اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951221243846119

چرا ۵G برای اینترنت اشیا حیاتی است

کد: 13951221243846119

https://goo.gl/VSQA8P

، تهران , (اخبار رسمی): اگر از فناوری اینترنت نسل پنجم (۵G) فقط سرعت بیشتر آن به گوشتان خورده، باید خودتان را آماده کنید! ظاهرا آینده را دست کم گرفته‌اید! ۵G در تضمین توانایی تداوم ارتباط ما در آینده که میلیاردها دستگاه دائماً به یکدیگر متصل خواهند بود، نقشی حیاتی خواهد داشت.

چرا ۵G برای اینترنت اشیا حیاتی است؟

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی آی او تی تی ، هر روز از داده‌های بیشتری نسبت به گذشته استفاده می‌کنیم: تلفن‌های همراه هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، واقعیت مجازی، پهپادها، اتومبیل‌های خودران، ماشین‌های شست و شو، یخچال‌ها، دستیارهای صوتی و در مجموع اینترنت اشیا (IoT)، هم‌اکنون در میان ما است. تمامی موارد فوق می‌بایست داده‌های بسیار زیادی را انتقال دهند و حتی مهم‌تر از این، نیازمند تعداد زیادی اتصال همزمان، بازده بیشتر و مصرف انرژی کمتر هستند.

باید گفت که ۵G در تضمین توانایی تداوم ارتباط ما در آینده که میلیاردها دستگاه دائماً به یکدیگر متصل خواهند بود، نقشی حیاتی خواهد داشت.

بدون ۵G، اینترنت اشیا وجود نخواهد داشت. شاید طرح چنین ادعایی در سال ۲۰۱۷ کمی دور از ذهن به نظر برسد اما در سال ۲۰۲۰، که پیش‌بینی شده است بیش از ۲۰ میلیارد دستگاه IoT در سراسر جهان وجود داشته باشد، دیگر این ادعا دور از ذهن نخواهد بود. به بیان دیگر، در آن سال، افراد و دستگاه‌ها (اشیا)ی زیادی وجود خواهند داشت که همگی می‌خواهند به طور همزمان، یک فضا (اینترنت) را اشغال کنند.

درحال حاضر، هنوز شبکه‌های ۳G و ۴G نیازی به انجام واکنش آنی ندارند. با این حال، ظرف چندسال آینده، برخی از خدماتی که نیازمند زمان تأخیر کمتری (کمتر از ۱۰ میلی‌ثانیه) هستند، به فناوری دسترسی جدیدی نیاز خواهند داشت.

جهانی را تصور کنید که در آن، اتومبیل‌ها قادر خواهند بود با سرنشینان خود، عابران پیاده، دیگر وسایل نقلیه، دوچرخه‌ها، چراغ‌های راهنمایی، باجه‌های اخذ عوارض و دیگر بخش‌های زیرساخت شهری، ارتباط برقرار کنند. هم‌اکنون شرکت‌های Volvo و Tesla، که تنها دو نمونه از شرکت‌های فعال در این زمینه هستند، تلاش می‌کنند تا سال ۲۰۲۰ و با استفاده از این نوع ارتباط بین اشیا، تصادفات مرگباری را که خودروهایشان دچار آن می‌شوند، کاهش دهند.

برای درک بهتر IoT، لارم نیست داستان‌های علمی-تخیلی را تصور کنید؛ چراکه در حال حاضر هم بسیاری از برنامه‌ها برمبنای اصل جهان متصل (به اینترنت) کار می‌کنند. به عنوان مثال شرکت Huawei پنج‌شنبۀ گذشته (با مشارک

ت Telefonica و Kamstrup) پروژه‌ای با داده‌های کاربران واقعی و مبتنی بر فناوری اینترنت اشیای باند باریک (NB-IoT) را آغاز کرد.

این شرکت‌ها به کمک یکدیگر، مدیریت اتصال نوعی راهکار سنجش از راه دور کنتورهای منازل مسکونی در شیلی را آزمایش خواهند کرد. سنجش از راه دور، مشتریان را قادر می‌سازد از میزان مصرف روزانۀ خود آگاه شوند و باعث تسهیل انجام دقیق‌تر فرایند صدور قبض و همچنین کشف نشتی یا دیگر مشکلات سیستم آبرسانی در هر یک از منازل خواهد شد. فناوری NB-IoT شبکه‌ای با اتصالات کم‌مصرف برای فضاهای بزرگ است. هدف این فناوری سازگار شدن دستگاه‌ها با نیازهای بازار IoT (دستیابی به عمر طولانی‌تر باتری، هزینۀ معقول‌تر و پوشش وسیع‌تر و استفاده در منازل) است.

۵G شبیه به سیناپس نورون‌های (سلول‌های عصبی) بدن انسان است
سیستم ۴G اکنون مسئله تاخیر و کارکرد را بهینه سازی کرده‌است اما ۵G نخستین شبکه‌ای خواهد بود که به گونه‌ای طراحی می‌شود که مقیاسپذیر ، تطبیقپذیر و از نظر مصرف انرژی، پربازده است. به عبارت دیگر، هر دستگاه و شبکۀ مبتنی بر IoT، به جای مصرف تمام چیزهای موجود، تنها چیزی را که به آن نیاز دارد و در زمانی که به آن نیاز دارد، استفاده می‌کند.

اما «دورۀ واکنش» یا همان latency دقیقاً به چه معناست؟ اساساً، این مفهوم به معنای تأخیر است. دورۀ واکنش نوعی مقیاس است: محاسبۀ زمانی که طول می‌کشد تا یک بستۀ داده از نقطه‌ای خاص به نقطۀ خاص دیگری، مثلاً از آنتن اپراتور به تلفن همراه شما، برسد. انتظار می‌رود حداکثر دورۀ واکنش شبکۀ ۵G یک میلی‌ثانیه باشد، درحالی که هم‌اکنون این زمان در حدود ۱۰ میلی‌ثانیه است. در حقیقت، ازآنجایی‌که چندین دستگاه قادر خواهند بود براساس نیازهای خود، اتصالشان به شبکه را قطع و وصل کنند، استفاده از ۵G هم سرعت و هم بازده بسیار بیشتری خواهد داشت. این حالت تقریباً شبیه شبکۀ نورونی (شبکۀ عصبی) بدن است که یکی از زیباترین سیستم‌های جهان محسوب می‌شود.

فناوری ۵G: پلی به سوی راهکارهای IoT جدید

چنان‌که پیش‌تر نیز گفتیم، فناوری ۵G نه تنها سرعت اتصال را بهبود می‌بخشد، بلکه با ایجاد امکان ارتباط مؤثرتر بین دستگاه‌ها، راه را برای دستیابی به آینده‌ای هوشمند و شدیداً متصل (به اینترنت)، هموار خواهد کرد. توانایی انتقال داده‌های بسیار زیاد ازطریق شبکه‌های مختلف، در به حقیقت پیوستن آیندۀ IoT نقشی حیاتی دارد.

درنهایت، فناوری ۵G پلی است که راهکارهای IoT جدید را روانۀ بازار خواهد کرد. این فناوری انسان‌ها را قادر خواهد ساخت با اتومبیل‌های خود ارتباط برقرار کنند؛ اتومبیل‌هایی که با ساختمان‌ها، خانه‌ها، هواپیماها و دیگر اشیا ارتباط برقرار خواهند کرد.

آیا هنوز هم درمورد میزان اهمیت ۵G برای اینترنت اشیا تردید دارید؟ به نظر شما، چگونه قرار است اینترنت اشیا زندگی روزمرۀ ما را دستخوش تغییر کند؟

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]