اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960112245306119

اینترنت اشیا و شبکه‌های هوشمند

کد: 13960112245306119

https://goo.gl/uQZmPz

، تهران , (اخبار رسمی): به دلایل مختلف تأمین انرژی در آینده، دیگر نباید از منابع فسیلی باشد. اینترنت اشیا، شبکه‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا میزان عرضه و تقاضای انرژی را پیش‌بینی و اندازه گیری کنند.

انرژی‌های هوشمند و شبکه هوشمند

انتظار می‌رود شبکه هوشمند نوعی از ”اینترنت” را پیاده‌سازی کند که در آن بسته‌های انرژی مانند بسته‌های داده در تمام مسیرها و درگاه‌ها مدیریت‌ شود

اکنون باید رفتار مصرف‌کنندگان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. به خاطر ماهیت تقاضاها، تأمین یک شبکه الکتریکی هوشمند و انعطاف‌پذیر که بتواند به نوسانات برق با کنترل منابع انرژی الکتریکی (تولید، ذخیره‌سازی) و اتلاف آن (بار، ذخیره‌سازی) با پیکربندی مناسب، واکنش نشان دهد، نیاز است.
چنین کارکردی متکی بر دستگاه‌های شبکه‌شده هوشمند (لوازم‌خانگی، تجهیزات نسل میکرو، زیرساخت‌ها، محصولات قابل‌فروش) و عناصر زیرساخت شبکه است و تا حد زیادی بر مفاهیم اینترنت اشیا بنا خواهد شد. تحقق این حالت ایده‌آل نیازمند داشتن اطلاعات آنی درباره مصرف انرژی دستگاه‌ها، لوازم و یا تجهیزات صنعتی است و جمع‌آوری اطلاعات از نحوه استفاده انرژی در سطح مشتری‌ها، اولین رویکرد مناسب است.

آی او تی تی: آنچه در اینجا آمده، بخشی است از مقاله “اینترنت اشیا، برنامه‌های کاربردی و چالش‌های توسعه”، ارائه شده در کنفرانس بین‌المللی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات:

شبکه‌های انرژی در آینده توسط تعداد زیادی از منابع انرژی کوچک، متوسط و نیروگاه‌هایی که ممکن است در عمل با نیروگاه‌های مجازی ترکیب‌ شده باشند، مشخص می‌شوند. در صورت قطع انرژی یا بلایای طبیعی در حوزه‌ای خاص که ممکن است محدوده از شبکه مشتق شود, انرژی از منابع داخلی تأمین خواهد شد ازجمله سیستم‌های فتوولتائیک بر روی بام‌ها، بلوک گرما و ”جزیره‌سازی“ یا ذخیره‌سازی انرژی برای یک منطقه مسکونی.
ادغام سایبرفیزیکی سیستم‌های مهندسی و فناوری شبکه برق موجود و سیستم‌های تأسیسات دیگر، یک چالش بزرگ است. افزایش پیچیدگی سیستم، یک چالش فنی است که باید در نظر گرفته شود. مانند سایر فناوری‌ها و سیستم‌های ترکیب‌شده، ”امنیت“یک نگرانی بسیار مهم برای آسیب‌پذیری سیستم و محافظت از اطلاعات کاربران است.

 

توسعه شبکه هوشمند، شامل پیاده‌سازی یک مفهوم جدید شبکه انتقال است، که مسیر مؤثر انرژی تولیدشده از نیروگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز تا کاربر نهایی را با امنیت، کیفیت و استانداردها، مشخص می‌کند. بنابراین از شبکه هوشمند انتظار می‌رود که نوعی از ”اینترنت” را پیاده‌سازی کند که در آن بسته‌های انرژی مانند بسته‌های داده در تمام مسیرها و درگاه‌ها مدیریت‌ شود و به‌طور خودمختار بتوانند تصمیم‌گیری و بهترین مسیر را با بهترین سطح یکپارچگی برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کنند. 

 

در این رابطه مفهوم” اینترنت انرژی ” اینگونه تعریف می‌شود:
شبکه‌ای است مبتنی بر استانداردهای زیرساخت، ارتباطات فرستنده، گیرنده، گذرگاه‌ها و پروتکل‌هایی که بین مکان‌های محلی و جهانی به‌صورت متعادل و بی‌درنگ در دسترس است و قابلیت ذخیره‌سازی با تقاضای انرژی را خواهد داشت. اینترنت انرژی IOE، توزیع نیرو، ذخیره انرژی، نظارت بر شبکه و ارتباطات مطابق را فراهم می‌کند. نظارت بر مصرف برق در تمام سطوح از دستگاه‌های فردی محلی تا سطح ملی و بین‌المللی انجام می‌شود.
صرفه‌جویی در این سیستم بهتر تحقق می‌یابد زیرا کاربر به طور لحظه‌ای از میزان مصرف انرژی خود آگاه می‌شود. کنتورهای هوشمند، اطلاعات مربوط به مصرف انرژی را به طور آنی در اختیار فرد قرار می‌دهند، در نتیجه او می‌تواند دستگاه‌های پرمصرف را شناسایی کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

اینترنت اشیا، شبکه‌های هوشمند را قادر می‌کند میزان عرضه و تقاضای انرژی را پیش‌بینی و اندازه گیری کنند. خودروهای الکتریکی می‌توانند بسته به میزان شارژ خود، برنامه مورد استفاده و قیمت انرژی، از منابع تجدیدپذیر استفاده یا انرژی ذخیره کنند.

برای پیاده‌سازی یک شبکه انرژی هوشمند و برای آسان‌سازی تعامل بین محصولات فروشندگان مختلف، فناوری باید در یک ارتباط استاندارد تعریف‌ شده باشد. در زیرساخت‌های عمومی، امنیت داده‌ها از بالاترین اهمیت برخوردار است. پالایش داده‌ها، داده‌کاوی، پردازش رویه‌ها و سیستم پیچیده و انعطاف‌پذیر به‌منظور رسیدگی به میزان بالایی از داده‌های خام ارائه‌شده توسط میلیاردها منبع اطلاعات، ضروری است. سرانجام اینکه مدل‌های سیستم و داده به‌خصوصی برای پشتیبانی طراحی سیستم‌های انعطاف‌پذیر که یک عملیات بی‌درنگ مطمئن و امن را تضمین می‌کند، موردنیاز است.

یوسفی, مرتضی و عبادالله زهره‌وندی، ۱۳۹۵، اینترنت اشیا، برنامه‌های کاربردی و چالش‌های توسعه، کنفرانس بین‌المللی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، تهران، دبیرخانه دایمی کنفرانس، دریافت اصل مقاله

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]