اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960412253326936

تاثیر گیاه کارلا بر قند خون

کد: 13960412253326936

https://goo.gl/4hL4nB

، تهران , (اخبار رسمی): گیاه کارلا (Bitter Melon) که با نام خربزه تلخ نیز شناخته می‌شود، یکی از گیاهان نام‌دار در تاریخ طب سنتی است که اثرات ثابت‌شده بسیاری دارد.

گیاه کارلا یا خربزه تلخ

شواهد موجود در مورد استفاده از کارلا در کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت قطعی نیست و شواهد بیش‌تری برای تعیین اثربخشی مصرف کارِلا به صورت مکمل یا غیره در بیماران مبتلا به دیابت مورد نیاز است.

به گزارش انجمن دیابت گابریک، کارِلا به خانواده Cucurbitaceae تعلق دارد و از نظر تاریخی به عنوان یکی از درمان‌های سنتی دیابت در کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تحقیقات انجام‌شده در طول دو دهه گذشته، تاثیرات گوناگون از جمله خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی، ضد سرطانی، ضد چاقی، ضد ویروسی، ضد HIV، التیام زخم معده، کاهش کلسترول و ضد پوکی استخوان برای کارلا مطرح کرده‌اند.
این اثرات مفید تا حدی به ترکیبات زیست-فعال گوناگون موجود در کارلا نسبت داده شده که شامل صدها ترکیب شیمیایی مانند ساپونین، پلی ساکاریدها، تری ترپنوئیدها، آلکالوئیدها، فلاونوئیدها و ... است (Grover & Yadav, 2004; Leung, Birtwhistle, Kotecha, Hannah, & Cuthbertson, 2009; Lo, Ho, Lin, Li, & Hsiang, 2013).
مکانیسم دقیق تاثیر کارلا ناشناخته است، با این حال تصور می‌شود ترکیباتی مانند charatin، ویسین و پلی‌پپتید- P اثراتی بر کاهش قند خون دارند و به همین دلیل برخی مکانیسم‌های پیشنهادی برای اثرات ضد دیابتی کارلا شامل اثرات شبه‌انسولینی، افزایش ترشح انسولین، افزایش جذب گلوکز، کاهش سنتز گلیکوژن کبدی، برای آن مطرح شده است. با این حال شواهد کافی در متون تحقیقاتی برای نتیجه‌گیری قطعی در مورد اثرات کارِلا در کنترل قند خون وجود ندارد (Chaturvedi, 2012; Grover & Yadav, 2004; Leung et al., 2009).
در مطالعه سلولی که اخیرا روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است، محققان پپتید زیست-فعال mcIRBP-19 را در کارلا و برخی گیاهان دیگر (کدو حلوایی، گل آهاری، یونجه، انگور، گریپ فروت، بذرک، رزماری، آرابیدوپسیس و برنج) پیدا کرده‌اند که توانایی اتصال به گیرنده انسولین را دارد و اثراتی مشابه آن در افزایش جذب سلولی گلوکز نشان می‌دهد. با این حال نتایج این مطالعه هم‌چنان در حد یافته‌های تحقیقاتی بوده و به توصیه بالینی برای افراد مبتلا به دیابت منجر نشده است (Lo, Li, Ho, & Hsiang, 2016).


در مجموع شواهد موجود در مورد استفاده از کارلا در کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت قطعی نیست و شواهد بیش‌تری برای تعیین اثربخشی مصرف کارِلا به صورت مکمل یا سایر اشکال در بیماران مبتلا به دیابت مورد نیاز است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انجمن دیابت گابریک

انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک یک سازمان مردم نهاد در حوزه ی آموزش دیابت و عضو فدراسیون بین المللی دیابت می باشد. این مجموعه در سال 1386 به همت جوانان دیابتی و با حمایت پزشکان متخصص شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر بیش از 100 هزار عضو در سراسر کشور را تحت پوشش دارد. هدف: ما گابریک تلاش می کنیم تا هیچکس به علت نا آگاهی یا نا امیدی دچار عوارض دیابت نشود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان