمار می‌رود.
از جمله ویژگی‌های فناوری NB-IoT توان مصرفی پایین برای اشیا است که سبب افزایش طول عمر باتری تا حدود ۱۰ سال می‌شود. همچنین گستردگی پوشش شبکه از دیگر ویژگی‌هایی است که استفاده از آن را در اندازه‌گیری هوشمند، قرائت کنتور آب، برق و گاز از راه دور و صدها مورد دیگر بی‌همتا و متمایز میکند.
مزایای استفاده از IPv6 در گسترش اینترنت اشیا
ایرانسل، بزرگترین اپراتور دیتای ایران، با بهره‌برداری تجاری از نسخه ششم پروتکل اینترنت (IPv6)، این امکان را برای نخستین بار در ایران در اختیار مشترکان خود در استان‌های تهران، البرز، مرکزی و قم قرار داده تا سرویس اینترنت را در بستر IPv6 دریافت کنند.
با توجه به توسعه یافتن کاربرد خدمات دستگاه به دستگاه و اینترنت اشیا (IoT) که می‌تواند منجر به برقراری ارتباط میان بسیاری از دستگاه‌ها مانند موبایل‌ها، دوربین‌ها و حتی لوازم خانگی و قاب عکس‌های دیجیتال بر بستر اینترنت شود، نیاز به توسعه پروتکل IP بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. براساس پیش‌بینی‌ها طی سالهای آینده، میلیاردها شیء در دنیا به اینترنت متصل می‌شوند. ایرانسل به عنوان اپراتور پیشگام در زمینه اینترنت اشیا و شهر هوشمند، سرمایه‌گذاری کلانی را جهت راه‌اندازی سامانه دستگاه به دستگاه به عنوان بسترساز این ارتباطات انجام داده است تا با بهره‌برداری تجاری از آن، امکان اتصال هزاران دستگاه و ارائه صدها خدمت مختلف بر روی این بستر فراهم شود.
نسخه ششم پروتکل اینترنت یا IPv6 از فضای آدرسدهی ۱۲۸ بیتی استفاده می‌کند که امکان بهره‌گیری از ۲ به توان ۱۲۸ آدرس یکتا را امکان‌پذیر خواهد کرد. این در حالی است که نسخه چهارم پروتکل اینترنت یا IPv4 که در حال حاضر مورد استفاده است، از استانداردهای قدیمی آدرس‌دهی است و فضای آدرسی ۳۲ بیتی دارد.
با وجود میلیاردها دستگاه جدید IoT که هر ساله وارد بازار می‌شود، فراهم بودن «قابلیت اتصال» یک موضوع حیاتی است؛ به این ترتیب، اجازه ارتباط دستگاه‌های متصل به شبکه با یکدیگر فراهم می‌شود.
استفاده از بستر IPv6 با فراهم کردن امکان رمزنگاری end-to-end و جلوگیری از جعل هویت در شبکه، با استفاده از پروتکل SEND (Secure Neighbor Discovery)، امنیت ارتباطات اینترنتی را تا حد بالایی تامین می‌کند.
با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در زمینه گسترش اینترنت اشیا، تعداد اشیای متصل به اینترنت در فاصله سال‌های 2015 تا 2020، با رشد بیش از 400 درصدی، از 4.9 میلیارد به 25 میلیارد شیء خواهند رسید. توجه به چنین پیش‌بینی‌هایی، ضرورت اهتمام به گسترش بستر IPv6 را دو چندان می‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایرانسل

شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل به عنوان دومین اپراتور تلفن همراه کشور، در طول سال‌های فعالیت خود با تلاش روزافزون در جهت ارتقای زیرساخت‌های خود، موفق به کسب مجوزهای زیر از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شده است. ایرانسل هم اکنون سریع‌ترین و گسترده‌ترین شبکه اینترنت همراه کشور را در اختیار مشترکان خود قرار داده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]