اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951224244666119

اینترنت اشیا چه تاثیری بر دیتاسنترها خواهد گذاشت

کد: 13951224244666119

https://goo.gl/yarrdw

، تهران , (اخبار رسمی): استفادۀ مداوم از تلفن‌های همراه هوشمند و توانایی اتصال در هر زمان و هر مکان، تأثیر شگرفی بر صنعت مراکز داده در سال ۲۰۱۷ خواهد داشت. در ادامه به مرور سه روشی می‌پردازیم که از طریق آنها، انقلاب اینترنت اشیا بر صنعت مراکز داده در سال ۲۰۱۷ تأثیر خواهد گذاشت.

اینترنت اشیا چه تاثیری بر دیتاسنترها خواهد گذاشت؟

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی آی اوتی تی ، اینترنت اشیا (IoT) شبکه‌‌ای از دستگاه‌های متصل به اینترنت است که به جمع‌آوری و انتقال داده می‌پردازد. استفادۀ مداوم از تلفن‌های همراه هوشمند و توانایی اتصال در هر زمان و هر مکان، تأثیر شگرفی بر صنعت مراکز داده در سال ۲۰۱۷ خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۴ میلیارد دستگاه IoT در سراسر جهان وجود داشته باشد. این دستگاه‌ها همه چیز، از تلفن‌های همراه هوشمند گرفته، تا اتومبیل و یخچال فریزر را شامل می‌شوند. حجم رو به افزایش داده‌های تولیدشده توسط مصرف‌کنندگان و عرضه‌کنندگان، نه تنها موارد کاربرد و دستگاه‌های مورد استفادۀ ما، بلکه نحوۀ عملکرد مراکز داده را نیز دستخوش تغییر قرار خواهد داد.

در ادامه همراه با iott.ir به مرور سه روشی می‌پردازیم که از طریق آنها، انقلاب اینترنت اشیا بر صنعت مراکز داده در سال ۲۰۱۷ تأثیر خواهد گذاشت.

۱. طراحی

تولید داده و تغییر رویکرد به سمت استفاده از فضای ذخیره‌سازی و رایانش ابری، نیاز به استفاده از مراکز دادۀ فوق‌العاده بزرگ را افزایش می‌دهد. این‌گونه مراکز داده بر استفادۀ گسترده از سرورها و فضای ذخیره‌سازی به پربازده‌ترین شکل ممکن، متمرکزند. طراحی این‌گونه مراکز داده با تمرکز بر تراکم، بازده انرژی، مدیریت جریان هوا، مقیاسپذیری و کاهش هزینه‌های عملیاتی (OPEX) و هزینه‌های سرمایه‌ای (CAPEX) انجام می‌شود.

این مراکز دادۀ فوقالعاده بزرگ، به دنبال فناوری‌ها و طرح‌های جایگزینی هستند که با استفاده از عملکردهای مقیاسپذیر خود بازده را افزایش و هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. این مسئله باعث می‌شود تا عرضه‌کنندگان رویکرد خود را از پروژه‌ها و تولید محصولات عمدتاً درشت مقیاس (برای بنگاه‌های تجاری) به رویکردهای سفارشی‌تر و مهندسی براساس سفارش تغییر دهند.

۲. اجرا

انقلاب IoT و «سرعت ورود به بازار» بدین معناست که مراکز داده باید قادر باشند به طور مؤثر و سریع، ظرفیت‌های خود را سروسامان دهند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه از مرز ۵۰ میلیارد هم عبور کند. ضرورت دارد که آرایش مرکز داده در راستای رشد و توسعه، به ویژه از نظر فضا، انرژی و تراکم، انجام شود.

یکی از راهکارهای ارائه شده ازسوی بسیاری از متخصصان این حوزه، استفاده از طرح‌های مقیاسپذیر یا پیمانه‌ای (ماژولار) است. ازآنجایی‌که ساختار هوای بسته با ارائۀ زیرساختی با تکرارپذیری آسان و آرایش سریع، تمامی اهداف مذکور را محقق می‌سازد، محبوبیت این ساختار درحال افزایش است. ساختار هوای بسته را می‌توان براساس دسترسی به عناصر سردکنندۀ موجود در مرکز داده، به طور سفارشی و درجهت دستیابی به حداکثر بازده طراحی کرد. می‌توان در صورت وجود پلنیوم برگشت هوا داخل سقف ، این سیستم را به صورت ماژول هوای بستۀ گرم طراحی کرد و اگر به دلیل کافی نبودن ارتفاع یا عدم وجود پلنیوم داخل سقف، خنک‌سازی ازطریق کف کاذب انجام شود، آن را به شکل سیستم هوای بستۀ سرد پیکربندی نمود.

۳. امنیت

افزایش مداوم تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت به معنای ایجاد مسائل امنیتی جدید برای اپراتورهای مراکز داده است. امروزه آنقدر اشیای پیش پا افتادۀ زیادی به اینترنت متصل هستند که ممکن است یک دپارتمان IT متوجه همۀ آن‌ها نشود. چه کسی فکرش را می‌کرد که پرینتر هم بتواند مسیری مخفی برای ورود هکرها باشد؟

پشتیبانگیری از تمامی داده‌های دریافتی، چالشی برای مراکز داده خواهد بود. تهیۀ نسخۀ پشتیبان از همۀ اطلاعاتی که از درون مرکز داده عبور می‌کنند، به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست و درنتیجه، باید داده‌هایی را که حفظ آن‌ها ضرورت دارد، انتخاب کرد. می‌بایست از برقراری امنیت درون مجموعۀ داده‌ها اطمینان حاصل کنیم تا داده‌ها بتوانند اطلاعات خصوصی و حساس را نیز شامل شوند.

حجم رو به افزایش داده‌های درحال تولید توسط مصرف‌کنندگان و ارائه‌دهندگان راهکار، صنعت مراکز داده را دچار دگرگونی خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود حجم تولید داده از ۱۷۱ اگزابایت در سال ۲۰۱۵، به ۹۱۵ اگزابایت در ۲۰۲۰ افزایش یابد. افزایش استفاده از دستگاه‌های متصل به اینترنت، به معنای افزایش حجم داده‌هایی است که باید در لحظه پردازش و مدیریت شوند. اپراتورهای مراکز داده می‌بایست از برنامه‌ریزی مناسب و برنامه‌های توسعه برخوردار باشند تا بتوانند حجم کار مرکز داده را در سطحی یکنواخت نگه دارند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]