اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970413303408329

رسپری پای (Raspberry Pi) چیست؟   

کد: 13970413303408329

https://goo.gl/52QdBn

، تهران , (اخبار رسمی): رسپری پای (رزبری پای) Raspberry Pi یک کامپیوتر کوچک است که در اصل برای امور آموزشی طراحی شده است. در واقع رسپری پای Raspberry Pi  در سال ۱۹۸۱ از BBC Micro، الهام گرفته شده است.

رسپری پای  Raspberry Pi چیست؟   
رسپری پای (Raspberry Pi) چیست؟   

رسپری پای برای سیستم عامل‌های لینوکس طراحی شده‌اند و بسیاری از توزیع‌کنندگان لینوکس یک نسخه ویژه برای رسپری پای طراحی کرده‌اند

رسپری پای  Raspberry Pi چیست؟   

رسپری پای (رزبری پای) Raspberry Pi  یک کامپیوتر کوچک است که در اصل برای امور آموزشی طراحی شده است. در واقع رسپری پای Raspberry Pi در سال ۱۹۸۱ از BBC Micro ، الهام گرفته شده است.

هدف سازنده آن ایجاد یک دستگاه کم‌هزینه بود که مهارت‌های برنامه نویسی و مفهوم سخت‌افزاری را در سطح پیش دانشگاهی بهبود بخشد. ولی به لطف اندازه کوچک و قیمت مناسب، این دستگاه به سرعت توسط متخصصان، سازندگان و علاقمندان به الکترونیک در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

سرعت رسپری پای کمتر از لپ‌تاپ‌های مدرن یا کامپیوترهای رومیزی است ولی یک کامپیوتر لینوکسی کامل است و می‌تواند تمامی نیازهای خواسته شده را با کمترین مصرف انرژی انجام دهد.

آیا رسپری پای یک سخت افزار باز است؟

به جز تراشه اصلی روی آن، تحت عنوان Broadcomm SoC، که وظیفه‌ی اجرای اجزای اصلی CPU، مانند گرافیک، حافظه، کنترل USB و غیره را به عهده دارد، رسپری پای یک سخت‌افزار باز است. بسیاری از پروژه‌هایی که با رسپری پای اجرا می‌شوند متن باز و مستندسازی شده هستند که می‌توانید آن را به راحتی تغییر دهید.

تفاوت مدل‌های رسپری پای در چیست؟

پایه و اساس Raspberry Pi اخیراً با مدل رسپری پای ۲، منتشر شده است که بعضی از بوردهای قدیمی را تغییر داد. با این حال تا وقتی که برای بوردهای قدیمی تقاضا وجود داشته باشد، این بوردها تولید می‌شوند. بوردهای جدید با بوردهایی که ورژن‌های قدیمی‌تر دارند سازگارند، بنابراین هر پروژه‌ای که برای بوردهای قدیمی طرحی شده باشد، روی بوردهای جدید کار خواهد کرد.

دو مدل رسپری پای وجود دارد، مدل A و B، که براساس BBC Micro، نام‌گذاری شده‌اند. در مدل A، ۲۵۶ مگابایت رم و یک پورت USB قرار دارد. این مدل ارزان‌تر است و کمتر از مدل B انرژی مصرف می‌کند. مدل‌های کنونی B، یک پورت اضافه، پورت اترنت برای اتصال به شبکه اینترنت و ۵۱۲ مگابایت رم را در اختیار دارند.

بوردهای رسپری پای A و B به ترتیب به A+ و B+ ارتقا یافته‌اند. این ارتقاء با بهبودهای جزئی به خصوص در B+ از قبیل افزایش تعداد پورت‌های USB و بهبود در مصرف انرژی، همراه است.

اگر شما رسپری پای دارید ولی نمی‌دانید چه نسخه‌ای را در اختیار دارید، در پنجره ترمینال دستور روبرو را اجرا کنید: cat /proc/cpuinfo خروجی‌ شامل یک کد است. شماره‌ها، تغییرات را نشان می‌دهد ولی اگر بین ۰۰۰۲-۰۰۰۶ بود، مدل B قدیمی با رم ۲۵۶ مگابایت است. اگر بین ۰۰۰۷-۰۰۰۹ بود، مدل دستگاه شما A است. مدل Bهای جدید بین ۰۰۰d-000f قرار دارد. ۰۰۱۰ مدل B+ و ۰۰۱۲ مدل A+ هستند. (کد ۰۰۱۱ برای ماژول های محاسبه گر استفاده میشوند).

رسپری پای روی چه سیستم عامل‌هایی اجرا می‌شود؟

رسپری پای برای سیستم عامل‌های لینوکس طراحی شده‌اند و بسیاری از توزیع‌کنندگان لینوکس یک نسخه ویژه برای رسپری پای طراحی کرده‌اند.

دوتا از محبوب‌ترین آنها، Raspbian که براساس سیستم عامل Debian و دیگری Pidora است که براساس سیستم عامل Fedora طراحی شده است. برای تازه‌کارها هر دو دستگاه به خوبی عمل می‌کند. انتخاب آن بستگی به ترجیحات شخصی دارد. اگر یک پروژه خوب می‌خواهید داشته باشید، از اولی استفاده کنید زیرا شباهت زیادی به سیستم عاملی که با آن آشنا هستید، دارد.

اگر تمایل دارید با انواع مختلف لینوکس کار کنید و مطمئن نیستید که کدام یک را می‌خواهید، یا اینکه به دنبال تجربه ساده‌تری هستید، از NOOBS استفاده کنید. این کلمه مخفف New Out Of Box Software (خارج از جعبه نرم افزار جدید) است.

وقتی که برای اولین بار از روی کارت SD خود آن را اجرا می‌کنید، فهرستی با گزینه‌های مختلف برای انتخاب به شما ارائه می‌شود (از جمله Raspbian و Pidora). اگر شما مورد دیگری را انتخاب کنید یا مشکلی برای سیستم شما پیش بیاید، به راحتی در زمان اجرای سیستم عمل با فشردن دکمه Shift به فهرست برمی‌گردید و از اول شروع می‌کنید.

البته انتخاب‌های زیادی وجود دارد. OpenELEC و RaspBMC، دو سیستم عامل دیگری است که بر پایه‌ی لینوکس هستند و از رسپری پای به عنوان مرکز رسانه استفاده می‌کنند. همچنین سیستم‌های غیرلینوکسی مثل RISC OS هستند که روی رسپری پای اجرا می‌شوند. حتی بعضی از علاقه‌مندان با طراحی خودشان، از رسپری پای برای یادگیری سیستم عامل استفاده می‌کنند.

رسپری پای چه جایگزین‌هایی دارد؟

رسپری پای  Raspberry Pi  فقط یک دستگاه محاسبه گر کوچک نیست. در واقع، این دستگاه امکانات زیادی دارد که نمی‌توان همه آن‌ها را در اینجا نام برد. قبلاً درباره این امکانات صحبت کردیم، ولی بیاید درباره آن‌هایی صحبت کنیم که احتمالاً به گوش شما خورده است.

Arduino یکی دیگر از بوردها است که برای کسانی که در پروژه‌های الکترونیکی فعالیت دارند، کاربرد دارد. در حالی که رسپری پای یک کامپیوتر با عملکردهای کامل است، Arduino فقط یک ریزپردازنده به شمار می‌رود. این بدان معنا است که نمی‌توان آن را روی سیستم عامل اجرا کرد، ولی در عوض، به صورت خیلی خاص روی کدهای شخص استفاده‌کننده از دستگاه، اجرا می‌شود. چندین بورد افزونه وجود دارد که توانایی بیشتری به آن می‌دهد، ولی خارج از جعبه، کاربرد آن‌چنانی نخواهند داشت. یکی دیگر از گزینه‌ها، مجموعه بوردهای Beaglebone است که شباهت زیادی به رسپری پای ولی قیمت و قدرت بیشتری دارد.

یکی از مزیت‌های استفاده از رسپری پای به جای جایگزین‌های آن، اندازه کاربران آن است. علاقه‌مندان برای مشاوره می‌توانند با خانه هوشمند فرتاک در ارتباط باشند. 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

خانه هوشمند فرتاک

خانه هوشمند فرتاک طراح ، مشاور و مجری هوشمند سازی ساختمان و اینترنت اشیا (IoT) در ایران با داشتن کادری بسیار مجرب و چندین سال تجربه، مفتخر است با بهترین برند های موجود در این حیطه فعالیت می کند . با پیشرفت روز افزون فن آوری و همچنین تمایل به صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه بهترین راهکار و تکنولوژی را می توان بدون شک هوشمند سازی ساختمان ذکر کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]