اطلاعات تماس
  • 093748*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980623403789122

راهنمای طراحی بسته بندی برای مبتدیان

کد: 13980623403789122

http://bit.ly/32HmcUm

، مشهد , (اخبار رسمی): افرادی که برای اولین بار است که می‌خواهند طراحی بسته بندی انجام دهند مطمئنا انجام این کار بسیار دشوار به نظر می‌رسد، اما در ادامه بیان شده که چگونه می‌توان با طرح قالب بسته‌بندی و داشتن نگاه سه بعدی به ایده، به راحتی طراحی بسته بندی انجام داد.

راهنمای طراحی بسته بندی برای مبتدیان
مربوط به طراحی لوکس بسته بندی روژان سافرونتوسط شرکت ظریف گرافیکه

آموزش طراحی بسته بندی برای مبتدیان با ظریف گرافیک

در ادامه راهنمایی سریع و ساده برای یادگیری طراحی بسته بندی ارائه شده است، مهم نیست از چه نرم افزاری برای طراحی بسته بندی استفاده می‌شود، در ادامه چگونه بتوان کارهای هنری خود را آماده چاپ کرد و نیم نگاهی هم به انواع گونه‌های چاپ داشت بیان شده است. البته یک راه ساده‌تر برای تحقق ایده‌ها وجود دارد، که آن استفاده از طراحی بسته بندی ظریف گرافیک است.

انتخاب بهترین نرم افزار

قبل از شروع به طراحی باید بهترین نرم افزار برای رسیدن به طرح مورد نظر را انتخاب کرد؟ بیشتر طراحان بسته بندی طرح‌های خود را با نرم افزارهای برداری از قبیل ایلستریتور انجام می‌دهند، اما اگر شخصی با ابزارهای برداری فتوشاپ نیز آشنایی دارند می‌توانند خروجی خوبی برای چاپ و طرح خود داشته باشد.

نکته مهمی که در همان ابتدا به آن اشاره شد این است که بتوان طرح دو بعدی که طراحی آن در حال اجرا است را باید به صورت سه بعدی تصور کرد، چون بیشتر نرم افزارهای طراحی برای تولید تصاویر دوبعدی ساخته شده‌اند هر چند می‌توان افزونه‌ها یا برنامه‌های مختلفی را یافت که می‌توانند در این بخش کمک کند. اسکو افزونه‌ای است که امکان این را می‌دهد تا طرح خود را به صورت سه بعدی مشاهده کرد همچنین با کمک آن می‌توان بسته بندی خود را چرخانید و از زوایای مختلف به آن نگاه کرد. برخی از طراحان بسته بندی نیز از سینما فور دی استفاده می‌کنند و طرح‌های مسطح خود را به شکل سه بعدی تبدیل می‌کنند. هر چند ممکن است خروجی‌های این نرم افزارها بسیار واقع گرایانه نباشند که در ادامه مطلب راه حل آن ارائه شده است.

طراحی قالب بسته بندی

قالب از چند خط صاف و منحنی برای مشخص سازی نقشه بسته بندی در نرم افزارهای دو بعدی طراحی می‌شود، این طرح باید دقیق مشخص کند که قالب بسته بندی در کجای طرح باید خط تا ایجاد کند، کجا سوراخ ایجاد و کجا بریده شود و غیره. معمولا در طرح قالب تفاوت این خطوط با نقطه چین یا تغییر رنگ مشخص می‌شوند و با این روش در طراحی قالب، به سازنده قالب و طراح نشان می‌دهند که چگونه باید عمل کرد.

توصیه می‌شود لایه‌های مربوط به قالب در طراحی را به نام «چاپ نکن» تغییر داد و یک یادداشت نیز برای چاپخانه همراه آن ارسال کرد که لایه خاموش شده برای مشخص سازی مکان طرح قالب بسته بندی است و نباید چاپ شود. ایجاد ایده‌ها به عنوان یک طرح چاپ شده مطمئنا به سادگی که به ذهن رسیده نخواهد بود. یک راه برای رسیدن به ابعاد مورد نظر این است که یک جعبه را برداشته و اندازه گرفت تا بتوان حجم و ابعاد واقعی بسته بندی را درک کرد. برای طراحی قالب می‌توان از مقاله قالبسازی در طراحی بسته بندی با ظریف گرافیک کمک گرفت.

یک جعبه فقط جعبه نیست

آیا یک جعبه تنها یک جعبه است؟به این جمله باید بیشتر فکر کرد. اگربه اطراف خانه یا محل کار نگاهی انداخته شود؛ نمونه‌هایی از بسته بندی را می‌توان پیدا کرد، همه آنها به نوعی دارای یک جعبه هستند اما ممکن است در ابعاد، ارتفاع و عمق‌های متفاوتی باشند و ممکن است طرح‌های یکپارچه متفاوتی بر روی آنها باشد. اگر چه ممکن است جعبه‌ها با اشکال مختلفی وجود داشته باشند اما به طور فنی باید گفت جعبه‌ها به دو شکل تولید و عرضه می‌شوند: جعبه‌های دارای قالب اختصاصی و جعبه‌های ساده.

جعبه‌هایی که قالب اختصاصی خود را دارند و کمی غیر معمول‌تر و خاص‌تر از جعبه‌های معمول در بازار هستند، برای محصولات رده بالا  مانند بسته بندی مخصوص هدایا، بسته بندی شیرینی‌های مخصوص و محصولات گران قیمت به کار می‌روند. این جعبه‌ها معمولا از دو بخش بالایی و پایینی تشکیل شده‌اند که روی جنس‌های سفت و سخت چاپ می‌شوند و در مصارفی که قرار است محصول خاصی را بسته بندی کرد یا هزینه بسته بندی اهمیتی ندارد مناسب هستند.

جعبه‌های ساده یا به عبارتی تاشو طیف گسترده‌ای از محصولات غذایی گرفته تا کالاهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این جعبه‌ها معمولا فقط از یک قالب واحد تشکیل شده‌اند که فقط طرحی بر روی یک کاغذ چاپ می‌شود و چند خط تا و برش و چسباندن (یک لبه) دارند.

باید یک جعبه چند ضلعی متناسب با محصول و بهای تمام شده مورد نظر را طراحی کرد. در صورتی که قیمت خرده فروشی نسبتا پایین باشد نمی‌توان هیچ بسته بندی بیسکویتی را با جعبه لوکس و گران قیمت یافت، اما ممکن است شخص بخواهد برای محصولاتی گران قیمت از قبیل جواهرات یا کفش بسته بندی گران قیمتی طراحی کند، آنگاه به راحتی می‌تواند از طرح‌های جاه‌طبانه بدون ترس از قیمت، طراحی خلاقانه خود را اجرا کند.

مدل‌های مختلفی برای بسته شدن جعبه‌ها وجود دارد

بله، درست زمانی که شخصی سر خود را به اطراف بچرخاند متوجه می‌شود که روش‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد که می‌توان جعبه‌ها را بست. به اندازه گره ملوانان ده‌ها نوع بسته‌بندی وجود دارد، بسیاری از اینها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مانند یک مهر و موم محکم برای بسته بندی به شمار می‌روند و نکته مهم در مورد آنها باز شدن آسان‌شان است. در زیر برخی از متداول‌ترین نوع بسته بندی‌ها وجود دارد:

دارای قفل زیرین استاندارد (مانند جعبه‌های دارویی)

دارای قفل زیرین معکوس استاندارد (دو درب بالا و پایین در خلاف جهت یکدیگر)

در هم قفل شونده و هم پوشاننده

حالا می‌توان جعبه‌هایی که در اطراف وجود دارند را به خوبی بررسی کرد و متوجه شد که هر کدام از آنها چه نامی دارند. هیچ کدام از بسته‌ها خوب یا بد نیستند، فقط برخی از آنها به خوبی باز و بسته می‌شوند و برخی نیاز به چسب دارند و نمونه‌ای از آنها ممکن است بدون نیاز به چسب به راحتی بسته شوند و هزینه‌ها را کاهش دهند، هر یک از این انتخاب‌ها می‌تواند بسته به نیاز سفارش دهنده و با توجه به هزینه‌های نهایی بسته بندی و بازار هدف  انتخاب شوند.

همچنین برخی از سبک‌های خاص جعبه وجود دارند که دارای فرمت‌های  استاندارد صنعتی و انواع بسته شدن هستند. چند مورد متداول از این نمونه بسته بندی‌ها در زیر معرفی شده‌اند:

بالش مربعی: جعبه‌ای با فرم منحنی ساده، با بسته‌های بسته بندی منحنی که معمولا بسته‌های آبنبات یا مواد آرایشی از این‌گونه جعبه‌ها هستند.

جعبه به سبک کتاب: با شکل کتابی و جلد برجسته، معمولا برای بسته‌های نرم افزاری سفارشی، مواد پزشکی یا آرایشی، اغلب برای تیراژهای محدود یا نمونه محصولات استفاده می‌شود و نمونه‌های دیگری از این قبیل که شبیه هم هستند.

ذهن خود را برای سایر انواع بسته بندی باز کنید

بسته بندی فقط به جعبه‌ها محدود نمی‌شود، انواع زیادی از بسته بندی با اهداف مختلف وجود دارد، طرح‌هایی برای وسایل زاویه‌دار مانند لوله‌ها و بطری‌ها در حالی که ممکن است مانند طرح‌های دیگر، طرح‌شان به صورت دو بعدی و مربعی نسبتا ساده باشد. یا ممکن است کمی سخت‌تر باشد. این زمانی است که نیاز به مدلسازی سه بعدی است و به شخص این امکان را می‌دهد تا در مورد سطوح خمیده و غیر مسطح تصمیم‌گیری بهتری داشت

برخی بسته بندی‌ها حتی ساده‌تر از جعبه‌ها هستند و با یک طراحی ابتکاری  می‌توان آنها را به یک انتخاب عالی تبدیل کرد. برچسب‌های دو بعدی به چیزی به جز ابعاد طول و عرض نیازی ندارند و از این دست بسته بندی‌ها هستند.

طراحی کیف نیز ساده است و معمولا فقط به یک طرح آرم احتیاج دارد و حتی در برخی بخش‌هایش می‌تواند این آرم در روی آن تکرار شود. (مانند طرح پارچه درونی کیف‌ها).

اصولا راهنمای طراحی بسته بندی برای مبتدیان دارای موارد مختلفی است و جوانب بیشتری از آنچه بیان شد را در برمی‌گیرد.

مطمئنا موفقیت در این راه ممارست و تلاش بسیار می‌خواهد و علاقه‌مندان می‌توانند برای عالی شدن خروجی کارهای خود با تیم طراحی بسته بندی ظریف گرافیک تماس حاصل کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ظریف گرافیک

* طراحی گرافیک * طراحی سایت * سئو و تولید محتوا

اطلاعات تماس
  • 093748*****
[نمایش اطلاعات]