اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970321299740353

کدام زبان به عنوان بهترین استاندارد مدل‌سازی فرایند شناخته می‌شود؟

بهترین استاندارد مدلسازی فرایند کدام است؟

کد: 13970321299740353

https://goo.gl/1rNx1R

، تهران , (اخبار رسمی): امروزه شناسایی و مدلسازی فرآیند در کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به دلیل اهمیت بالای آن جهت موفقیت در مدیریت فرآیندها بسیار موردتوجه سازمان‌ها قرار گرفته است. انتخاب بهترین استاندارد مدلسازی فرآیند می‌تواند عامل مهمی در پیشرفت کسب و کار و تحقق اهداف آن باشد.

بهترین استاندارد مدلسازی فرایند کدام است؟
معرفی استانداردهای مدلسازی فرایندهای کسب و کار

هدف از مدلسازی فرآیندها، ایجاد یک زبان مشترک مفهومی و ساده میان مدیران و کارشناسان سازمان و تحلیلگران سیستم است. مزیت زبان BPMN نسبت به دیگر زبان‌ها چیست؟

مدلسازی فرآیند چیست؟

مدلسازی فرایند را می‌توان به تصویر درآوردن توالی فعالیت‌های کسب و کار و اطلاعات مرتبط با آن تعریف کرد. مدلسازی فرآیند فعالیتی است که توسط تحلیل‌گر فرایند، جهت استخراج فرایندهای موجود و نمایش فرآیندهای جدید در تمام متدولوژی‌ها و استراتژی‌های مهندسی مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صورت تحلیل‌گران از ابزارهای مدل‌سازی برای مدل کردن وضعیت فعلی و وضعیت آینده سازمان استفاده می‌کنند.

هدف از مدلسازی فرآیندها ، ایجاد یک زبان مشترک مفهومی و ساده میان مدیران و کارشناسان سازمان و تحلیلگران سیستم است. جهت ساده‌سازی بیشتر مدلسازی فرایند، تاحدی که برای کاربر عادی براحتی قابل درک باشد از اشکال گرافیکی با حجم بسیار کم استفاده می‌شود. وجود یک زبان مشترک و استاندارد جهت مدل کردن فرآیندها کمک می‌کند تا مستندات مدلسازی شده در شرایط زمانی و مکانی مختلف کارایی خود را از دست ندهند.

۸ استاندارد مدلسازی فرآیند

در این قسمت، بخشی از معروف‌ترین زبان‌ها و استانداردهای مدلسازی فرآیند را معرفی می‌کنیم:

۱- Process Chart

Process Chart یا نمودار فرآیندی نشانگر رویدادهای مجموعه‌ی فعالیت‌ها و نتیجه‌ی انجام فرآیند است. مثلا فرآیند خرید که در پاسخ به رویداد درخواست کالا انجام می‌شود و به نتیجه تحویل کالا به درخواست‌کننده منجر می‌شود. از نمودار فرآیندی بیشتر در پروژه‌های معماری سازمانی استفاده میگردد. این نمودار دارای نمادها و مفاهیم خاص خود است.

۲- Flow Charting

فلوچارت یک نمودار عمومی و بسیار ساده است. در این روش از یک نمودار ساده برای تعیین فعالیت‌ها، تصمیم‌گیری و سایر اجزای اصلی فرایندهای سازمان بهره می‌برند. یک نمودار گردش کار برپایه فلوجارت، از علائم خاصی تشکیل شده که هرکدام معانی خاص خود را دارند. مثلا در این نمودارها شروع و اختتام فعالیت‌ها عموما با بیضی نمایش داده می‌شود. قدم‌های فرایند با مستطیل نمایش داده شده و جایی‌که نیاز به تصمیم‌گیری داشته باشد با لوزی نمایش می‌دهند.

۳- Swim Lanes

این زبان مدلسازی فرآیند در واقع یک نمادی است که به نمودار گردش فرآیند یا فلوچارت افزوده شده است. این نماد بیان می‌کند کدام واحد سازمانی در حال انجام چه فعالیتی می‌باشد. این کار از طریق رسم خطوط عمودی یا افقی که همان خطوط شناوری یا swim lanes هستند؛ صورت می‌پذیرد. در این روش نقش شخص انجام دهنده عملیات نیز مشخص است.

شاید مقاله گام‌های ساخت فرایند برای تحلیلگران BPMS نیز برای شما مفید باشد.

۴- UML

UML یک زبان مدلسازی یکپارچه و همه منظوره استاندارد در زمینه مهندسی نرم افزار است. از استاندارد مدلسازی فرایند UML می‌توان در اکثر برنامه‌های کاربردی که ممکن است روی هر ترکیبی از سخت‌افزار، سیستم عامل، زبان برنامه‌نویسی و شبکه اجرا شود ؛ استفاده نمود.UML  توسط نمودارهایی ساختار و رفتار سیستم را نمایش می‌دهد. نمودارهای این استاندارد نمایشگر دو دیدگاه مختلف از مدل سیستم ، دید ایستا (ساختاری) و دید پویا (رفتاری) هستند.

یکی از ایرادات اصلی این زبان مدلسازی حجم بالای استانداردهای مورد استفاده در آن است که بسیاری از آنها نیز یا اضافی هستند یا به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۵- EPC

EPC مخفف عبارت Event Process Chain میباشد. از نمودار EPC جهت نمایش رخدادها و عملیات مربوط به فرایندهای سازمان استفاده می‌شود. این زبان مدلسازی فرایند برپایه ARIS به وجود آمده است. اهمیت EPC برای سازمان‌هایی است که از ERP شرکت SAP استفاده می‌کنند. EPC در واقع یک زبان مدل‌سازی استاندارد نیست و تعداد محدودی از ابزارهای مدل‌سازی مبتنی بر آن عمل می‌کنند. از مهمترین نکات کارایی EPC ساده بودن نمودارهای طراحی شده با آن و درک راحت توسط عوامل سازمان است. از این زبان برای مدلسازی فرآیندهای کسب‌و‌کار استفاده شده و فعالیت‌هایی که منجر به تولید ارزش برای سازمان شده؛ مشخص می‌شوند.

۶- IDEF

IDEF نامی مشترک برای گروهی از زبان‌های مدلسازی است. IDEF مخفف عبارت Integration Definition for Function Modeling به معنی “تعریف یکپارچه برای مدل‌سازی کارکردها” است. این زبان استانداردی است که در سال ۱۹۸۱ به درخواست نیروی هوایی ارتش آمریکا به عنوان یک استاندارد و متدولوژی عمومی برای تهیه مدل‌های یکنواخت و تعریف شده ایجاد شد. این استاندارد از چگونگی ارتباط بین فعالیت‌ها، کارکردها و وظایف، فرایندها و عملیات مختلف موردنیاز یک سازمان و چگونگی پردازش اطلاعات آنها بوجود آمده است.

استاندارد IDEF از ۰-IDEF  شروع شده و تا ۱۸ سطح ادامه پیدا کرده است و هر سطح کاربرد خاص خود را دارد. به عنوان مثال از ۱ -IDEF برای ساخت مدل‌های اطلاعاتی و از ۲-IDEF  برای ساخت مدل‌های پویا استفاده می‌شود.

۷- SIPOC

SIPOC ابزاری است که به منظور مدیریت امور تأمین‌کنندگان ورودی‌ها، فرآیندها، خروجی‌ها و مشتریان سازمان کاربرد دارد. این ابزار شبیه تکنیک‌هایی است که در روش SixSigma مورد استفاده قرار می‌گیرند. مستندات و یا استاندارد خاصی به جهت پشتیبانی از این تکنیک مدلسازی وجود ندارد و لذا از طریق ایجاد یک جدول مشخصات اجزای مدل می‌توان رضایت استفاده‌کنندگان از تکنیک را برآورده کرد.

۸- BPMN

BPMN مخفف عبارت Business Process Model and Notation و به معنی مدلسازی و نشانه‌گذاری فرآیند کسب و کار است. این روش برای برقراری ارتباط داخلی استاندارد در کسب‌وکار، از نشانه‌های گرافیکی استفاده می‌کند. BPMN در واقع ابزار اصلی مدیریت فرآیندهای کسب و کار یا BPM است. محبوبیت زیاد این استاندارد مدلسازی فرایند، بدلیل ارائه شیوه‌ای ساده در طراحی و پیاده سازی فرایندهای کسب و کار است.

بهترین زبان استاندارد مدلسازی فرایند کدام است؟

به جرات می‌توان BPMN را بهترین زبان مدلسازی فرایند دانست. BPMN دارای تعداد زیادی عناصر مدلسازی است که قابلیت مدلسازی انواع فرآیندها را برای تحلیل‌گران مهیا می‌کند. از طرف دیگر این استاندار مدلسازی ابزارهای بسیاری جهت پشتیبانی مدلسازی فرآیندهای کسب و کار در اختیار کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و طراحان نرم افزار قرار می‌دهد.

از دیگر مهمترین مزایای BPMN میتوان به قابلیت توسعه و انطباق آن اشاره کرد که سبب گستردگی کاربرد و سازگاری آن با اتواع فرایندها میشود. بکارگیری BPMN سبب بهبود ارتباطات و هماهنگی‌های درون و برون سازمانی خواهد شد.
در اولین آکادمی تخصصی BPM ایران می‌توانید آموزش‌های جامع مدلسازی فرایند با ابزار BPMN را به صورت آنلاین یا حضوری فرا بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از زمان شروع دوره‌ها و شرایط ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی و پژوهشی فراگستر

شرکت مهندسی پژوهشی فراگستر (سهامی خاص)، بعنوان یک شرکت دانش بنیان، با در اختیار داشتن رتبه ۱ شورایعالی انفورماتیک، اجرای موفق‎ترین پروژه‎های نرم‎افزاری کشور را در سابقه خود داشته است و مهمترین فعالیت این شرکت ارائه سبد کاملی از نرم‌افزارهای یکپارچه سازمانی در حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPMS)، اتوماسیون اداری، منابع انسانی و مالی برای سازمان‎هایی با اندازه‎ی متوسط و بزرگ می‎باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]