اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960821267907005

الهام گرفته از تجربیات و دیدگاه‌های به اشتراک گذاشته شده در میزگرد مجازی نُوآ۰۰۶

نقد ترویج کتاب و کتابخوانی در ایران

کد: 13960821267907005

https://goo.gl/gzMsSZ

، تهران , (اخبار رسمی): به احتمال زیاد افراد بسیاری از مزایای کتاب و کتابخوانی گفته‌اند و دیگر نیازی به تکرار این قصه نیست؛ به جای آن، می‌خواهیم راه تازه‌ای پیش رویتان بگذاریم تا خودتان به تناسب اندیشه‌تان برای هفته‌ی کتاب و کتابخوانی و بعد از آن تصمیم بگیرید.

در نقد ترویج کتاب و کتابخوانی در ایران
نمایی از میزگرد مجازی نُوآ۰۰۶ در نقد کتاب و کتابخوانی، به میزبانی وبسایت پرسش و پاسخ پادپُرس

ما در استارتاپ جوان پادپُرس، باور داریم گفت‌وگو درباره‌ی مسئله‌ها می‌تواند راهکاری برای تعهد ما نسبت به آن مسئله و ایجاد عادت‌های کوچک به نفع بهبود موقعیت باشد؛ فضای گفتگوی پادپُرس از این باور شروع شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از پادپرس؛ وقتی پای نام‌گذاری یک هفته یا یک روز در میان است، احتمالا مشکلی وجود دارد. برای رسیدن به درک بهتری از چنین مشکلی، می‌توان سوالات زیادی مطرح کرد. مثلا این هفته که هفته‌ی کتاب و کتابخوانی است، می‌توانیم از خودمان بپرسیم:

  • چرا باید کتاب بخوانیم؟
  • چگونه باید کتاب بخوانیم؟
  • آیا خواندن هر چیزی خوب است یا بهتر است انتخاب شده پیش برویم؟
  • برای شروع چه کتاب‌هایی را انتخاب کنیم؟
  • آیا طراحی کتاب مهم است؟
  • آیا ایرانی‌ها واقعا کم مطالعه می‌کنند؟
  • و...

مجموعه‌ای از این پرسش‌ها، توسط افرادی مانند خود شما، در میزگرد مجازی نُوآ۰۰۶ مطرح شده است. اگر مایل به مطالعه‌ی بیشتر بودید، گفتگو‌های انجام شده از طریق آدرس صفحه‌ی میزگرد مجازی نُوآ۰۰۶ در نقد کتاب و کتابخوانی در دسترس است. در ادامه، می‌خواهیم فقط به یک سوال بپردازیم:  آیا ایران امروز، آماده‌ی فرهنگ کتاب و کتابخوانی هست؟

در نقد کتاب و کتابخوانی

کتاب در مرحله‌ای از زندگی اجتماعی به کار می‌آید که جامعه دارای مسائل کافی برای انتقال به نسل کنونی و آینده داشته باشد. این مسائل می‌تواند تجربیات، طرز فکر، نکات آموزشی یا حتی مسائل سرگرم کننده باشد. در چنین مرحله‌ای کتاب وارد فرهنگ می‌شود و کتابخوانی به عنوان جزئی از فرهنگ شناخته می‌شود تا طرز فکرها نقد شوند، تجربیات بازتکرار نشوند و ...؛ ولی آیا جامعه‌ی ما واقعا در آن مرحله قرار دارد که نیاز به وارد شدنِ فرهنگ کتابخوانی را داشته باشد؟ اگر چنین بود دیگر با کتاب و کتابخوانی مشکل نداشتیم.

چرا می‌گویم در جامعه به بلوغ نرسیده، تزریق کتابخوانی نه تنها مفید نیست؛ بلکه مضر هم هست؟

ما در جامعه‌ی خودمان، در نیم قرن گذشته سعی کردیم در بسیاری از موقعیت‌ها مسائل اجتماعی، آموزشی و ... را از غرب تقلید کنید آن هم بدون در نظر گرفتن الزامات اجتماعی و حتی تلاش برای تطبیق آنها با جامعه‌ی خودمان. مثلا فرهنگِ کشوری مثل آلمان را به عنوان کلیت در برابر فرهنگ ایران در نظر بگیریم. وقتی والدین کودکی در آلمان فرزندشان را به کتابخوانی تشویق می‌کنند، بعد از اینکه فرد وارد اجتماع شد، اثرات این رفتار را به چشم می‌بیند. ولی در کشوری مثل ایران چه اتفاقی برای کسی که به مطالعه عادت دارد می‌افتد؟

در اینجا مسئله‌ی نفی تشویق آدم‌ها به کتابخوانی مطرح نیست؛ بلکه موضوع این است که چرا برای این کار باید تا این حد تلاش شود؟ اگر مسیر درستی برای رشد انتخاب شود، این فرهنگ تا حد زیادی خود به خود به وجود می‌آید. اگر هم پس زمینه‌ها درست نشود، تشویق به کتابخوانی باعث سرخوردگی اجتماعی در آینده فرد می‌شود.

میزگرد مجازی در نقد کتاب و کتابخوانی

این بحث و همه‌ی پرسش‌های مطرح شده در این موضوع، از میزگردی مجازی راجع به موضوع کتاب و مطالعه که تیرماه ۱۳۹۶ به میزبانی پلت‌فرم نوآوری جمعی پادپُرس برگزار شد، حاصل شده است. افراد با پیشینه‌ها و طرز تفکر مختلف،‌ در این میزگرد شرکت کردند و با به اشتراک گذاشتن سوالات، تجربیات و دانش خود کمک کردند تا بانکی از تجربه‌ها و دیدگاه‌های متنوع در زمینه‌ی مشکلات پیش روی مطالعه‌ی کتاب جمع‌آوری شود و در دسترس عموم قرار گیرد. هیچ کدام از پرسش‌‌های مطرح شده در میزگرد بسته نشده است تا افراد بتوانند به مرور تجربیات و دیدگاه‌های بیشتری را در زیر سوال‌های مطرح شده به اشتراک بگذارند. ما در پادپُرس، باور داریم گفت‌وگو راجع به مسئله‌ها خود می‌تواند راهکاری برای تعهد ما نسبت به آن مسئله و ایجاد عادت‌های کوچک در زمینه‌های مطلوب ما باشد. اگر در زمینه‌ی کتاب‌ خواندن یا نخواندن تجربه‌ای دارید، با بقیه به اشتراک بگذارید:

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پادپُرس

شبکه‌ی نوآوری پادپُرس، مجموعه‌ افرادی است علاقه‌مند به حل مسئله. ایشان در بستر پادپُرس، به طرح سوال و مسئله می‌پردازند؛ و با بیان تجربه و بروز دانش خود پای این مسائل در پیدا کردن راهکارهای جمعی برای آن شریک می‌شوند. شما هم اگر مایل بودید از خرد جمعی برای حل مسئله‌های فردی، مسئله‌های عام المنفعه، و یا مسائل موجود در شرکت‌ها و سازمان‌هایتان برخوردار باشید، به شبکه‌ی نوآوری پادپُرس بپیوندید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]