اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970711319897005

نوآوری باز چیست و به درد کدام سازمان‌ها می‌خورد؟

چرا موفقیت سازما‌ن‌ها در آینده در گرو استفاده‌ی صحیح از نوآوری باز است؟

کد: 13970711319897005

https://goo.gl/tLFA3A

، تهران , (اخبار رسمی): نوآوری باز، استفاده از دانش جمعی و منابع گروه‌های خارج از سازمان و کسب‌وکار برای رشد کسب‌وکار است. وقتی بحث از خرد جمعی می‌شود اکثر افراد به حل کامل یکی از مسئله‌های مهم توسعه و تحقیق شرکت می‌افتند. در حالی که توسعه و تحقیق یکی از چند ارزش نوآوری باز است و حتی مهم‌ترین آن نیز نیست.

چرا موفقیت سازما‌ن‌ها در آینده در گرو استفاده‌ی صحیح از نوآوری باز است؟
یک سازمان برای رفع نیازهایی مثل پیدا کردن افراد خلاق یا مارکتینگ میتواند از نوآوری باز استفاده کند.

حتی یک درصد از افراد خلاق دنیا در سازمان شما مشغول به کار نیستند. با مدیریت نوآوری و ارتباط موثر با این افراد در خارج از سازمان، می‌توان سازمان را به یکی از پیشروترین سازمان‌ها تبدیل کرد

شبکه‌ی نوآوری پادپُرس با هدف ایجاد دسترسی سازمان‌ها به نیروهای خلاق و نوآور در خارج از سازمان‌ها ایجاد شده است. چنین شبکه‌ای برای انجام نوآوری باز یا Open innovation در سازمان‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها است.

در این مقاله قرار است به این مهم پرداخته شود که چطور می‌توان از چنین شبکه‌ای برای پاسخ به نیازهای اساسی و نوآورانه یک سازمان پرداخته شود.

یک سازمان با چه هدفی می‌تواند از نوآوری باز بهره ببرد؟

نوآوری باز صرفا به قصد نوآوری باز، هیچ فایده‌ای نه برای سازمان دارد و نه برای شبکه‌ی نوآور. برای پیش بردن یک نوآوری باز موفق، سازمان باید  هدف خود را از برگزاری نوآوری باز بداند. تنها با در اختیار داشتن چنین دانشی است که می‌توان برای برگزاری درست آن برنامه‌ریزی کرد و مخاطب آن را به درستی انتخاب کرد.

در یک نگاه سریع نوآوری باز به معنای استفاده از دانش جمعی و منابع گروه‌های خارج از سازمان و کسب و کار برای رشد آن کسب و کار است. اکثر افراد وقتی بحث از خرد جمعی می‌شود به حل کامل یک مسئله فکر می‌کنند و واحد توسعه و تحقیق آن سازمان (R&D). این تصور درست است، ولی حل مسئله تنها هدف نوآوری باز نیست و واحد R&D سازمان تنها یکی از چندین واحد سازمانی است که می‌تواند از خرد جمعی بهره ببرد.

ولی به راستی شرکت‌ها در چه بخش‌هایی می‌توانند از نوآوری باز بهره ببرند؟

سازمان‌های مختلف برای اهداف مختلف از جمله استعدادیابی و مدیریت استعدادها، بازاریابی، الهام گرفتن از جمع و در نهایت حل مسئله می‌توانند از خرد جمعی بهره ببرند. هر کدام از این نیازها مخاطبان خاص خود را دارند،‌ با تخصص‌ها و نوع دسترسی‌های متفاوت.

توسعه و تحقیق: توسعه‌ی راهکارها و محصولاتی به کمک مهارت افرادی خارج از سازمان، این رویکرد برای مسائلی مناسب است که امکان لو رفتن آن، سازمان را در معرض ریسک قرار نمی‌دهد و در ضمن هزینه‌ی اجرای آن از طریق برونسپاری خیلی کمتر از هزینه‌های مربوط به توسعه‌ی آن در داخل سازمان است.

جمع‌آوری ایده و سرنخ: برای پیدا کردن نیاز مشتری و مخاطب بر اساس خواسته‌ی بازار و هوش خود مشتریان یکی از بهترین موارد استفاده از خرد جمعی و طرح بعضی پرسش‌های هوشمندانه در این باره است.

بازاریابی به قصد برندینگ: خرد جمعی در ضمن برای پیدا کردن مسیرهای جدید برای معرفی برند و وعده‌ی آن مناسب است. چنین رویکردی عملا می‌تواند به یکی از مزیت‌های رقابتی استراتژیک یک شرکت تبدیل شود که در آن شرکت، محصول یا خدمت خود را به کمک خود مشتریان و مخاطبان به عموم مردم معرفی کند.

مدیریت استعدادها و سرمایه‌های انسانی: یک سازمان به چند طریق می‌تواند از نوآوری باز برای مدیریت منابع انسانی خود بهره ببرد:

از طریق سپردن مسئله‌اش به دیگران می‌تواند استعدادهای منحصر به فردی را پیدا کند که با برند شرکت ارتباط برقرار می‌کنند و علاقه‌مند هستند به رشد آن کمک کنند.

از طریق دعوت اعضای کنونی خود به همفکری راجع به بعضی مسائل مدیریتی سازمان و شریک کردن ایشان در این مسائل، می‌تواند به شوق‌آفرینی و افزایش روحیه مشارکت در اعضای سازمان منجر شود.

یک شرکت با دعوت از اعضای خود به طرح مسئله‌ها و مشکلات سازمانی، علاوه بر جمع‌آوری مشکلات سازمانی، فرهنگ و روحیه تشریک مساعی حاکم بر سازمانش را به نمایش می‌گذارد.

مخاطب هدف نوآوری باز چه کسی است؟

از پرسش‌های دیگری که سازمان برای برگزاری یک نوآوری باز موفق باید به آن پاسخ دهد مخاطبان هدف یک نوآوری باز است:

  • با توجه به هدف سازمان برای نوآوری باز، چه سطحی از دسترسی به منابع مناسب است؟
  • چه سطحی از تخصص و دانش مناسب هدف سازمان برای نوآوری باز است؟

چهار سطح مختلف می‌توان برای کاربران هدف نوآوری باز متصور شد:

  1. مخاطبان داخل سازمان،
  2. مخاطبان بین سازمانی،
  3. مخاطبان متخصص،
  4. عموم مردم.

این دسته‌بندی به سطح شفافیت سازمان، اطلاعاتی که می‌توان در اختیار مخاطب قرار داد، سطح دانش و تجربه افراد بستگی دارد.

مخاطبان داخل سازمان: گاهی سازمان با هدف گرفتن ایده و پیدا کردن مشکلات، ایجاد اشتیاق در اعضای سازمان، و یا توسعه و تحقیق، یکی از مسائل شرکت را در اختیار اعضای خود می‌گذارد تا برای آن راهکاری ارائه دهند. معمولا در چنین مواقعی، شرکت به دلایل رقابتی، قصد ندارد اطلاعات از آن خارج شود. این مورد، مخصوصا برای سازمان‌های خیلی بزرگ، یا بزرگتر از صدنفر، مناسب است.

مخاطبان بین سازمانی: گاهی اطلاعات بین چند سازمانِ همکار مشترک است و اعضای این سازمان‌ها راجع به آن مسئله به همفکری و تشریک مساعی می‌پردازند. در چنین مواقعی هدف از نوآوری باز، معمولا توسعه و تحقیق و یا جمع‌آوری ایده است. نکته مهم این است که همه سازمان‌ها از این نوآوری باز و همکاری سود ببرند بدون اینکه پا روی دم همدیگر بگذارند! این سبک از نوآوری باز معمولا وقتی خیلی جواب می‌دهد که سازمان‌ها در بخش‌های متفاوتی از زنجیره تامین یک خدمت یا محصولِ مشترک ارزش آفرینی کنند.

مخاطبان متخصص: گاهی سازمان به سطح مشخصی از دانش و تجربه در یک حوزه نیاز دارد، در چنین مواقعی سازمان مسئله‌ی مورد نظرش را به متخصصین یک حوزه می‌سپارد. در این مواقع نوآوری باز با هر چهار هدف جمع‌آوری ایده، برندینگ، پیدا کردن استعداد و یا توسعه و تحقیق روی می‌دهد.

مخاطبان عمومی: رایج‌ترین مدل نوآوری باز است؛ یعنی استفاده از مشارکت هر کسی که مایل به همراهی است. در این مدل از نوآوری باز سازمان به قصد ارتقای محصولات و خدمات، و یا تیم از هر کانالی برای دسترسی به جمع استفاده می‌کند. نوآوری باز برای عموم با هر چهار هدف جمع‌آوری ایده، برندینگ، پیدا کردن استعداد و یا توسعه و تحقیق روی می‌دهد.

یادتان نرود، افراد خلاق زیادی در دنیا وجود دارند که حتی یک درصد آنها نیز در سازمان شما مشغول به کار نیستند. سازمان تنها در صورتی می‌تواند به یکی از پیشروترین سازمان‌ها تبدیل شود که راهی برای ارتباط موثر با این افراد مبتکر پیدا کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پادپُرس

شبکه‌ی نوآوری پادپُرس، مجموعه‌ افرادی است علاقه‌مند به حل مسئله. ایشان در بستر پادپُرس، به طرح سوال و مسئله می‌پردازند؛ و با بیان تجربه و بروز دانش خود پای این مسائل در پیدا کردن راهکارهای جمعی برای آن شریک می‌شوند. شما هم اگر مایل بودید از خرد جمعی برای حل مسئله‌های فردی، مسئله‌های عام المنفعه، و یا مسائل موجود در شرکت‌ها و سازمان‌هایتان برخوردار باشید، به شبکه‌ی نوآوری پادپُرس بپیوندید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار