کد: 13960310250737051

تنها جشنواره محیط زیستی سبز خاورمیانه به ششمین دوره رسید:

جزئیات برگزاری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز

کد: 13960310250737051

https://goo.gl/nbqYWe

، تهران , (اخبار رسمی): امسال ششمین جشنواره بین‎المللی فیلم سبز در دو بخش اصلی شامل بخش رقابت بین‎المللی سینمایی و هنرهای تجسمی برگزار می‏‌شود. همچنین بخش غیر رقابتی جشنواره هم شامل کارگاه‎ها، سمینارها و همایش‏‌های مرتبط با محیط زیست و «دیزاین سبز» خواهد بود.

نگاه مردم بوشهر به محیط زیست نگاه متفاوتی است

جشنواره بین‎المللی فیلم سبز ایران الان تنها جشنواره محیط زیستی سبز خاورمیانه به شمار می‎رود که در سطح وسیعی برگزار می‎شود.

به گزارش دبیرخانه جشنواره دوسالانه فیلم سبز و به نقل از نشریه بامدادجنوب، هنر ابزاری است که به کمک آن می‎توان بسیاری از مسائل و دغدغه‎ها را منتقل کرد. یکی از مقوله‎هایی که همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، حوزه محیط زیست و حفاظت از آن است که سال‎هاست به‌دلیل تغییرات جوی، رشد فزاینده صنایع کوچک و بزرگ، تغییرات زیست‎محیطی و... تهدید می‎شود و بسیاری از این تهدیدات هم از سوی انسان‎ها صورت می‎گیرد که البته بیشتر آنها هم از روی ناآگاهی یا سهل‎انگاری است.

بنابراین می‏‌طلبد که برای حفظ محیط زیست و بقای آن فرهنگ‎سازی شود، آموزش داده شود و در این مسیر هنر می‏‎تواند به ‏عنوان یک ابزار کارآمد در زمینه آموزش افراد و فرهنگ‎سازی موثر واقع شود. از همین رو، سازمان حفاظت محیط زیست از سال 77 با راه‏‌اندازی جشنواره بین‎المللی فیلم سبز کوشید به کمک فیلم‏های کوتاه و بلندی که در حوزه محیط زیست و حفاظت از آن تولید شده‎اند، به فرهنگ‎سازی بپردازد و مردم را از تهدیدات و مشکلاتی که گریبان این حوزه را گرفته، آگاه سازد تا از این طریق افراد جامعه را بیشتر در بطن ماجرا قرار بدهد و به کمک آن کارآمدتر و موثرتر به حفظ و احیای زیست بوم جانوری و گیاهی و سایر حوزه‎های محیط زیست کشور بپردازد.

 

تاریخچه جشنواره فیلم سبز:

چهار دوره جشنواره فیلم سبز تا سال 84 برگزار شد اما با روی کار آمدن دولت بهار (نهم و دهم) برگزاری آن متوقف شد و در این سال‎ها به‎دلیل سوءمدیریت مسوولان در حوزه محیط زیست آسیب‎های گاه جبران‎پذیری (نظیر خشک شدن دریاچه ارومیه و...) به این حوزه حیاتی وارد شد که اکنون برطرف کردن بسیاری از این آسیب‎ها هزینه‎های هنگفتی برای کشور در بردارد. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، دوباره مسوولیت حفاظت از محیط زیست به معصومه ابتکار (رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دوره‌های هفتم و هشتم) سپرده شد تا با همراهی کارشناسان صاحب‎نظر، موسسات مردم‎نهاد و کمپین‏‌های مردمی در حوزه محیط زیست اقدامات موثری صورت بگیرد و این حوزه را از خطراتی که همواره حیات آن را تهدید می‎کند، مصون بدارد. کار بسیار سختی است و در اینجا می‎طلبد همه قشرهای جامعه به‎ویژه هنرمندان و جوانان در حوزه فرهنگ‎سازی و آگاهی‎بخشی به کمک این سازمان بیایند، چراکه زبان هنر یک زبان جهانی است و برای همه قابل درک است. خوشبختانه هنرمندان بوشهری همواره در حوزه حفاظت از محیط زیست بسیار مستعد و توانمند ظاهر شده‌‏اند و در بیشتر آثار خود به این حوزه چه به صورت محسوس و چه به صورت نامحسوس توجه دارند. جشنواره بین‎المللی فیلم سبز هم که فعالیت خود را با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید آغاز کرد، امسال وارد ششمین دوره خود می‎شود که بخش ملی این جشنواره امسال هم مانند سال گذشته در استان‎ها همزمان با تهران به مدت یک هفته برگزار می‎شود، در بوشهر هم دبیرخانه این جشنواره اکنون راه‌‏اندازی شده و کار خود را آغاز کرده است، این در حالی است که این استان سال گذشته به عنوان استان برتر این جشنواره برگزیده شد و آثار سیدرضا صافی و تی‎یام یابنده، دو کارگردان مطرح هم‎استانی در این جشنواره حضور داشت.

 

جشنواره فیلم سبز از زبان مدیران:

حسین دلشب، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر و مسوول ششمین جشنواره فیلم سبز در استان به بامداد جنوب گفت: با توجه به این‎که فعالیت‎هایی چون فوتبال و سینما بسیار پرطرفدار هستند و مخاطبان فراوانی را به خود جذب کرده‎اند، سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به تاثیرگذاری و پر مخاطب بودن هنر سینما و صنعت فیلمسازی اقدام به راه‎اندازی جشنواره فیلم سبز کرد تا با توجه به شرایط خاص اقلیمی، خشکسالی، تغییرات اقلیمی و... به کمک فیلم‎های کوتاه و بلند مساله محیط زیست و حفاظت از آن را فرهنگ‎سازی کند که خوشبختانه در این سال‎ها در قالب این جشنواره شاهد تولید فیلم‎های تاثیرگذار و پرمحتوا بودیم.
وی در ادامه با بیان این‎که متاسفانه برگزاری این جشنواره در دولت نهم و دهم متوقف شد، افزود: اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بار دیگر جشنواره کار خود را آغاز کرد اما در دوره یازدهم هم با توجه به شرایط جامعه متاسفانه کشور به سمت اقتصاد پیش رفت، در حالی که اقتصاد فقط یک رکن جامعه را تشکیل می‎دهد و اگر ما می‌خواهیم که به توسعه پایدار دست یابیم باید به مقوله‎های مهمی چون محیط زیست، شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه هم توجه داشته باشیم که غافل شدن از هر کدام از این بخش‌ها آسیب‎رسان است.

وی با تاکید بر این‎که بنابراین انتقال مباحث آموزشی از طریق هنر تاثیرگذارتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: چراکه هنر از بعد  زیباشناختی می‎تواند پیام‎ها را موثرتر به مخاطب منتقل کند، حال شما می‌بینید که در فضای مجازی با یک کلیپ یا فیلم کوتاه می‎توان یک پیام بزرگ را به مردم منتقل کرد و تاثیر گذاشت. خوشبختانه به‎دلیل یک‎سری تغییرات مثبت سواد بصری جامعه ارتقا یافته است که این اتفاق کمک بزرگی به حوزه فرهنگ‎سازی می‎کند.
مسوول ششمین جشنواره فیلم سبز در استان بوشهر در پایان با اشاره به این‎که سال گذشته این جشنواره همزمان با سراسر کشور در سالن سینما کانون بوشهر به مدت یک هفته برگزار شد، گفت: خوشبختانه این جشنواره با استقبال خوبی به‎خصوص از سوی اهالی هنر روبه‎‌رو شد، به گونه‏ای که بسیاری از هنرمندان پس از تماشای فیلم‎ها نقد بر آن می‎نوشتند و به اظهار نظر می‎پرداختند. امسال هم این جشنواره در دو بخش اصلی در استان برگزار خواهد شد و البته بخش جنبی هم دارد. بنابراین دبیرخانه جشنواره با مسوولیت اسماعیل حسام‎مقدم راه‎اندازی و اعضای آن هم مشخص شده است، امیدوارم هنرمندان هم‌استانی هم در حوزه فیلم و هم در بخش هنرهای تجسمی با موضوع محیط زیست و حفاظت از آن حضوری درخشانی در این دوره داشته باشند. البته در این دوره تلاش داریم هر روز یک ویژه‎نامه از نقد فیلم‎ها و اخبار مربوط به جشنواره داشته باشیم.

 

گفته‌های دبیر اجرایی جشنواره:

دبیر اجرائی ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز که به بوشهر سفر کرده بود، در خصوص احیای این جشنواره به بامداد جنوب گفت: مهم‏ترین دلیل آن اهمیت فرهنگ‎سازی در خصوص حفظ محیط زیست بود، چون هنرمندان فراوانی در حوزه محیط زیست و حفاظت از آن فیلم تولید کرده بودند، بنابراین باید جایی برای حمایت از این آثار وجود می‎داشت و با آمدن دوباره خانم ابتکار به سازمان حفاظت محیط زیست این جشنواره احیا شد البته این بار در سطح بین‎المللی مطرح شد و توانستیم پس از موفقیت برجام و تحریم‎ها، این جشنواره را در شبکه جهانی جشنواره‎های محیط زیستی ثبت کنیم و الان ایران جزء شبکه جهانی محیط زیست درآمده است که 32 کشور (شامل تعدادی از کشورهای اروپایی، امریکایی و آسیایی و غنا از افریقا) در آن عضویت دارند. جشنواره بین‎المللی فیلم سبز ایران الان تنها جشنواره محیط زیستی سبز خاورمیانه به شمار می‎رود که در سطح وسیعی برگزار می‎شود.
مهدی توحیدپور در ادامه در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره توضیح داد: مهم‎ترین هدف ما از برگزاری این جشنواره تشویق هنرمندان به فیلمسازی و توجه به اهمیت حوزه محیط زیست و حفاظت از آن است. دومین هدف این است که مردم به کمک این ساختار فرهنگی که در طول یک هفته برگزار می‎شود، به ارزش حفظ محیط زیست بیشتر پی ببرند و در واقع فرهنگ‎سازی اتفاق بیفتد و اما از همه مهم‏تر مسوولان و کارگزاران اصلی کشور را که در واقع هدف اصلی این جشنواره هستند، پای کار بیاورد و توانمند سازد تا در زمینه فرهنگی در حوزه محیط زیست موثرتر ظاهر شوند. همچنین یک مساله دیگر هم این است که ما به کمک این جشنواره یک متریال به‏دست می‎آوریم که در طول سال از آنها در قالب یک پکیج آموزشی در مراکز دانشگاهی و مدارس در زمینه آموزش و فرهنگ‎سازی استفاده می‎کنیم.

 

بخش‌های جشنواره بین‌المللی فیلم سبز:

توحیدپور در خصوص بخش‎های مختلف این جشنواره هم بیان کرد: ششمین جشنواره بین‎المللی فیلم سبز در دو بخش اصلی شامل بخش رقابت بین‎المللی سینمایی (فیلم داستانی بلند و کوتاه، فیلم مستند بلند و کوتاه، سینمای تجربی و پویانمایی) و بخش رقابت بین‎المللی هنرهای تجسمی (گرافیک، تصویرسازی، کاریکاتور، عکاسی، هنرهای مفهومی و ویدئو آرت) برگزار می‏‌شود. همچنین بخش غیررقابتی جشنواره هم شامل برگزاری کارگاه‎ها، سمینارها و همایش‏های مرتبط با موضوعات فرهنگی، هنری و آموزشی (شامل برگزاری پنج کارگاه تخصصی با موضوعات «شهر پایدار»، «انرژی‎های پاک»، «گردشگری پایدار»، «اقتصاد سبز» و «دیزاین سبز»)، برپایی نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی و جمع‌آوری و نمایش آثار بین‎المللی مربوط به مبحث «دیزاین سبز» برای نخستین‌بار در ایران و بخش جنبی هم شامل پخش فیلم و کلیپ (شامل فیلم‏ها و کلیپ‎های منتخب کودکان و نوجوانان، فیلم‎ها و کلیپ‎های منتخب با موضوع گردشگری پایدار، فیلم‎های منتخب محیط‎بانان و فیلم‎های منتخب صنایع و خدمات در مورد اقدامات محیط زیستی آنها) و بخش معرفی و فعالیت کمپین‎ها، سازمان‎های مردم‎نهاد و طرح‎‌های مشارکتی با موضوعات محیط زیست برگزار می‎شود.

توحیدپور همچنین موضوع محوری ششمین جشنواره بین‎المللی فیلم سبز را «اقتصاد سبز» با تمرکز بر «گردشگری پایدار»، «شهر و حمل و نقل پایدار» و «انرژی‎های پاک» معرفی کرد و افزود: این جشنواره در دوره گذشته در 71 سالن در سراسر کشور برگزار شد اما امسال در نظر داریم که آن را در صد سالن به نمایش بگذاریم. جشنواره امسال از 31 تیرماه تا 6 مردادماه به‎صورت بین‎المللی برگزار می‎شود که در حال حاضر از 40 کشور دنیا آثار خوبی دریافت کرده‎ایم و در داخل کشور هم تاکنون تعداد زیادی آثار دریافت کردیم، البته هنرمندان سراسر کشور فرصت دارند تا 15 خردادماه آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و ان‎شاءالله آثار منتخب پس از بازبینی از سوی هیات داوران بازبینی اعلام خواهد شد.
دبیر اجرائی ششمین جشنواره بین‎المللی فیلم سبز با اشاره به این‏که شورای سیاستگذاری جشنواره متشکل از معصومه ابتکار، سیدمحمد مجابی، مجید فدایی، فرهاد توحیدی، مهدی توحید‎پور، مزدک میررمضانی، رضا کیانیان، مرضیه برومند، حجت‌الااسلام محمدعلی زم، فریبا ابتهاج و فاطمه محمدی سال گذشته با توجه به خشکسالی و بی‌آبی در کشور موضوع جشنواره را سال گذشته «بحران آب» انتخاب کردند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشارکت استان‎ها در جشنواره پارسال بسیار پررنگ بود و اما استان بوشهر واقعا تا الان در این جشنواره با ما همکاری بسیار خوبی داشته، چراکه هنرمندان بوشهری در حوزه محیط زیست بسیار نمونه هستند، چون بوشهر هم از نظر زیست‎بوم جانوری و گیاهی و هم از نظر صنعتی از مناطق حساس کشور به شمار می‎رود و همین‏طور نگاهی که مردم بوشهر به محیط زیست، صنعت و زندگی دارند، نگاه متفاوتی است. از همین رو، این استان سال گذشته موفق شد رتبه برتر جشنواره فیلم سبز را در میان استان‎های کشور کسب کند.

توحیدپور در پایان در خصوص تم ششمین جشنواره بین‎المللی فیلم سبز ایران بیان کرد: تم جشنواره امسال نقوشی از تمدن بین‎النهرین تا شهر سیلک را در بر می‎گیرد، در واقع در این تم تلاش شده است تنوع زیست محیطی ایران از قرون ابتدایی ایران باستان تا کنون نشان داده شود. در این تم تمام المان‎ها و الهه‎هایی نظیر الهه آب، الهه کشاورزی و... که از قدیم در فرهنگ ما حضور داشته، منعکس شده است و کار طراحی این تم هم برعهده ساعد مشکین، گرافیست بنام کشور بوده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جشنواره فیلم سبز

انجمن تمدن سبزهنرمندان حامی محیط زیست از سال ۱۳۷۸ آغاز به کار کرد و سابقه ای ۱۷ ساله در زمینه فعالیتهای فرهنگی و هنری مربوط به حفاظت محیط زیست دارد و از هنرمندان و علاقه مندان به حفظ محیط زیست تشکیل گردیده است. این انجمن طرحهای متعددی را با همکاری و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه عمران سازمان ملل متحد و دیگر سازمانهای ملی و بین المللی اجرا کرده است.