اطلاعات تماس
  • 093748*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970423304589122

قوانین جاکوب نیسلن و رولف مولیچ برای طراحی رابط کاربری

10 قانون طلایی در طراحی رابط کاربری (UI)

کد: 13970423304589122

https://goo.gl/K4sUQ7

، مشهد , (اخبار رسمی): جاکوب نیلسون و رولف مولیچ با بررسی رابط کاربری گوگل، اپل و ادوبی به 10 قانون طلایی در زمینه‌ی طراحی رابط کابری دست پیدا کردند که به نوعی توسعه‌ی 8 قانون طلایی شنایدرمن هستند. در ادامه این 10 قانون را معرفی خواهد شد.

10 قانون طلایی در طراحی رابط کاربری (UI)
طراحی رابط کاربری ظریف گرافیک

جاکوب نیلسون و رولف مولیچ با بررسی رابط کاربری گوگل، اپل و ادوبی به 10 قانون طلایی در زمینه‌ی طراحی رابط کابری دست پیدا کرده‌اند که به نوعی توسعه‌ی 8 قانون طلایی شنایدرمن هستند

به منظور دست یافتن به موفقیت در طراحی رابط کاربری، مسلما نمی‌توان بی‌گدار به آب زد و بدون هیچ دانش و تجربه و رعایت نکردن قوانین مربوط به این حیطه انتظار رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب را داشت. جاکوب نیلسون و رولف مولیچ با بررسی رابط کاربری گوگل، اپل و ادوبی به 10 قانون طلایی در این زمینه دست یافته‌اند. در ادامه این 10 قانون را معرفی خواهد شد. پیشنهاد می‌شود ابتدا با تفاوت بین طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری کاملا آشنا باشید و این دو را با هم یکسان در نظر نگیرید.

توجه به قابلیت مشاهده وضعیت سیستم

چیدمان المان و بخش‌های مختلف سایت باید به گونه‌ای باشد که کاربر به راحتی بتواند در نگاه اول از وضعیت سیستم و سایت مطلع شود. یک طراح رابط کاربری باید بتواند وضعیت منطقی را از سایت در صفحه‌ی مانیتور به نمایش بگذارد.

تطبیق بین دنیای واقعی و سیستم

طراح رابط کاربری باید تلاش کند تا زبان و مفاهیمی را که کاربر در دنیای واقعی برای رسیدن به اهداف به کار می‌گیرد را در سیستم آشکار کند. به کار بردن ترتیب منطقی و مفاهیم دنیای واقعی در طراحی رابط کاربری باعث می‌شود کاربر زمان اندکی را برای ارتباط برقرار کردن با سیستم اختصاص دهد.

کنترل و آزادی عمل کاربر

به همان اندازه که عملیات کاربر باید قابل کنترل باشد، در طراحی رابط کاربری باید انجام مجدد یک کار، برگشت به عقب و لغو عملیات قبلی امکان‌پذیر باشد.

سازگاری و استانداردها

طراح رابط کاربری باید در حین طراحی بتواند استانداردها و سازگاری را در استفاده از المان‌های گرافیکی و اصطلاحات فنی حفظ کند. به عنوان مثال آیکن‌ها باید به گونه‌ای باشند که مطابق با استانداردها و مشابه با کاربرد در سایر سایت‌ها باشد و مفهوم متفاوتی را نمایش ندهد.

پیشگیری از خطاها

در طراحی رابط کاربری باید به گونه‌ای سیستم طراحی شود که احتمال خطا به حداقل برسد. به عبارت دیگر، کاربر به راحتی بتواند با سیستم ارتباط برقرار کند و دچار اشتباه نشود. یک طراح رابط کاربری باید این نکته را در نظر داشته باشد که سیستمی در حال طراحی است که برای کاربران با هر طرح سطح دانش قابل استفاده باشد. با رعایت این قانون مطمئنا احتمال به خطا افتادن و اشتباه کاربران کمتر خواهد شد.

تشخیص درست فراخوانی

ذهن انسان در به خاطر آوردن و حفظ اطلاعات در حافظه‌ی کوتاه مدت محدود است و در هر لحظه تنها 5 مورد را می‌تواند به خاطر بیاورد. در طراحی رابط کاربری باید این نکته را مد نظر داشت و برای کاهش خطا و راحتی کاربر، برای مثال در طراحی فرم‌های به کار رفته در طراحی سایت در هر مرحله نتایج مراحل قبل را یادآوری کند و نمایش داده شود.

انعطاف پذیری و بهره‌وری

یکی از مواردی که کاربران در استفاده‌ی مکرر از سایت‌ها انتظار دارند، کاهش تعاملات است. طراحی UI باید بتواند سیستم را به گونه‌ای طراحی کند که کاربر بتواند رابط کاربری را مطابق با خواسته‌های خود تغییر دهد و به عبارت دیگر، سفارشی کند. سفارشی کردن رابط کاربری بسیاری از تعاملات غیرضروری را حذف و سیستم کاربر پسند خواهد بود.

زیبایی شناسی و مینیمالیستی

چشم کاربر با دیدن به هم ریختگی و سیستم و سایت بدون نظم و زیبایی خیلی زود خسته خواهد شد و به نوعی دچار سردرگمی می‌شود. یک طراح UI حرفه‌ای در کنار کسب دانش و تجربه در طراحی، باید در زیبایی شناسی به درجه‌ی مطلوبی دست پیدا کند. یکی از بهترین نوع طراحی رابط کاربری با خواسته‌های کاربر تطابق پیدا می‌کند، طراحی مینیمال است. سادگی در عین زیبایی چیزی است که با طراحی مینیمال نمود پیدا می‌کند. در بین جدیدترین قوانین طراحی رابط کاربری سال 2018، به کار بردن طراحی مینیمالیست به چشم می‌خورد.

کمک به تشخیص کاربران

یک طراح UI باید در تمام مراحل طراحی تصور کند که کاربر قادر به تشخیص اصطلاحات فنی نیست، در نتیجه پیام‌های خطا باید کاملا ساده باشند و با زبان قابل فهم برای همه بیان شود.

مستندات و راهنما

این یک واقعیت است که سیستم باید قابل فهم و کار با آن راحت باشد، اما همیشه این احتمال وجود دارد که برخی از کاربران به خوبی با سیستم ارتباط برقرار نکنند و فرآیند کار با سیستم را آموزش ندیده باشند. برای این دسته از افراد و کاربران باید در طراحی رابط کاربری، بخشی را به عنوان محل قرار گرفتن مستندات و راهنمای استفاده از سیستم در نظر گرفت.

یک طراح رابط کاربری با طراحی ظاهر زیبا و کاربر پسند گام بزرگی در جهت جذب مخاطب بیشتر برمی‌دارد و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت پروسه‌ی طراحی سایت دارد. برای داشتن طراحی سایت با زیباترین و قابل فهم‌ترین ظاهر و رابط کاربری، تیم طراحی رابط کاربری ظریف گرافیک در کنار علاقه‌مندان است. برای آشنایی با بخشی از کارهای این تیم می‌توانید نمونه کارهای طراحی رابط کاربری ظریف گرافیک مشاهده کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ظریف گرافیک

* طراحی گرافیک * طراحی سایت * سئو و تولید محتوا

اطلاعات تماس
  • 093748*****
[نمایش اطلاعات]