اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960911269927671

اخطار!

نرم افزارهای اندروید چه دسترسی هایی از شما می خواهند؟

کد: 13960911269927671

https://goo.gl/NEH7JM

، تهران , (اخبار رسمی): بسیاری از کاربران هیچ اطلاعی از دسترسی هایی که در اختیار نویسندگان یک نرم افزار قرار می‌دهند ندارند و برنامه‌‌نویسان گاهی دسترسی‌ها و درپشتی‌هایی (بکدور) برای خود ایجاد کرده و اجازه این تخلف را هم رسما از شما در زمان نصب دریافت می‌کنند. آیا این اقدام توسعه دهنده نقض حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود؟!

اخطار! نرم افزارهای اندروید چه دسترسی هایی از شما می خواهند؟
نصب یک نرم‌ افزار بدون توجه به دسترسی‌های درخواستی، می تواند مشکلات امنیتی اساسی را ایجاد نماید!

  نصب یک نرم‌ افزار بدون توجه به دسترسی‌های درخواستی می‌تواند مشکلات امنیتی و نقض حریم خصوصی را به همراه داشته باشد

نصب یک نرم‌ افزار بدون توجه به دسترسی‌های درخواستی، می‌تواند مشکلات امنیتی و نقض حریم خصوصی را به همراه داشته باشد. در زمان نصب هر نرم‌ افزاری در سیستم عامل اندروید به کاربر اعلام می‌شود که چه دسترسی‌هایی با نصب نرم‌ افزار مربوط به نویسنده‌ی آن نرم‌ افزار داده خواهد شد و بر همین اساس یک برنامه نرم‌ افزاری می‌تواند دسترسی انجام هر نوع اقدامی‌ را درخواست کند.

این موضوع مختص تاکسی‌‌یاب‌ و مسیریاب اینترنتی یا سایر نرم‌ افزارهای موجود در بازار ایرانی نیست و بسیاری از نرم‌ افزارها و محصولات خارجی نیز درخواست دسترسی‌ به امکاناتی از جمله گاری عکس، پیامک‌ها و یا دوربین دستگاه را از کاربر می‌کنند. البته کاربر می‌تواند در صورت عدم تمایل به ارائه‌ی چنین دسترسی‌هایی که نرم‌ افزار از وی طلب می‌کند، از نصب آن طرف نظر کند یا پس از نصب با مراجعه به قسمت تنظیمات نرم افزارها، شخصا دسترسی مورد نظر به بخش‌های غیر مرتبط را ممنوع یا در صورت عدم امکان محدود سازی نسبت به حذف برنامه اقدام کند.

سئوال: آیا این اقدام توسعه دهنده نقض حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود؟

پاسخ: نقض حریم خصوصی بدین معنا است که شما بدون اجازه به اطلاعاتی دسترسی پیدا کنید؛ اما در زمان نصب نرم‌ افزارها، به کاربر در خصوص دسترسی‌های درخواستی اطلاع داده می‌شود و در صورت تایید این موضوع حتی در صورت عدم اطلاع از متن توافقنامه، بر اساس قانون، هیچگونه نقض حریم خصوص انجام نشده است. کاربر شخصا مجوز را صادر کرده است.

بسیاری از دسترسی‌های نامتعارف و غیر ضروری که از کاربران اخذ می‌شود، به دلیل عدم مطالعه و حتی بی توجهی کاربران به این مقوله است، چون این امکان به دلیل متن باز بودن اندروید برای هر توسعه دهنده‌ای که تمایل به انجام این کار در اندروید را داشته باشد، مهیا است.

کاربران باید به یاد داشته باشند که وقتی می‌خواهند از یک برنامه استفاده کنند، اطلاعاتی که هنگام نصب نرم‌افزار به آنها داده می‌شود را به جای تایید چشم بسته، ابتدا بررسی و مطالعه کنند تا کسی نتواند علی رغم میل آنان به اطلاعات شخصی و بعضا مهم و حیاتی آنها دسترسی پیدا کند.

اغلب افراد، خصوصا در زمان نصب بازی نمی‌دانند که چه دسترسی‌هایی در اختیار برنامه‌‌نویسان قرا ر می‌دهند و حتی خود برنامه‌ نویسان گاهی دسترسی‌ها و بکدورهایی برای خود ایجاد کرده و اجازه‌ی آن را هم رسما از کاربر می‌گیرند. متاسفانه در مورد این موضوع خیلی زیاد بحث نشده و اطلاعات لازم در اختیار کاربران قرار نگرفته است؛ اما زمانی که یک نرم‌افزار را بدون مطالعه توافقنامه آن، نصب می‌کنید، ممکن است مشکلات امنیتی و نقض حریم شخصی گریبان گیرتان شود.

به هر حال این امکان در اختیار برنامه نویسان قرارداد تا بتوانند به صورت متمرکز چندین قابلیت را در یک نرم‌ افزار در اختیار کاربر قرار دهند؛ لیکن باید مزایا و مخاطرات این امر را مورد توجه قرار داد و با دقت عمل بیشتری نسبت به نصب و استفاده از نرم افزارها اقدام کرد. برای جلوگیری از این مشکلات انتخاب آنتی ویروس جی دیتا نتیجه تفکری هوشمندانه است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آرسس ایرانیان

شرکت آرسس ‌ایرانیان ( Arses Iranian ) با بیش از 15 سال تجربه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تلاش نموده است تا برپایه تکنولوژی روز دنیا، برترین نرم‌افزارهای مورد نیاز مدیران IT را گردآوری نماید. بمنظور آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات آرسس، می توانید بروشور مورد نظر را از سایت دریافت فرمایید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]