اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970323300280212

کیوریتوریا گالری گردان واقعی کیست؟

نشست تخصصی کیوریتوری و گالری‌گردانی با حضور بزرگان این عرصه در گالری ایده

کد: 13970323300280212

https://goo.gl/fn3JQK

، تهران , (اخبار رسمی): سالهاست واژه کیوریتور را از هنرمندان و گالری داران هنرهای تجسمی می‌شنویم. اما درحقیقت کیوریتور کیست و چه ارزش افزوده ای برای چرخه نمایش و عرضه درست هنرهای تجسمی به ارمغان می آورد؟ اقتصاد هنر چگونه از این امر منتفع میشود؟ بزرگان این عرصه به بررسی این موضوع در گالری ایده خواهند پرداخت.

نشست تخصصی کیوریتوری و گالری گردانی با حضور بزرگان این عرصه در گالری ایده
نشست تخصصی گالری گردانی در موسسه ایده

جمشید حقیقت شناس، هنرمند برجسته و پیش کسوت، نادر سیحون مدیر گالری سیحون و مجید ملانوروزی مدیرکل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سخنرانان و مشارکت کنندگان این نشست تخصصی هستند

کیوریتوری یا گالری گردانی چیست؟

مادامی که هنرهای تجسمی در معرض نمایش عمومی قرار داشته است. تخصصی به عنوان نمایشگاه گردانی وجود داشته است اما این تخصص در سالیان اخیر با رویکرد متفاوتی به نمایش آثار هنرمندان کمک کرده است و وجود این تخصص به دلیل تنوع آثار به لحاظ رسانه، سبک، مضمون و فرم بسیار ضروری به نظر میرسد.

نمایشگاه گردانی یکی از تخصص‌هایی است که هرچند سابقۀ تاریخ هنری آن طولانی است، اما به عنوان تخصصی حرفه‌ای که مستلزم تحصیلات، اصول و قواعدی خاص است، عمری نسبتاً کوتاه دارد. در سایر کشورها این تخصص در قالب رشته ای دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا طرح ریزی شده.

اما این تخصص چقدر در کشور ما جدی گرفته شه است؟ آیا این تخصص توانسته است علاوه بر ایجاد سبک معناداری در گالری ها کمکی به اقتصاد هنر و هنرمندان کند؟

متاسفانه درکشور ما هنوز به این حرفه به مثابه یک عنوان تشریفاتی و تقدیمی نگریسته می‌شود، کما اینکه در بسیاری از موارد نمایشگاه گردانی توسط گالری‌داران یا نهایتاً هنرمندان صورت می‌گیرد و در نتیجه خلاء افرادی که در این زمینه به طور خاص تخصص کسب کرده باشند به خوبی احساس می شود. تِری اسمیت مورخ و منتقد هنر و متخصص در هنر و نمایشگاه گردانی معاصر در کتاب مشهور «تفکر دربارۀ نمایشگاه‌گردانی معاصر» این رویکرد را مطرح می‌کند که نگرش و دیدگاه درست نسبت به زیست معاصر، منجر به درک درستی از هنر معاصر، نقد معاصر، تاریخ هنر معاصر و در پی آن نمایشگاه گردانی معاصر می شود،

با توجه به غیاب این رشته از فهرست رشته‌های دانشگاهی  و لزوم آشنایی هنرمندان با این تخصص در ایران به نظر می رسد در این وظیفه بر عهدۀ پژوهشگران و منتقدین هنر است تا با مطالعۀ منابع موجود و جلسات نقد و بررسی در ایجاد دانش و ادبیات مربوط به آن و پر کردن خلاء‌های اطلاعاتی موجود بکوشند. در راستای همین هدف «موسسه هنری تبلیغاتی ایده» نشستی تخصصی با حضور بزرگان این صنعت و همچنین مسئولین اجرایی حوزه هنر های تجسمی درتاریخ 31 خرداد ماه 1397 برگزار می‌نماید.

جمشید حقیقت شناس، هنرمند برجسته و پیش کسوت، نادر سیحون مدیر گالری سیحون و مجید ملانوروزی مدیرکل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سخنرانان و مشارکت کنندگان این نشست تخصصی هستند که علاوه بر اشتراک تجربیات خود در این زمینه، به گفتگو و بحث پیرامون کیوریتوری با مخاطبین علاقه مند خواهند پرداخت.

این نشست تخصصی در روز 31 خرداد ساعت 17:00در محل سالن جدید گالری ایده واقع در پلاک ۲۶ خیابان هجدهم، خیابان سنایی برگزار می‌شود.

حضور در این نشست برای شما میهمان گرامی، آزاد و رایگان است و با حضور هنرمندان علاقه مند و گالری داران خبره و همچنین کسانی که به این تخصص به عنوان یک شغل موثر در اقتصاد هنر می‌نگرند برگزار خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه ایده

مدرسه هنری ایده به عنوان یک موسسه غیردولتی با هدف آموزش، پژوهش و تولید درعرصه فرهنگ و هنر در سال 1387 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه فعالیت گرفت. با انگیزه توسعه و رشد خلاقیت ها و اعتلای هنر ایران و به منظور بازنگری در ساختار فعالیت ها و ساماندهی هنرهای تجسمی ایران ، به عنوان یکی از ارکان اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی با برگزاری نمایشگاه های متوالی در گالری ایده مشارکت دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]