اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970301296888719

گزارش ششمین روز هفته هنرهای دیجیتال اینورس

کد: 13970301296888719

https://goo.gl/2EQwu3

، تهران , (اخبار رسمی): گزارش روز ششم هفته هنرهای دیجیتال اینورس، با موضوع Animation با حضور مهرداد ایسوندی، مانی وطن‌دوست، بابک نکویی، پیام قربانی، شهرزاد اسفرجانی، مریم کشکولی نیا و امین حق‌شناس در ادامه این مطلب به تفصیل بیان شده است.

گزارش ششمین روز هفته هنرهای دیجیتال اینورس
گزارش ششمین روز هفته هنرهای دیجیتال اینورس

گفت‌وگو با مهرداد ایسوندی - Visual Development Artist

مهرداد ایسوندى در ابتدا خود را معرفى کرد. وى که اکنون در شرکت گوگل مشغول به کار است سفر هنرى خود را از هنرستان فارابى کرج آغاز کرده است. علاقه او به فیلم‌هاى سینمایى باعث شد بیشتر زمان دانشجویى را به عکاسى و طراحى در مسیر Environment Deisgn اختصاص دهد و در نهایت به عنوان یک طراح محیط بصورت حرفه‌اى در حیطه انیمیشن وارد شود.

وى در ادامه به بیان نکاتى براى خلق Concept Art و دیزاین پرداخت. طبق گفته ایسوندى دیزاین یک پروسه انعطاف‌پذیر است که از فیلترهایى مانند نظر کارگردان هنرى و تیم نویسنده عبور می‌کند. همین امر باعث می‌شود آن دیزاین تاثیر گرفته و تغییر یابد. ایسوندى کارکرد و Functionality در دیزاین را جزو یکى از موارد حائز اهمیت برشمرد که نه تنها در باور‌پذیرى انیمیشن تاثیر دارد، بلکه در تولید محصولات جانبى مانند اسباب‌بازى‌هاى مربوط به آن انیمیشن نیز موثر است.

مهرداد ایسوندى صحبت‌هاى خود را با موضوع ساخت پورتفولیو و توصیه‌هایى براى جمع‌آورى آن به پایان رساند. او به مشتاقان ورود به عرصه سرگرمى‌ها توصیه کرد، پورتفولیوى خود را به نحوی ایجاد کنند که به صورت شفاف معرف علاقه شخصى و جهت‌گیرى هنرمند در عرصه سرگرمى باشد. او به عنوان مثال "طراحى شخصیت براى سریال‌هاى تلویزیونى" و "طراحى شخصیت براى انیمیشن" را دو مقوله مجزا معرفى کرد و ذکر کرد که بهتر است افراد بصورت کاملاً تخصصى، روى یک موضوع تمرکز کنند.

دکوپاژ و استوری‌برد - مانی وطن‌دوست

این برنامه با توضیحاتى کلى در باب دکوپاژ و استورى‌برد از جانب مانى وطن‌دوست آغاز شد. وى استورى‌برد را اولین مرحله تبدیل نوشتار به تصویر معرفى کرد و گویا‌بودن را ویژگى اصلى آن برشمرد. استورى‌برد می‌تواند بر اساس Thumbnail‌هاى ارائه شده از سوی کارگردان و یا تیترهاى فیلم‌نامه تهیه شود که در هر دو حالت، مطالعه کامل فیلمنامه از موارد ضرورى براى تهیه استورى‌برد است.

وطن‌دوست در ادامه بیان کرد که پرداخته‌بودن و پرجزئیات بودن الزاماً از ویژگى‌هاى یک استورى‌برد خوب نیست. از آنجا که وظیفه اصلى استورى برد، معرفى کامل فضاها و کاراکترهاى در داستان است، لذا گویا‌بودن، مهمترین خصیصه آن است.

هنر قصه‌گویی تصویری در سینما و انیمیشن - بابک نکویی

بابک نکویى صحبت خود را با توضیحاتى در باب هنر قصه‌گویى و داستان‌پردازى بصرى آغاز کرد. وى این مهم را وظیفه اصلى کارگردان در Motion Picture معرفى کرد که طبق گفته ایشان، بنا به منحصربفرد بودن خصوصیات فردى هر شخص، از هر کارگردان به کارگردان دیگر متفاوت و کاملا شخصى است.

او در ادامه متذکر شد که هدف ابتدایى ایجاد سینما، صرفاً نشان‌دادن تصاویر متحرک بوده و به مرور زمان، پس از ورود این تصاویر متحرک به دنیاى فانتزى و illusion‌ها، رسالت روایت داستان بر دوش سینما قرار گرفته است. دوربین و تصویر متحرک که مبانى اولیه سینما هستند، ابزارهاى اصلى قصه‌گویى در این صنعت به شمار می‌روند.

وى صحبت‌هاى خود را با معرفى ویژگى‌هاى کادر‌هاى ثابت و متحرک ادامه داد. مفاهیم پایه‌ای چون ترکیب‌بندی، انواع نماها، لنزها، اهمیت کنتراست و استفاده از رنگ‌ها پایان‌دهنده صحبت‌های ایشان بود که با ذکر مثال و نمایش فیلم انجام شد.

از ایده و انیمیشن تا Video Mapping - پیام قربانی

پیام قربانى با توضیح تکنیک Project Mapping چهارمین برنامه امروز را آغاز نمود. این تکنیک بصورت خلاصه، انعکاس ویدئو‌هاى ساخته شده بر روى اجسام است و انجام آن مستلزم شناخت دقیق حجم و مختصات جسمى است که براى نمایش ویدئو در نظر گرفته‌ایم.

وى در ادامه با نمایش‌دادن یکى از کارهاى خود که در ساخت آن بسیار خلاقانه چارچوب‌ها را شکسته بود، به بیان نکاتى در باب خلاقیت در ایده‌پردازى پرداخت. 

او از استفاده از موضوعات و اتفاقات نامتعارف که در کنتراست با ایده‌هاى کلیشه‌اى هستند سخن گفت و در ادامه به سخت اعتماد‌کردن کارفرمایان به ایده‌هاى جدید در کشورمان اشاره کرد. وی این موضوع را یکى از دلایلى دانست که موجب شده است، شاهد کپى‌کردن ایده‌ها باشیم. وى باور دارد در چنین شرایطى میبایست به ایده خلاق خود اعتماد کنیم و از رد‌شدن ایده ترس نداشته باشیم. تمام توجه خود را روى ارائه‌کردن آن و دفاع از آن‌ها به نحو احست بگذاریم.

Personal Branding و هیاهو - شهرزاد اسفرجانی

شهرزاد اسفرجانى در ابتداى صحبت خود از سفرى نام برد که در سال 2010 از سمت کارفرمایانش راهى آن شده بود. ایشان این سفر را نقطه عطفى در زندگى حرفه‌اى خود معرفى کرد، زیرا که بعد از این سفر به این بینش رسیدند که هر آنچه را که می‌دانستند باید دور ریخت و از نو آموخت.

اسفرجانى بیان کرد که براى رسیدن به شهرت هزاران راه وجود دارد اما پایدارى هیچکدام از آن‌ها را تضمین نمی‌کند. ایشان ریشه این مشکل را این موضوع معرفى کرد که باورمان از خودمان دقیق نیست، اینکه فکر می‌کنیم به اندازه کافى خوب نیستیم و همیشه به دنبال شرکت در کلاس‌هایى جدید به منظور کسب مهارت‌هاى اضافه هستیم و این موارد از شکل‌گیرى برند شخصى در افراد جلوگیرى می‌کند.

وى با ذکر منشا نروژى واژه برند، کاربرد اولیه آن را توضیح داده و برند را یک جایگاه ذهنى در افراد معرفى کرد. جایگاهى که نبرد فعلى جهان بر سر آن است. جایگاهى که موجب حرکت و انتخاب در افراد می‌شود. از دید خانم اسفرجانى اینکه چگونه می‌خواهیم فهمیده شویم موضوع اصلى برندینگ شخصى بوده و راهکار آن را تصمیم‌گیرى بر اساس ارزش‌هاى انتخاب شده و شخصى و پایدارى بر روی آن‌ها معرفى کرد.

در انتها وى ۴ فاکتور را به عنوان بستر خلق آینده نام برد که عبارتند از: تمامیت، روراستى، تهعد به چیزى بزرگ‌تر از خود و منشا‌بودن. توضیحات این فاکتورها خاتمه دهنده کلام اسفرجانى بودند.

آشنایی با تکنیک‌های انیمیشن زیر دوربین - مریم کشکولی نیا

کشکولی‌نیا با نمایش یک Sand Art از آثار خود، برنامه را آغاز کرد. او تاریخچه‌ای از انیمیشن با شن را شرح داد و در میان توضیحات خود، به بهمراه‌داشتن استوری‌برد هنگام انیمیت تاکید بسیاری کرد. او از تکنیک‌های انیمیشن زیر دوربین به عنوان یکی از ساده‌ترین تکنیک‌های انیمیشن یاد‌کرد. پس از آن به ارائه توضیحاتی فنی از کار با شن و استفاده از لایه‌های شیشه‌ای را آغاز کرد و به این مهم اشاره داشت که بیشتر جزئیات کار، بستگی به تبهر شخص و تسلط او بر کار خواهد داشت.

کشکولی‌نیا در ادامه تکنیک‌هایی از کار با شن و خمیر و رنگ را نمایش داده و در همان حین، از تاثیر بی‌اندازه‌ خلاقیت در استفاده از رنگ‌ها، متریال‌ها و همچنین سطح‌های متفاوت گفت. وی افزود: مزایای هر متریال با توجه به موضوع و روایت داستان هویت بخصوص خود را می‌گیرد. او در ادامه اضافه کرد: هیچوقت نباید تکنیک قصه را تحت تاثیر قرار دهد.

در پایان این برنامه آثاری از خود با تکنیک‌ کات‌اوت را نمایش داد و از فواید این تکنیک گفت. در نهایت اشاره به هویتی داشت که داستان و روایت به کار می‌دهد و باید به سادگی و در ممکن‌ترین روش اجرا شود. کشکولی‌نیا یک اثر هنری را تحت تاثیر دغدغه و تفکر پشت کار می‌داند که آن را تبدیل به یک اثر ماندگار می‌کند. 

موزیک ویدئو | امین حق شناس

آخرین برنامه امروز با تعریف موزیک ویدئو از سمت امین حق‌شانس آغاز شد. طبق این تعریف که موزیک‌ویدئو به ویدئویى گفته می‌شود که براى یک موزیک خاص ساخته می‌شود و وظیفه آن راحت‌تر‌کردن شنیدن موزیک براى مخاطب است. از همین جهت، در حین ساخت آن باید توجه داشت که هرگز ویدئو از نظر جایگاه و اهمیت، بر موسیقى غالب نشود.

وى در ادامه از هنر خوب‌شنیدن به عنوان مهمترین ویژگى‌ فردى و لازمه ساخت موزیک‌ویدئو، نام برد.  شنونده خوب باید بدون تعصب به هر نوع موسیقى گوش داده و شنونده حرفه‌اى موسیقى باشد. لازم است اطلاعات موسیقیایى وى به قدرى باشد که بتواند ساز‌ها را تمییز داده و تفاوت شخصیتى آن‌ها را بداند.

در نهایت با نمایش چند ویدئو کلیپ انیمیشنى و توضیحاتى در باب تاثیرات ریتم و مزایای سینک‌بودن موسیقى و تصویر توسط امین حق شناس، برنامه‌هاى روز ششم از هفته هنرهاى دیجیتال به اتمام رسید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدرسه تخصصی هنر و دیزاین اینورس

مدرسه اینورس در 17 آذر 1387، به عنوان نخستین مدرسه تخصصی هنرهای دیجیتال با هدف تغییر در بستر آموزشی تاسیس شده است. نام آن نشانه معکوس بودن و ساختار‌شکنی در شرایط آموزشی راکد و ثابت در ایران انتخاب شده و اکنون پس از گذشت 10 سال فعالیت تخصصی در حوزه هنرهای دیجیتال و غیر دیجیتال، صاحب نامی معتبر و پرآوازه است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

سینما و تئاتر | هنرهای تجسمی