کد: 13951211240567051

با حضور رئیس سازمان محیط زیست، مدیرعامل خانه تئاتر و دبیر جشنواره فیلم سبز

در همایش ایران فرهنگی چه گذشت؟

کد: 13951211240567051

https://goo.gl/8qVOY4

، تهران , (اخبار رسمی): فرهاد توحیدی دبیر جشنواره بین المللی فیلم سبز در پنل تخصصی «فرهنگ و محیط زیست» در همایش ایران فرهنگی در جهان امروز، گفت: امروز انسان تغییرات را بر روی کره زمین به سرعت اعمال می کند و معلوم نیست زمین تا کی می تواند تحمل کند.

در همایش ایران فرهنگی چه گذشت؟

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، خاطر نشان کرد: ایران در کنوانسیون تنوع زیستی جزء ۲۰ کشور دنیا در تنوع زیستی است که این را باید قدر بدانیم زیرا مایه الهام برای هنر ماست

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم سبز، سومین پنل تخصصی همایش ایران فرهنگی در جهان 10 اسفند 1395 با عنوان «فرهنگ و محیط زیست» با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر و فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس و دبیر جشنواره فیلم سبز برگزار شد.

در ابتدا فرهاد توحیدی ضمن تقدیر از برپایی این همایش، اظهار کرد: آرزوی برخی دولت ها بود که همایش های این چنینی را خیلی پرجمعیت ببینند اما آنها ندیدند و رفتند به هر حال من معتقدم دولت تدبیر و امید ماحصل تلاش هنرمندانی بود که به عنوان گروه مرجع حضور داشتند.

توحیدی به سخنرانی رئیس جمهور در کنفرانس سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ و نامگذاری دولت تحت عنوان دولت محیط زیست، اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس روحانی پیرامون پدیده جهان گرمایی سخنرانی درخشانی کردند و دولت خود را علاوه بر دولت تدبیر و امید، دولت محیط زیست نامیدند؛ حال چگونه می شود که فرمان مقام معظم رهبری درباره حفاظت از محیط زیست ابلاغ می شود ولی ما همچنان در تعارض مدیریتی به سر می بریم.

وی افزود: سوال من از خانم ابتکار این است که شما که در هیات وزیران در زمینه محیط زیست هم نظر هستید چرا ما شاهد برخی از تعارضات در این زمینه هستیم؟

فرهاد توحیدی نیز در سخنان پایانی خود با اشاره به اینکه ما در دوران آنتروپوئیسم هستیم، گفت: دانشمندان می گویند ما در دوره آنتروپوئیسم هستیم یعنی تاثیرات انسان بر پوسته زمین عمیق تر و اساسی تر از دورانی است که ۴.۶ میلیارد سال زمین عمر کرده، امروز انسان دارد تغییرات را بر روی کره زمین به سرعت اعمال می کند و معلوم نیست زمین تا کی می تواند تحمل کند.

وی ادامه داد: به هر حال آنچه که روشن است، بخشی از این کارعظیم در حوزه حفاظت از محیط زیست برعهده دستگاه های حاکمیتی و دستگاه های اجرایی است اما مهم تر از آن تغییر رفتار مردم است و مهم ترین ابزاری که می تواند برای تغییر رفتار مردم مفید واقع شود، ابزار هنر است که امیدوارم همان طور که در طی تصدی دولت تدبیر و امید این اتفاق در سازمان حفاظت از محیط زیست رخ داده و رابطه نزدیک بین هنرمندان و سازمان ایجاد شده این رابطه تداوم پیدا کند و هنرمندان کمک کنند تا همه ما مردم به مسوولیت های شهروندی مان بیشتر آشنا شویم و عمل کنیم.

در ادامه نیز اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر اظهار کرد: بنده سال گذشته از طرف خانم ابتکار پیامی دیدم که محتوای آن بر پایه این فضا مبتنی بر این بود که شما به عنوان یک هنرمند چه پیشنهادی به خانم ابتکار دارید که من جواب دادم خانم ابتکار می داند من چه پیشنهادی دارم اما نمی تواند این پیشنهاد را اجرا کند.

در هیچ عرصه از دفاع از حقوق مردم عقب نشینی نکردیم

در ادامه معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد: تشکر می کنم از آقای صالحی امیری که فضای گفت و گو را فراهم کردند. آقایان فرهادی و همت به موضوع تعارض اشاره کردند که من نیز با آن موافقم به عبارتی می توان گفت توسعه اصولا با طبیعت معارضه دارد. این فرهنگ غنی و اینهمه بالندگی و تمدن و فرهنگ با رفتارهای امروز ایرانیان سازگار نیست و تعارض دارد و بخشی از این ناسازگاری به دولت و بخشی به عموم جامعه بازمی گردد و نشان می دهد که ما چقدر از باورها و شالوده ای که فرهنگ مارا تشکیل می دهد فاصله گرفته است.

وی ادامه داد: ما این موضوع را  به روشنی می توانیم در مواردی چون الگوی مصرف آب، الگوی مصرف انرژی و الگوی مصرف سوخت ببینیم که اینها واقعا بحث های عمیق فرهنگی است که در کانون جهانی قرار دارد و در بسیاری از کشورها نیز با تعارض مواجه است. چرا ما هم مثل دنیا از مزرعه تا سر سفره نصف نعمت های مان از بین می رود، ما در شرایط بسیار سختی مواجه شده ایم اما می توانم قاطعانه بگویم که دستاوردهای سال های قبل ما در حوزه محیط زیست به دلیل عملکرد ضعیف سال های قبل به نقطه صفر رسیده بود.

وی با نمایش گذاشتن اسلایدرهایی از عملکردهای دولت در بحث محیط زیست، افزود: در آلودگی هوا نیز شاهد رهاسازی بدترین مواد شیمیایی بودیم که شرایط ما را بسیار بد کرد. در واقع می توان گفت ما میراث دار شرایطی بودیم که متاسفانه بدلیل رهاشدگی در محیط زیست شکل گرفت. کشور ما در بحث ارزیابی های مطالعات زیستی واقعا در رتبه نامطلوبی قرار دارد. متاسفانه برای تخریب دستاوردهای دولت جوسازی های زیادی شده که در این زمینه می توان به تالاب هورالعظیم اشاره کرد که برخی ها بر این باور بودند احیای این تالاب به وسیله پساب ها و فاضلاب ها صورت گرفته در حالی که وقتی این تالاب خشک شد طبق تعاملاتی که با آقای زنگنه وزیر نفت داشتیم تمامی تاسیسات نفتی از منطقه جمع آوری شده و بیش از ۷۰ درصد آن آبگیری شد. شما بدانید اینها دروغ نیست بلکه مسائلی بوده که در دوره قبل به مردم گفته نمی شده است.

ابتکار تاکید کرد: تالاب گاوخونی در سال ۹۲ کاملا خشک شده بود با تلاش هایی که در این چند سال صورت گرفت تا حدودی احیا شد و الان سالیانه حداقل سه بار حق آبه به آن می رسد. همچنین تالاب هورالعظیم هم وضعیت بهتری پیدا کرده است؛ همان تالابی که می گویند دروغ است. آنها که این حرف را می زنند می توانند نقشه های گوگل ارث و ناسا را ببینند و متوجه شوند که این تالاب که در سال ۹۲ صددرصد بیابان بود الان احیا شده و ماهیگیری در آن انجام می شود. ما در هیچ عرصه از دفاع از حقوق مردم عقب نشینی نکرده و نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در اکثر جلسات دولت، به واسطه گزارش هایی که ارائه می دهیم بحث محیط زیست از بحث های مهم و مورد توجه است. میزان مصرف و فشاری که ما به محیط زیست می آوریم بیش از تحمل آن است، دولت یازدهم به صورت جدی به این بحث ورود کرد. در سال ۹۲ دولت با وجود همه مشکلات عزم و اراده ملی صورت داد و با ۸ پروژه بزرگ در بخش های صنعت، راه و ساختمان و شهرداری ها و … برنامه های جدی را اجرا کردیم و توانستیم پیشرفت های چشمگیری داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، خاطر نشان کرد: ایران در کنوانسیون تنوع زیستی جزء ۲۰ کشور دنیا در تنوع زیستی است که این را باید قدر بدانیم زیرا مایه الهام برای هنر ماست. آقای توحیدی اقدامات ارزشمندی در این زمینه کرده اند، کارهایی که بسیار ارزشمند بوده، جشنواره فیلم سبز از جمله آن کارهاست که واقعا به کما رفته بود و آقای توحیدی و همکاران شان آن را زنده کرده اند و تمامی کارها کاملا فداکارانه صورت می گیرد چون واقعا بودجه ای اختصاص پیدا نمی کند و ما سعی می کنیم وظایف خودمان را به بهترین شکل پپیش ببریم.

پس از پایان یافتن صحبت های معصومه ابتکار، اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر گفت: بسیار خوب است که در ماه های پایانی دولت و بعد از ۳۷،۳۸ سال این شرایط فراهم شد که با یکدیگر گفتگو کنیم گرچه گفتگو نشد اما حداقل ِ شرایط برای این گفتگو مهیا شد. حرکت های شما در حوزه سینما زیاد موثر واقع نشده است. در حوزه تئاتر هم می توانید کارهای خوبی انجام دهید که امیدوارم انجام دهید. ظرفیت های فرهنگ و هنر برای حل مشکلات جامعه بسیار زیاد است و من امیدوارم این حرف های قشنگ امشب به عمل هم تبدیل شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جشنواره فیلم سبز

انجمن تمدن سبزهنرمندان حامی محیط زیست از سال ۱۳۷۸ آغاز به کار کرد و سابقه ای ۱۷ ساله در زمینه فعالیتهای فرهنگی و هنری مربوط به حفاظت محیط زیست دارد و از هنرمندان و علاقه مندان به حفظ محیط زیست تشکیل گردیده است. این انجمن طرحهای متعددی را با همکاری و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه عمران سازمان ملل متحد و دیگر سازمانهای ملی و بین المللی اجرا کرده است.