اطلاعات تماس
  • 021966*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970511309239364

برگزاری کارگاه نوروسایکوتراپی، افقی تازه در درمان میگرن و سایر دردهای مزمن

کد: 13970511309239364

https://goo.gl/ZyGhdR

، تهران , (اخبار رسمی): کارگاه نوروسایکوتراپی با هدف بیان افقی تازه در درمان میگرن و سایر دردهای مزمن در محل باغ کتاب تهران برگزار خواهد شد. در این رویداد موضوع ادراک درد و برداشت‌های روان‌شناختی و ذهنی افراد در انواعی از اختلالات و بیماری‌های همراه با درد بررسی شده و راهبردی نوین جهت تیمار انواعی از دردها مطرح می‌شود.

برگزاری کارگاه نوروسایکوتراپی، افقی تازه در درمان میگرن و سایر دردهای مزمن
برگزاری کارگاه نوروسایکوتراپی، افقی تازه در درمان میگرن و سایر دردهای مزمن

کارگاه نوروسایکوتراپی، افقی تازه در درمان میگرن و سایر دردهای مزمن با همکاری کلینیک آرامش و مرکز پارند در محل باغ کتاب تهران روز چهارشنبه مورخ 17 مرداد 1397 از ساعت 18 الی 20 برگزار خواهد شد

به گفته دکتر مسعود نصرت آبادی مدرس و ارایه کننده این کارگاه: «زمانی  که چند نفر به طور همزمان تحت تأثیر یک عامل دردناک همچون میگرن قرار بگیرند، شدت دردی که تجربه می‌کنند با یکدیگر متفاوت است چرا که ادراک درد ریشه‌ای ذهنی و عصبی (نورولوژیک) دارد.» مسعود نصرت‌آبادی عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است. تجربیات بالینی او محدود به پژوهش‌های دانشگاهی‌شان نمی‌شود و مسئولیت‌هایی از قبیل مدیریت مرکز توانمندسازی انسان پارند و نیز هدایت بخش نوروسایکوتراپی کلینیک چندتخصصی درد آرامش تهران به عهده او است.

طبق مطالعات استفاده از دارو عمده‌ترین روشی است که جهت کاهش درد در انواع بیماری‌ها و دردهای مزمن تا به امروز گزارش شده است. اما شایان ذکر است مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که روان درمانی نیز اهمیت به سزایی دارد! در واقع با آموزش تکنیک‌هایی به بیماران بدون هیچ مداخله‌ی تهاجمی می‌توان مهارت‌هایی از قبیل کنار آمدن با درد، مدیریت درد و شناسایی عوامل تشدید کننده یا کاهنده درد جهت بهبود مدیریت درد را نهادینه کرد. این امر جهت آشناسازی افراد با رخدادهای هنگام تجربه‌ی درد بسیار اثربخش گزارش شده است.

با توجه به این مهم که وظیفه پردازش ادراک درد به عهده مغز افراد است، مداخلات مستقیم نیز بر روی این اندام می‌تواند نتایج قابل توجهی را همراه داشته باشد. بنابراین روش‌هایی مثل تحریک الکتریکی و یا مغناطیسی مغز، علاوه بر نوروفیدبک و بیوفیدبک می‌توانند با اثرگذاری بر روی مراکز و شبکه‌های مرتبط با درد، تجربه فرد را از درد دستخوش تغییر کرده و احساس درد را کاهش دهند.

نکته مهم اینجا است که اگر این تغییرات/تعدیل‌های عصبی (که به آن‌ها نورومدولاسیون: neuromodulation گفته می‌شود) با روش‌های روان درمانی ترکیب شوند، بیشترین تاثیر را خواهند داشت چرا که اگر تنها یکی از این دو روش به کار گرفته شود، بستری ذهنی یا مغزی  برای اثربخشی بهینه وجود نخواهد داشت و احتمال اثربخشی کاهش می‌یابد؛ درست همچون زمین خشکی که می‌خواهیم در آن محصولی را به عمل بیاوریم. اگر خاک و بستر آن (مغز) را آماده نکرده باشیم و محصول خود (روان درمانی) را در آن بکاریم، تضمینی برای رشد و بهبود وجود ندارد. 

سوپروایز بخش نوروسایکوتراپی کلینیک چندتخصصی درد آرامش تهران جهت شرح مفهوم نوروسایکوتراپی و کاربرد آن در درمان دردهای مزمن افزودند: «با اعمال تحریکات الکتریکی (tES) و مغناطیسی (TMS) در کنار روش‌های نوروفیدبک و بیوفیدبک، در حقیقت زمینه‌ها را برای اثرگذاری تغییرات و مداخلات ناشی از روان درمانی فراهم می‌کنیم. همینطور، صرف مداخلات نورونی نیز نمی‌تواند موثر واقع شود، چرا که انگار داریم زمینی را آماده می‌کنیم که در آن محصول مناسبی کاشته نمی‌شود. حال اگر هر دوی این  روش‌ها به صورت همزمان بر روی فرد اعمال شوند، تاثیرگذاری حداکثر خواهد بود.

از تلفیق این دو، یعنی مداخلات نورونی و روان درمانی یا سایکوتراپی، اصطلاحی به وجود می آید تحت عنوان نوروسایکوتراپی."

یکی از نشانه‌های اصلی و قابل توجه در دردهای مزمن، استرس است. در 96% از اختلالات روانی و جسمانی، استرس یا عامل به وجود آورنده‌ی آن اختلال محسوب می‌شود، یا عامل تشدیدکننده‌ی آن است و یا مانع از بهبود آن‌ها می‌شود. بنابراین، فراگیری روش‌های مدیریت استرس خود می‌تواند عاملی طلایی در بهبود دیگر شرایط نامطلوب بیماران باشد. 

دکتر نصرت آبادی که برگزاری کارگاه نوروسایکوتراپی را مجالی برای بیان این نوآوری بالینی می‌دانند؛ توضیحاتی درباره متد درمانی خود بدین شرح ذکر کرده است: «روش مورد استفاده و متمایز کننده در مرکز آرامش-پارند برای کاهش دردهای مزمن، استفاده از روش نوروسایکوتراپی و مدیریت استرس برای درمان و مدیریت اختلالات است که تلفیق این روش‌های تکنولوژیک و نوین، پایداری درمان را بسیار بالا می‌برند؛ به این صورت که تا مدت طولانی، اثر درمانی خود را حفظ خواهد کرد. همچنین، این مزیت را به دنبال خواهد داشت که فردی که روش نوروسایکوتراپی را برای درمان یک مشکل فراگرفته است، قادر خواهد بود در آینده نیز به تنهایی از آموخته‌هایش در مدیریت اختلالات دیگر خویش بهره جوید.»

کارگاه نوروسایکوتراپی افقی تازه در درمان میگرن و سایر دردهای مزمن با همکاری کلینیک آرامش تهران و مرکز پارند در محل باغ کتاب تهران روز چهارشنبه مورخ 17 مرداد 1397 از ساعت 18:00 الی 20:00 برگزار خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک آرامش تهران

کلینیک آرامش تهران در سال 1388 با هدف درمان میگرن آغاز به کار کرد و پس از دستیابی به اهداف اولیه خود - درمان میگرن -فعالیت توسعه ای خود را به عنوان یک کلینیک چند منظوره ادامه داده و دامنه وسیعی از درمان ها را با محوریت درمان طبیعت محور مانند بخور درمانی، طب سوزنی و طب سنتی تحت پوشش قرار داده. همچنین در سال جاری بخش نوروسایکوتراپی با خدماتی چون مدیریت استرس به بخش های درمانی کلینیک افزوده شده است.

اطلاعات تماس
  • 021966*****
[نمایش اطلاعات]