اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960113245336119

اینترنت اشیا سرنخی برای پرونده‌های قضایی

وقتی ماشین‌ علیه انسان‌ شهادت می‌دهد

کد: 13960113245336119

https://goo.gl/Pa7WsQ

، تهران , (اخبار رسمی): زمانی پرونده‌های قضایی در دنیای واقعی پیگیری می‌شدند. کم‌کم پای ارتباطات تلفنی و الکترونیک نیز به میان آمد. حالا اما ایمیل، محتویات صفحات اجتماعی، متن پیام‌ها و حتی اطلاعات حاصل از دستگاه‌های اینترنت اشیا نیز می‌توانند نقش مدرک و شاهد را بازی کنند.

اینترنت اشیا سرنخی برای پرونده‌های قضایی

از هر ۱۰ مدیر ۴ نفر بر این باورند که ظرف ۱۲ ماه آینده با افزایش درخواست برای پیگیری‌های الکترونیک قضایی مواجه خواهند شد

زمانی تمام روند پیگیری پرونده‌های قضایی در دنیای واقعی دنبال می‌شد. رفته‌رفته پای ارتباطات تلفنی و الکترونیک نیز به سرنخ‌های قضایی باز شد. حالا اما دیگر فقط بررسی ایمیل‌ها نیست که گره از پرونده‌ها باز می‌کند. اکنون محتویات صفحات اجتماعی، متن پیام‌ها و حتی اطلاعات حاصل از دستگاه‌های اینترنت اشیا نیز می‌توانند نقش مدرک و شاهد را بازی کنند.

در گزارشی که از مدیران شرکت‌های مختلف ارائه‌شده است، از هر ۱۰ مدیر ۶ نفر نگران‌اند که مبادا از سازمانشان شکایت شود. در بخش دیگری از گزارش نیز این‌گونه آمده است که از هر ۱۰ مدیر ۴ نفر معتقدند که ظرف ۱۲ ماه آینده با افزایش درخواست برای پیگیری‌های الکترونیک قضایی مواجه خواهند شد.

روزبه‌روز به حجم داده‌های الکترونیک انباشت‌شده یا به‌ اختصار ESI افزوده می‌شود و این مسئله جستجو در میان آن‌ها برای یافتن سرنخ‌های موردنیاز را دشوار می‌سازد. طبق یک ارزیابی در سال ۲۰۱۶، سازمان‌ها  حدود ۴۹٫۳ گیگابایت، داده‌ی حاصل از ایمیل به ازای هر نفر ذخیره کرده‌اند و این یعنی ۱۸درصد رشد در حجم پیام‌ها طی ۱۲ ماه گذشته. با حساب همین نرخ رشد، می‌توان پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۲۲، حجم داده به ازای هر کاربر به رقم ۱۳۳ گیگابایت خواهد رسید.

بنا بر مطالعات انجام‌شده، توانایی شرکت‌ها در نگهداری، جست‌وجو و ایجاد محتواهای گوناگون با یکدیگر متفاوت است. به‌طور مثال ۸۰درصد از شرکت‌کنندگان در این ارزیابی، در واکاوی ایمیل‌های یک ماه قبل، خود را “آماده” و یا “بسیار آماده” معرفی کرده‌اند؛ این در حالی است که با افزایش بازه زمانی به ۶ ماه، تنها ۵۷درصد ابراز آمادگی کرده‌اند. از سوی دیگر وقتی نوع محتوای مورد پرسش تغییر پیدا کرد، پاسخ‌ها مانند قبل نبود. سطح آمادگی شرکت‌کنندگان در هر یک از موارد زیر ازاین‌قرار است:

  • محتوای ذخیره‌شده در Office 365 حدود 44 درصد است
  • محتوای ذخیره‌شده در فضای ابری توسط کارکنان ۲۰درصد است
  • پیام‌های فوری ۱۸درصد است
  • محتوای ذخیره‌شده در برنامه‌های آنلاین مانند Slack، HipChat و یا Jive حدود 12درصد است

علاوه بر موارد یاد شده، با رشد و رواج اینترنت اشیا، داده‌های حاصل از دستگاه‌های متصل به شبکه نیز خود می‌توانند به‌عنوان مدارک قضایی به‌ کار برده شوند. به خاطر داریم که در سال ۲۰۱۵ اطلاعات به‌دست‌آمده از دستیار الکسا آمازون اکو چگونه توانست در پرونده قتل کمک‌رسان باشد. همین حالا در پنج ایالت امریکا، پلیس راهنمایی و رانندگی داده حاصل از ماشین‌های خودران را موردمطالعه قرار می‌دهد. بنابراین به‌راحتی می‌توان دریافت پیش از تصادف چه روی‌ داده و هر ماشین چه سرعتی داشته است.

ازآنجاکه دستگاه‌ها حداقل تا امروز به آن سطح از هوشیاری نرسیده‌اند که حقیقت را به‌منظور منفعت شخصی پنهان کنند، انتظار می‌رود که استفاده از شهادت ماشین‌ها به‌جای شهادت انسانی روند دادرسی پرونده‌ها را سرعت بخشد.

 

به نقل از iott.ir مرجع اینترنت اشیا در ایران

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]