اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951223244406119

وسیله‌ای هوشمند برای اتصال دام‌ها به اینترنت

کد: 13951223244406119

https://goo.gl/tVl2Yx

، تهران , (اخبار رسمی): هم‌اکنون گاوها هم فناوری پوشیدنی مخصوص خود را دارند؛ سنسورهای Moocall به دُم حیوان متصل شده و هنگامی که گاو در شرف زایمان باشد، پیام متنی و ایمیل ارسال می‌کند.

وسیله‌ای هوشمند برای اتصال دام‌ها به اینترنت

به گزارش اخبار رسمی به نقل از آی‌او‌تی‌تی، وعده «اینترنت اشیا» از روز نخست، اتصال تمام وسایل و ابزارهای کار و زندگی ما به اینترنت بوده است. اما هیچ فکرش را میکردیم روزی حیوانات را هم به اینترنت متصل کنیم؟ حالا “موکال” (Moocall) سنسورهایی را ساخته است که کشاورزان را قادر می‌سازند از طریق «پلتفرم جهانی اینترنت اشیای» شرکت Vodafone، از راه دور بر گاوهای خود نظارت و مدیریت داشته باشند. دیگر باید گاوها را هم به فهرست کاربران شبکه اینترنت اضافه کنیم!

موکال صرفاً نوعی فرایند برچسب‌گذاری ساده برای جلوگیری از دزدیده شدن گاوها یا جمع‌آوری گاوهای گم‌شده نیست. در این فناوری مسئلۀ مرگ و زندگی مطرح است.

بنابر ادعای Vodafone، سالانه بیش از ۱۱۰ هزار گوساله و حدود ۵۰ هزار گاو در اثر مشکلات زایمان تلف می‌شوند. این سنسور دارای باتری، ازطریق اندازه‌گیری حرکات دُم که در اثر انقباضات زایمان (درد زایمان) به وجود می‌آید، متوجه می‌شود که گاو باردار آمادۀ زایمان است. حدود یک ساعت پیش از زایمان، سنسور از بستر GSM استفاده می‌کند تا هشداری را به یک یا دو تلفن همراه و تا سقف سه نشانی ایمیل ارسال نماید. بدین ترتیب، کشاورز می‌تواند واکنش نشان دهد و درصورت لزوم، دامپزشک را خبر کند. زمان ارسال هشدار قابل تنظیم است: چنانچه کشاورز انتظار زایمان سختی را داشته باشد، می‌توان زمان مذکور را به دو یا سه ساعت پیش از زایمان تغییر داد.

لازم نیست کشاورزان به ازای هر گاو، یک سنسور بخرند. کشاورز سنسور را تنها چند روز مانده به زایمان، بر روی دُم گاو موردنظر نصب می‌کند. بسته به سیستم و برنامۀ زمانی زایمان، ممکن است برای ۳۰ گاو، تنها به یک سنسور نیاز باشد. می‌توان چندین سنسور موکال را با استفاده از برنامۀ کاربردی رایگانی برای سیستم عامل اندروید یا iOS (آیفون) مدیریت کرد.

ازآنجایی‌که تقریبا هر گاو ارزشی بین هزار تا ۵ هزار پوند دارد، این سیستم می‌تواند در طول سال مانع از هدر رفتن ۵۰ میلیون پوند (۶۰ میلیون دلار) هزینه باشد. این سیستم اگر فقط زندگی یک گوساله را هم نجات دهد، هزینه اولیه خود را جبران کرده است.

شرکت Vodafone ادعا می‌کند که «با استفاده از سنسور غیرتهاجمی و متصل به دُم موکال، حدود ۱۵۰ هزار گوساله در بریتانیا و ایرلند، در سلامت کامل به دنیا آمده‌اند». نوع قدیمی‌تر سنسور زایمان باید درون بدن گاو قرار داده می‌شد، اما موکال صرفاً روی دُم نصب می‌شود و درنتیجه، وسیله‌ای پوشیدنی به حساب می‌آید.

موکال را نایال آستن، کشاورزی ایرلندی که هم گوساله و هم گاو خود را در اثر زایمان غیرمنتظره از دست داده بود، تولید کرد. این سیستم در سپتامبر ۲۰۱۴ در ایرلند راه‌اندازی شد و هم‌اکنون در بیش از ۳۰ کشور، از نیوزیلند گرفته تا فرانسه و کانادا، از آن استفاده می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]