کد: 13951221243627051

در مراسم روز درختکاری جشنواره فیلم سبز چه گذشت

حمایت از محیط زیست با زبان هنر

کد: 13951221243627051

https://goo.gl/jDlov1

، تهران , (اخبار رسمی): مراسم روز درختکاری «باغ ملل» به همت ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز در پارک پردیسان برگزار شد.

کاشت سرو و درخت گیلاس به یاد رشیدی و کیارستمی

مهدی توحید پور دبیر اجرایی ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز: با تمام وجود ایستاده ایم تا نگذاریم دنیای صنعت، محیط زیست را تخریب کند. کنارهم هستیم تا با زبان هنر، محیط زیست را حفظ کنیم

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم سبز، در ابتدای این مراسم مهدی توحید پور دبیر اجرایی ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز گفت: با تمام وجود ایستاده ایم تا نگذاریم دنیای صنعت، محیط زیست را تخریب کند. کنارهم هستیم تا با زبان هنر که نیاز به ترجمه ندارد و برای همه قابل فهم است، محیط زیست را حفظ کنیم. در پنجمین دوره جشنواره فیلم سبز بعد از سکوتی ۱۱ ساله افتخاری نصیبمان شد تا این رویداد را از خواب زمستانی بیدار کنیم.

وی افزود: ابتدا نگران بودیم که چطور می توانیم جشنواره بین المللی فیلم سبزرا در ۳۱ استان برگزار کنیم اما نگرانی هایمان با مشارکت بیش از ۵۰ سازمان مردم نهاد برای برگزاری این رویداد برطرف شد وهمکاری اداره های کل آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد و حامیان مالی و… در این موفقیت نقش مهمی داشت.

توحید پور با بیان اینکه دوره ششم این جشنواره ۳۱ تیر الی ۶ مرداد ماه ۹۶ برگزار خواهد شد، افزود: در این جشنواره علاوه بر فیلم، بخش هنرهای تجسمی بین المللی نیز درکنار کارگاه های آموزشی با موضوع اقتصاد سبز با شعار گردشگری پایدار، انرژی های نو و شهر پایدار برگزار می شود. امیدواریم در دوره ششم با کمک هنرمندان بتوانیم جشنواره ای درخور و ارزشمند مثل دوره قبل رقم بزنیم.

وی همچنین به موفقیت های جشنواره فیلم سبز در جشنواره های سبز آلمان و پرتغال و دریافت جایزه برتر این رویدادها برای فیلم «خواب آب»  مهران فر اشاره کرد.

کاشت درخت گیلاس و سرو آزادی به یادعباس کیارستمی و داوود رشیدی

در ادامه این مراسم فرهادی توحیدی دبیر ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز نیزگفت: امروز قرار است منوچهر شاهسواری درخت گیلاسی به یاد عباس  کیارستمی بکارد و امیدوارم گیلاس هایش سهم ما نیز شود و همچنین احترام برومند نیز درخت سرو آزادی را به یاد داوود رشیدی خواهند کاشت.

وی افزود: درختان به ویژه چنار که در ایران مقدس است، از دوران باستان پاس داشته می شدند. معلوم نیست این تقدس درختان چه ریشه ای دارد؟ آیا به خاطر مدفون بودن امامزادگان زیر آن است ؟ با این وجود درختان از دیر زمان نزد همه اقوام مقدس بوده و هستند.

توحیدی با اشاره به اهمیت توجه به درختان در متون دینی نیز بیان کرد: نه تنها در ایران باستان بلکه در دوران اسلامی نیز تعابیر مقدسی درباره درختان به کار می رود. برای مثال، در قرآن کریم نیز به درخت، سوگند خورده  شده  و حتی نقوشی از درختان در معماری اسلامی نی  وجود دارد و حتی گل نیلوفر و سرو آزاد را به کرات در معابر و تخت جمشید دیده می شود. اسلیمی ها در گنبدها و هزاره ها نقش بسته، ملهم از نقوش شاخ و برگ درختان است. در ایران مظهر طبیعت درخت چنار و تاک کهنی است که کنار آن همیشه قرار داشته است اما درخت انگور نزد ایرانیان مظهر خون و خون مظهر حیات است و مردم به دلیل ایمان به گیاه و طبیعت از آن ها حفاظت می کنند.

وی با بیان اینکه درخت با ایمان مردمان در آمیخته است، گفت: عقل ابزاری متاسفانه امروزه جای ایمان را گرفته است. ماه ها کوشش می شود گرمای زمین کاهش یابد. سطح جنگل ها به ۲۵ درصد کاهش یافته است. امروز درخت می کاریم اما حافظ آن چه خواهد بود؟! عقل ابزار گرا یا ایمان؟!

برای برآورده شدن توقعات محیط زیستی  در خانه سینما تعهد می دهم

منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما که در مراسم درختکاری «باغ ملل» حضور داشت، گفت: در جایی که انسان با طبیعت مواجه شد، طلب خود را به تدریج به طمع تبدیل کرد. متاسفم در جامعه ای طمع کار نسبت به فضای زیستی خود به سر می بریم و میراث دیگران را نابود می کنیم. جلوه های بیرونی این طمع کاری در معماری شهر، در شیوه های زیستی و بهداشتی زندگی و تغذیه مردم نمود پیدا کرده است و این طمع به فطرت انسان بی ربط است و به مدیریت طمع کار بر می گردد.

وی ادامه داد: وقتی جامعه ای نداند مدیرانش همه حیات آینده ایران و جهان را بر باد می دهد، ما مقصر هستیم که برای به دست آوردن این حق تلاش نمی کنیم و در برابر آن اعتراضی نداریم.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد:‌ من به نمایندگی از اهالی سینما می گویم که باید با طمع کاری مدیران و سازمان ها که به قصد انتفاع از محیط زیست در حال تهاجم به آن هستند، مقابله کنیم. من به امر تبلیغی باور دارم اما امر تهاجم به نیروهای زاید را نمی توانیم در نظر نگیرم متاسفانه در این زمینه کم کاری کرده ایم و این  در حالیست که در برابر به هم زدن بافت طبیعت سکوت کرده ایم.

وی بیان کرد: بلوغ شهروندی زمانی حاصل می شود که تکالیف بردوش را مثل دفاع از محیط زیست را انجام دهیم. این تعهد را به عنوان شهروند و دوست می دهم که توقعات تان را به دیده منت و با شوق در خانه سینما بپذیریم و این کار را برای دفاع از طبیعت و درختی که مقدس است، انجام می دهم تا بتوانیم در طبیعت، زیست سالمی داشته باشیم. چراکه نابودی طبیعت ما را به تنهایی عمیق بشریت برمی گرداند و بعید می دانم کسی بخواهد به دوران تنهایی آدمی برگردد!

اقتصاد سبز هدف اصلی جشنواره فیلم سبز امسال است

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم درختکاری «باغ ملل» گفت: برگزاری این مراسم همراه با حرکتی است که این روزها برای کاشت درخت و حفظ محیط زیست صورت می گیرد. همچنین در آستانه هفته زن، ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، نزدیک شدن به نوروز و نو شدن فصل را نشانه ای از امید می دانم. این که بتوانیم با وجود مشکلات فراوان و عقب ماندگی ها و موانع و سنگ اندازی ها بتوانیم از سرمایه های انسانی و طبیعی حمایت کنیم.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت حفظ محیط زیست، بیان کرد: مقام معظم رهبری و شخص رئیس جمهور بر انجام وظایف زیست محیطی و اقدامات دولتی در این زمینه تاکید داشتند و امروز خوشحالیم که هنرمندان نیز در این حرکت نیز مشارکت دارند. همچنین کاهش ۴۵۰ هزار تن گاز گلخانه ای در معاونت پتروشیمی وزارت نفت صورت گرفته است وپروژه های دیگری نیز مورد توجه دولت یازدهم برای رفع معضلات زیست محیطی قرار دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه دولت در راستای حفظ محیط زیست نیز عنوان کرد: مصوبه ای را دولت از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر حفاظت از باغ ها وفضای سبز تدوین کرده  وسازمان حفاظت محیط زیست نیز مواضع جدی برای این حفظ و حراست به عنوان اصلی برای توسعه سرانه درخت در شهر ها دنبال کرده است. در سه سال و نیم گذشته برای حفاظت از جنگل ها در چند محور، طرح مقابله با آتش سوزی را نیز به طور جدی مد نظر داشته ایم و با اجرای طرح مقابله با آتش سوزی جنگل ها، ۶۷ درصد کاهش تخریب جنگل های هیرکانی و زاگرس را تجربه کرده ایم.

ابتکارهمچنین خاطر نشان کرد: آلودگی و بهره برداری تجاری از جنگل های هیرکانی و قاچاق چوب نیز از سال ۹۲ در تعامل با دستگاه های مختلف صورت گرفته تا در عمل، بهره برداری ها به حداقل برسد.

وی با اشاره به هدف اصلی جشنواره بین المللی فیلم سبز توضیح داد: موضوع اقتصاد سبز و رشد همگام آن همزمان با اقتصاد جهانی را باید مد نظر جشنواره بین المللی فیلم سبز قرار دارد. خوشبختانه برجام و توافق های ایران با کشورهای دیگر، فضا را برای حضور در عرصه اقتصاد جهانی آسان تر کرده است. امروز نگاه تقابل محیط زیست با اقتصاد از بین رفته است و صحبت بر سر همگرایی این دو و اقتصاد سبز است. دو منحنی آلودگی و تخریب محیط زیست که با رشد اقتصاد همراه بود، اگر زمانی با آلودگی هوا توسط صنعت و آلودگی آب معنا می شد، امروز جدا کردن دو مولفه مخرب و ویرانگر جهان است. رشد اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال، سرمایه گذاری، زیرساخت ها می توانند با مهندسی سبز و درونی سازی هزینه های زیست میحطی باید همراه باشد.

از اقدامات مهم دولت حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه محیط زیست است

ابتکار با بیان اینکه فرهنگ مولفه اصلی حفاظت از محیط زیست است، ادامه داد: یکی از اقدامات مهم دولت حمایت از اصحاب هنر و فرهنگ در حوزه محیط زیست و بسط آموزش های محیط زیستی است و یکی از ابعاد ویژه هنر، سینماست. برگزاری جشنواره فیلم سبز کار بسیار دشواری بود و باید از آقای  فرهاد توحیدی و همکارانی که به این جشنواره دل سپرده اند، تشکر کنم.

وی با بیان اینکه پنجمین  جشنواره فیلم سبز بسیار موفق بود و خوب درخشید، گفت: این درخشش از آن کسانی است که با عشق پای کار ایستادند. زبان  این جشنواره  زبان عشق بود که نگاهی توام با ابعاد مقدس و الهام گرفته از طبیعت داشت. به همین دلیل تاثیر خود را گذاشت و امیدواریم این نگاه در ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز نیز ادامه یابد زیرا مرزهای محیط زیست عالم خلقت را در بر می گیرد و صرفا محدود به یک ملت نیست.

در انتهای این مراسم با حضور هنرمندان حاضر نهال گیلاسی به یاد مرحوم عباس کیارستمی توسط منوچهر شاهسواری و درخت سروی به یاد مرحوم داوود رشیدی توسط احترام برومند کاشته شد.

گفتنی است مرتضی رنجبران مدیر روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم سبز به همراه خبرنگارانی که در این مراسم حضور داشتند نهالی را به یاد  رضا رستمی، علی وزینی و محسن سیف کاشتند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، مرضیه شاهدایی معاون پتروشیمی وزیر نفت، علی دهکردی، علی صالحی، احترام برومند، شبنم مقدمی، گلاره عباسی، حسین محجوبی، منوچهر شاهسواری، فرشته طائر پور، هنگامه قاضیانی، ژاله صادقیان، منظر لشگری، فرید فرخنده کیش مدیرعامل سابق سینمای جوانان ایران، میلاد کی مرام، علی اکبر صادقی، مشهدی زاده، حسین محجوبی، هله پتگر،فریدون مجلسی و…. از هنرمندان حاضر در مراسم «باغ ملل» بودند. همچنین در این مراسم سفرای کشورهای خارجی نظیر برزیل، سوئد، کره جنوبی، بولیوی، بلاروس، ونزوئلا، لیبی، استرالیا، بنگلادش، رومانی، تاجیکستان، بلغارستان، عراق، کوبا و… نیز حضور داشتند.

انجمن هنرمندان حامی محیط زیست تمدن سبز هفدهمین سال درخت کاری خود را به عنوان برگزار کننده جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران در باغ ملل پارک پردیسان برگزار کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جشنواره فیلم سبز

انجمن تمدن سبزهنرمندان حامی محیط زیست از سال ۱۳۷۸ آغاز به کار کرد و سابقه ای ۱۷ ساله در زمینه فعالیتهای فرهنگی و هنری مربوط به حفاظت محیط زیست دارد و از هنرمندان و علاقه مندان به حفظ محیط زیست تشکیل گردیده است. این انجمن طرحهای متعددی را با همکاری و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه عمران سازمان ملل متحد و دیگر سازمانهای ملی و بین المللی اجرا کرده است.

منتشر شده در سرویس های:

محیط زیست | سینما و تئاتر