اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960517256845652

شش مزیت تقسیم‌بندی بازار برای کسب و کارها

کد: 13960517256845652

https://goo.gl/QvGt4c

، رشت , (اخبار رسمی): تصور کنید معلم هستید و تنها چیزی که به شما می‌گویند این است که شما باید به دانش‌آموزان درس بدهید! مطمئنا شما سوال‌‌های زیادی خواهید داشت.

شش مزیت تقسیم‌بندی بازار برای کسب و کارها
شش مزیت تقسیم‌بندی بازار برای کسب و کارها

اگر شما بازارتان را تقسیم‌بندی نکنید، آنگاه کارمندان شما نمی‌دانند به چه کسانی باید محصولات را بفروشند و یا اصلا چه چیزی را باید بفروشند.

به کدام پایه از دانش‌آموزان باید درس بدهم؟ موضوعی که باید تدریس کنم چیست؟ برنامه زمانی کلاس چیست؟ و غیره. اگر شما این سوالات را نپرسید، آنگا اصطلاح دانش‌آموزان برای شما یک اصطلاح بسیار عمومی و کلی خواهد بود، و شما نمی‌‌دانید که به چه کسی باید درس بدهید و یا اینکه چه چیزی را باید تدریس کنید.

همین موضوع را می‌‌توان درباره شرکت‌ها مطرح کرد. اگر شما بازارتان را تقسیم‌بندی نکنید، آنگاه کارمندان شما نمی‌دانند به چه کسانی باید محصولات را بفروشند و یا اصلا چه چیزی را باید بفروشند. شما نمی‌توانید بدون تقسیم‌بندی بازار، یک استراتژی بازار را تهیه کنید.

تقسیم‌‌بندی‌ بازار توسط شما و بر اساس آمیخته بازاریابی شرکت انجام می‌‌گیرد. اگر بخش خاصی را مورد هدف قرار داده‌اید، باید آمیخته بازاریابی خود را تغییر دهید و آن را با نیازهای آن بخش خاص هماهنگ کنید. بنابراین بدون تقسیم بندی، گروه هدف شما جمعیتی بیش نیست و شما هرگز نخواهید فهمید که چگونه می‌ توانید آنها را برای فروش محصولات خود مورد هدف قرار دهید.


شش مزیت اصلی تقسیم‌بندی بازار عبارتند از:

۱) تمرکز شرکت

تقسیم‌بندی یک روش مؤثر برای افزایش تمرکز یک شرکت به بخش ‌هایی از بازار است. اگر شما تمرکز و توجه بهتری داشته باشید، بدیهی است که می‌ توانید کسب و کار بهتری نیز داشته باشید. شرکت‌‌های خودرو سازی متعددی تمرکز خود را به بخش‌های کوچک خودرو معطوف کرده‌اند.

یعنی اینکه شرکت تمرکز و توجه خود را برای رسیدن به سود و بازده بیشتر تغییر داده است. بنابراین شرکت‌ها بخش‌ های جدید را مبنای استراتژی‌ های خود قرار می‌ دهند که باعث تمرکز و سودآوری آن شرکت می‌ شود.

۲) افزایش رقابت

طبیعتاً، وقتی که توجه و تمرکز شما افزایش پیدا کند، رقبای شما در آن بخش از بازار افزایش پیدا می‌ کنند. اگر تمرکز شما بر روی افراد جوان است، پس یادآوری برند شما و قضاوت آن توسط جوانان بسیار فراوان و زیاد است.

اگر سهم بازار شما افزایش یابد آنگاه احتمال ورود یک رقیب به این بازار بسیار کم می‌شود. و وفاداری به برند شما افزایش می‌ یابد. بنابراین تقسیم بندی بازار باعث افزایش رقابت یک شرکت از منظری نو و جدید می ‌شود.

۳) گسترش بازار

تقسیم بندی جغرافیایی یکی از انواع تفسیم بندی هاست و در شرایطی استفاده می‌شود که توسعه و گسترش بلافاصله میسر می‌گردد. اگر شما استراتژی بازاریابی خود را بر اساس جغرافیا بنا نهاده ‌اید، پس وقتی که وارد منطقه یا قلمرو خاصی می‌شوید و نیاز آن منطقه را برآورده کردید، بلافاصله می‌توانید به منطقه‌ نزدیک دیگری بروید.

به همین ترتیب، اگر مشتریان را بر اساس آمار جمعیت شناسی آنها مورد هدف قرار دهیم (مثلا برند reebok علاقمندان به تناسب اندام را مورد هدف قرار داد) پس می‌توانید محصولات مشابهی را توسعه وگسترش دهید (reebok  طیفی از لباس‌ها و لوازم تزئینی را توسعه داد). تقسیم بندی نقش مهمی در توسعه و گسترش محصولات شما ایفا می‌ کند. اگر نمی‌دانید ممکن است با کدام بخش از مشتریان در یک منطقه مواجه شوید، غیر ممکن است در آن منطقه توسعه و گسترش پیدا کنید.

۴) حفظ مشتری

با استفاده از تقسیم بندی، و از طریق چرخه زندگی مشتری می‌ توان مشتریان را نگه داشت. بهترین مثال بخش‌ های خودروسازی و هواپیمایی هستند. شما می‌ توانید نمونه‌ های زیادی از تقسیم بندی چرخه زندگی مشتریان را در بخش مهمانداری پیدا کنید که در هتل‌ها، خطوط هوایی، یا بیمارستان‌ها دیده می‌ شوند.

در هند، تیتان یک نمونه از محصولاتی است که از طریق چرخه زندگی یک مشتری برنامه ریزی شده است. محصولات و طیف بالای ساعت‌ های تیتان بر اساس بخش قیمت و بخش چرخه زندگی می ‌باشند. بنابراین برای هر مشتری که وارد نمایشگاه تیتان می‌ شود حال هر سنی که داشته باشد، یک ساعت وجود دارد.

مدیریت حفظ مشتری، بخش بسیار مهمی در رشد یک کسب وکار پایدار است که در مقاله "۱۸ استراتژی کاربردی برای حفظ مشتری مدیریت حفظ مشتری" از مدیران نو اندیش، به نکات مهمی در این زمینه پرداخته ایم.

۵) داشتن ارتباط بهتر

ارتباطات یک شرکت باید برای بازار هدفش قابل شناسایی باشد. بنابراین اگر نیازمند یک بازار هدف هستید، پس به تقسیم بندی بازار نیز نیاز دارید. ارتباط بدون دانستن بازار هدف غیر ممکن است.

تصور کنید شما در مقابل یک پرده ایستاده ‌اید. فردی در طرف دیگر پرده است. و از شما خواسته شده تا سیاست‌های شرکت را به شخصی که آن طرف پرده است توضیح دهید. شما درباره احزاب حاکم، ایالت‌ها، کشورها و سیاستمداران صحبت می‌ کنید. و وقتی که پرده کنار زده می‌شود متوجه می‌شوید شخصی که در طرف دیگر پرده بوده در حقیقت یک کودک ۵ ساله است .
یا فایده‌ ای دارد که با این کودک درباره سیاست حرف بزنید؟ این موضوع نشان می‌دهد که ارتباط به تقسیم بندی نیازمند است. اگر بخش بازار خود را نمی‌ شناسید و در مورد روانشناسی، ملیت، سطح درک آنها و ... چیزی نمی‌دانید، چگونه می‌خواهید یک پیام ارتباطی را ایجاد کنید؟

۶) تقسیم بندی بازار، سودآوری را افزایش می‌ دهد.

تقسیم بندی بازار؛ رقابت، یادآوری برند، ارزش گذاری برند، حفظ مشتری، و ارتباطات را افزایش می‌ دهد. بنابراین می‌ توان گفت تقسیم بندی بر روی بسیاری از عوامل کسب و کار شما تأثیر می‌ گذارد، پس قطعاً بر روی سودآوری شرکت شما نیز تأثیرگذار است.

آیا تا به حال مردم را در یک نمایشگاه نایک، Gucci، یا BMW در حال مذاکره دیده ‌اید؟  یکی از نکات مهم این برندها تقسیم بندی آنها است. در واقع آنها بخش‌هایی را مورد هدف قرار می‌دهند که هیچ نیازی به چانه زنی و مذاکره ندارند. بنابراین سود آنها بالا است.

به طور خلاصه، مزیت اصلی تقسیم بندی بازار در این حقیقت نهفته است که با مورد هدف قرار دادن بخشی مناسب و درست، شما می‌توانید شرکت بهتری و همچنین سود بالاتری داشته باشید.
منبع:مدیران نواندیش

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدیرنو

ما باور داریم قدم در راهی نهاده‌ایم که با ارائه‌ی آموزش‌های اصولی و کاربردی، مقالات تخصصی، مشاوره‌ی حرفه‌ای و سایر فعالیت‌های خود و همچنین با مساعدت و همکاری اساتید و مدیران مجرب کشور، می‌توانیم گامی موثر در جهت بهبود و پیشرفت بنگاه‌های اقتصادی و به طبع آن رشد کشور برداریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

کسب و کار و خرده فروشی | علم و آموزش