اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970431306340353

هوشمندسازی خدمات دولت و حرکت به سوی تحقق دولت الکترونیک

دولت الکترونیک و ابزارهای هوشمندی

کد: 13970431306340353

https://goo.gl/SDsT72

، تهران , (اخبار رسمی): در حال حاضر دبیرخانه‌ها نقاط اتصال تعاملات فراسازمانی بوده و هوشمندسازی آنها ابزار مؤثری برای کارآمدی دولت خواهد بود. لذا اکنون که سخن از «دولت الکترونیک و ابزارهای هوشمندی» مطرح است، اهمیت این موضوع مشهودتر است.

دولت الکترونیک و ابزارهای هوشمندی
استفاده از ابزارهای هوشمندی جهت حرکت بسوی دولت الکترونیک

راه‌اندازی امضای دیجیتال در دستور کار دولت است که طی آن همه دبیرخانه‌های الکترونیکی و اتوماسیون‌های اداری به مرکز امضای دیجیتال متصل شده و هر تراکنش الکترونیکی یا موبایلی، امضای الکترونیکی خود را دارد

همان طور که الوین تافلر نویسنده کتاب موج سوم می‌گوید: «کسب اطلاعات و آگاهی نسبت به آینده، برای هر انسان متفکر و هدفمند لازم است. در دنیای امروز کسانی موفق‌تر هستند که با داشتن معلومات نسبت به آینده حرکت می‌کنند و دارای بینشی نوگرایانه و مدبرانه‌اند» و روشن است که اطلاع از آینده در موفقیت انسان تأثیر به سزایی دارد، اما چگونه می‌توان از آینده باخبر بود؟

پیش‌بینی آینده با ابزار داشبورد مدیریتی هوشمند

در یک کلام با «هوشمندسازی» مثلا وقتی میزان بارش در صدسال گذشته اندازی‌گیری می‌شود و بر روی منحنی به نمایش در می‌آید، در واقع تشخیص داده می‌شود که در هر دوره یازده ساله خشکسالی پدید می‌آید (به علت اینکه لکه‌‎های خورشیدی به حداکثر می‌رسد) پس داشبورد اطلاعات و اینفوگراف‌ها می‌توانند از آینده خبر دهند و این موضوع عمومیت دارد. در تمامی وزارت‌خانه‌ها می‌شود با داشتن داشبورد اطلاعات، آینده را پیش‌بینی کرد. جهت طراحی یک داشبورد مدیریتی سریع و کارا لازم است مراحلی را طی کنید.

پیش‌بینی آینده در دولت الکترونیک

پیش‌بینی آینده در سازمان‌ها و نهادها نیز با ابزارهای هوشمند امکان‌پذیر است. هوشمندسازی دبیرخانه‌ها قابلیت ردیابی و نظارت عام را برای مدیران فراهم آورده و مدیریت هزینه‌ها و درآمدها را ممکن می‌کند.

در این  رابطه، روحانی، ریاست محترم جمهوری در یکی از این همایش‌ها اشاره داشتند «خدمتی را که می‌توانیم در دو دقیقه ارائه کنیم، اگر بیش از سه دقیقه طول بکشد در مقابل خداوند مسئول هستیم.» در سازمان‌ها ناگزیر به ایجاد تحول براساس تدبیری اعتدال‌گرایانه با استفاده از ابزار آینده‌نگری هستیم. این تحول در گرو بهره‌وری حداکثری از منابع مادی، نیروی انسانی و نظام مدیریتی است. این بهره‌وری حداکثری هم بدون استفاده از ابزار هوشمندسازی ممکن نخواهد بود.

در نتیجه همه سطوح سازمانی از مدیران تا کارکنان باید به سمت آموزش فناوری اطلاعات و ارتباط و به روزرسانی اطلاعات روی آورند. به این ترتیب زمینه تحقق دولت الکترونیک به طور گسترده‌تر فراهم خواهد شد. به طورکلی راه تحقق دولت الکترونیک نوآوری، هوشمندسازی اداری و مهندسی مجدد است.

هوشمندسازی یک ضرورت است و نه تشریفات

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در این زمینه، اجرای نظام حذف کاغذ تا حد امکان در جریان بروکراسی اداری و دیجیتالی شدن است، ولی این اولین قدم است که باید به همت دبیرخانه‌ها برداشته شود. قدم بعدی حذف بسیاری از نامه‌هایی است که ماهیت نامه ندارند و مثلا با یک وب‌سرویس به نتیجه می‌رسند.

در واقع در سازمان‌ها اطلاع‌رسانی‌ها نباید با مکاتبات صورت پذیرد. همچنین عرضه خدمات در داخل سازمان‌ها بدون نامه‌نگاری انجام شوند. با این نگاه از جمله مهم‌ترین مزایای اجرای صحیح پروژه‌های دولت الکترونیک، دولت همراه، دولت هوشمند و در یک کلام دولت دانا می‌توان به این موارد دست یافت:

  • کاهش بروکراسی اداری
  • توسعه کمی و کیفی خدمات فعلی
  • گسترش زمان و مکان ارائه خدمات
  • بهینه نمودن فرآیندها
  • دستورالعمل‌ها و ساختارهایی که در طی زمان دچار پیچیدگی‌های فراوان شده‌اند
  • کاهش ترافیک و رفت و آمدها در سطح شهر
  • کاهش فساد اداری و حکومتی و ایجاد شفافیت در عملکرد سازمان‌ها

چالش‌های پیش‌ِروی هوشمندسازی و دولت الکترونیک چیست؟

همان‌طور که ذکر شد پیش‌نیاز و ماهیت پروژه‌های دولت الکترونیک، یکپارچه شدن خدمات و اطلاعات سازمان‌های دولتی است. لذا یکی از موانع اصلی پیشروی این طرح‌ها، مدیریت جزیره‌ای و ناهماهنگ در بین سازمان‌های مختلف دولتی و عمومی است که از یکپارچگی جلوگیری می‌کند. اما باید توجه کرد که منظور ما از یکپارچگی، اتصال سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تمام سازمان‌ها به یک شبکه واحد نیست. بلکه یکپارچگی یعنی ایجاد یک فهم مشترک نسبت به تمام روندها، فرآیندها، قوانین و آیین‌نامه‌ها در همه سازمان‌ها.

یک نمونه نقض از این مورد، می‌توان به موضوع فهم مالکیت زمین در نهادهای مرتبط مثل شهرداری، ثبت اسناد و قوه قضاییه، سازمان زمین شهری، سازمان منابع طبیعی، سازمان راهداری و غیره اشاره کرد؛ که به علت نبود تعاریف مشترک و مراکز داده یکپارچه، متقاضی در هر سازمان با مجموعه متفاوتی از اطلاعات مواجه است.

در این میان بیشترین مسئولیت بر عهده مسئولان دبیرخانه‌ها و واحدهای فناوری اطلاعات در سازمان است. این اشخاص باید ابزارهای دانایی و هوشمندسازی را فراهم کرده و در سازمان به کار گیرند. تجربیات جهانی بر این موضوع تأکید ویژه‌ای دارند که باید قوانین و مقررات هم به تناسب، تغییر یابند.

دولت‌ها باید در کنار توسعه خدمات برخط، مأموریت سازمان‌های خود، مقررات موجود، و نیز روندها و فرآیندهای خود را، از نو و از دریچه دولت الکترونیک بازنگری کنند. تمرکز اصلی دولت‌ها باید بر ایجاد نهادهای لازم در یکپارچه شدن سازمان‌های دولتی با یکدیگر و  ارائه خدمات ِ ایجاد یک درگاه واحد به شهروندان، در تمام زمینه‌ها باشد.

فواید یکپارچگی داده‌ها در دولت الکترونیک

شاید برای خیلی‌ها هم بسیار پیش آمده باشد که یک‌بار در یک سازمان تمام مدارک خود را بارگذاری کرده و در اختیار سامانه قرار دهند؛ اما پس از مراجعه حضوری به یک سازمان و ارگان دیگر، دوباره و شاید چندباره مدارک خود را تحویل داده و یا فرم‌های مربوط را تکمیل کنند.

بسیاری از مدارکی که شخص باید در سازمان‌ها بارگذاری کند، مانند مدارک تحصیلی و… با برقراری ارتباط صحیح دستگاه‌ها می‌تواند به صورت خودکار دریافت و استفاده شود. دستگاه‌ها باید آن دسته از خدماتی را که می‌توانند به صورت الکترونیکی ارائه کنند، احصا کرده و سعی کنند بر شمار خدمات هوشمند خود برای مراجعه‌کنندگان بیافزایند. مثلا شخص با ورود کدملی خود شناسایی شده و تمام اطلاعات او من‌جمله آدرس و کدپستی، مشخصات و… وارد شود و تنها اطلاعات موردی مربوط به آن خدمت جداگانه وارد شود.

لازمه این امر ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی اطلاعات در کشور مثل شبکه‌های داده و مراکز داده یا زیرساخت‌های امنیتی در کنار سامانه‌های کاربردی است. ایجاد ساختارهای اطلاعاتی تبادل پیام‌ها بین سازمان‌ها؛ شماره‌دهی واحد اطلاعات پایه (نظیر هویت افراد، خودرو، املاک و…)؛ استانداردهای «تعامل پذیری» و ساختار تبادل داده؛ نگهداری اطلاعات ثبتی در انباره داده و نمایش آنها از سوی یک نهاد فرابخشی می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد.

دولت قدرتمند، دولت بزرگ نیست. بلکه دولتی کوچک، چابک، پاک و دانا است. برای دستیابی به دولت الکترونیک باید از ابزارهای هوشمندسازی و اتوماسیون فرایندها بهره بریم.

امضای دیجیتال از مهمترین ابزارهای هوشمندی

راه‌اندازی امضای دیجیتال نیز در دستور کار دولت است که طی آن همه دبیرخانه‌های الکترونیکی و اتوماسیون‌های اداری به مرکز امضای دیجیتال متصل شده و هر تراکنش الکترونیکی یا موبایلی، امضای الکترونیکی خود را از مرکز هوشمندسازی سازمان دریافت کرده و اصالت آن حفظ خواهد شد. برای به کارگیری امضای دیجیتال در چرخه اسناد مالی، دولت هم قدم‌هایی برداشته است.

کلام آخر:

امید است همه دستگاه‌های دولتی از خط مشی حذف کاغذ در مکاتبات اداری پشتیبانی کرده و بتوانیم با همکاری یکدیگر هر چه بیشتر به سوی تحقق دولت الکترونیک گام برداریم.

در این میان استفاده از ابزارهایی مانند اتوماسیون اداری و مدیریت فرایندها با دارا بودن تمامی امکانات لازم جهت تحقق دولت الکترونیک بسیار اثربخش خواهد بود.

از مهمترین امکانات این سیستم میتوان به داشبورد مدیریتی، هوش تجاری، ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، کارتابل آفلاین، نسخه موبایل سازمانی، همگام‌سازی با دیگر نرم‌افزارها، تبدیل گفتار به متن و… نام برد.

علاقه‌مندان امکانات جدید نسخه ۶ اتوماسیون اداری فراگستر را می‌توانند در لینک زیر به طور کامل مشاهده کنند. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی و پژوهشی فراگستر

شرکت مهندسی پژوهشی فراگستر (سهامی خاص)، بعنوان یک شرکت دانش بنیان، با در اختیار داشتن رتبه ۱ شورایعالی انفورماتیک، اجرای موفق‎ترین پروژه‎های نرم‎افزاری کشور را در سابقه خود داشته است و مهمترین فعالیت این شرکت ارائه سبد کاملی از نرم‌افزارهای یکپارچه سازمانی در حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPMS)، اتوماسیون اداری، منابع انسانی و مالی برای سازمان‎هایی با اندازه‎ی متوسط و بزرگ می‎باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]