اطلاعات تماس
  • 021۴۴۶*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139708023236610034

آفرود سواری ورزشی مهیج میان جوانان

کد: 139708023236610034

https://goo.gl/4MHP39

، تهران , (اخبار رسمی): اینکه آفرودسواری برای رانندگان خطرناک است یا اینکه چرخ‌های ماشین‌های سنگین به شنزارهای بکر کویر مرکزی ایران آسیب می‌زنند موضوع داغ بین منتقدین آفرود سواران است. در هر حال این ورزش بین جوان‌ها محبوب شده است. در مقاله سعی شده است تا خطرات پیش روی آفرودسواران بیان و به بررسی آنها پرداخته شود.

آفرود سواری و هیجان
آموزش مقابله با خطرات در آفرود سواری

 میهمان شو در مقاله‌ای به بررسی خطرات پیش روی آفرودنوردان پرداخته است. 

جزییاتی که باید قبل از آفرود نوردی از ماشین دو دیفرانسله دانست:

باید کاملا نسبت به کنترل ماشین آگاه بوده و با سیستم کار تمام چرخ محرک‌ها آشنا بود.

از محل قرار گرفتن چرخ‌ها و جک‌های کمکی مطلع بوده و قبل از سفر راجع به اینکه چگونه از این قطعات یدکی باید استفاده شود کامل اطلاعات کسب کرد.

ابعاد آفرود نوردی را باید دانست.

نکته بسیار مهم این است که  خودرو می‌تواند سه نوع زاویه با سطح زمین بسازد:

Appproach angel یا زاویه نزدیک شدن: اگر یک خط فرضی از محل تماس چرخ‌های جلو با زمین تا اولین نقطه سپر جلو در نظر گرفت زاویه‌ای تقریبی به دست می‌آید. به این زاویه، زاویه‌ی نزدیک‌شدگی می‌گویند.

Departure angle یا زاویه انحراف: اگر یک خط فرضی از محل تماس چرخ‌های عقب با زمین تا اولین نقطه سپر عقب در نظر بگیرید زاویه‌ای تقریبی به دست می‌آید. به این زاویه، زاویه‌ی انحراف می‌گویند.

Ramp angle: بیش‌ترین زاویه‌ای که ماشین آفرودی‌ در یک سرپایینی بدون گیر کردن دیفرانسیل با زمین می‌تواند داشته باشد را زاویه رمپ می‌گویند.

دانستن موارد بالا به آفرودسواران در انتخاب مسیری که بتوانند به راحتی از آن عبور کنند کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

دانستن اینکه کم‌ترین فاصله‌ی خودرو با زمین در کدام قسمت ماشین است هم از نکات مهم آفرودنوردی است.

 قبل از تصمیم برای آفرود نوردی لازم است نسبت به کنترل ماشین در پیچها تسلط کامل داشته باشید. 

چنانچه سیستم خودرو امکان فعال یا غیر فعال کردن قفل شدن دیفرانسیل را به راننده می‌دهد، توجه داشته باشید که قسمت  LOW برای قفل شدن دیفرانسیل و تقسیم نیروی مساوی بین چرخ‌های طرفین است و حالت HIGH به معنی کنترل لغزش است. اگر سیستم خودرو قدیمی است دنده اضافی کنار دنده اصلی این کار را انجام می‌دهد. دانستن اینکه در چه حالتی خودرو را در حالت Low یا High  قرار داده شود  تا در رسیدن به پیچ‌ها بتوانید بدون خطر چپ شدگی دور بزنید نکته بسیار مهم است.

اگر بر روی چرخ‌ها از سیستم دستی قفل شدن چرخ یا locking hub استفاده شده قبل از سفر حتما آن را باید امتحان کرد تا با نحوه کار آن آشنایی کافی داشته باشد.

سیستم قفل locking hub در ماشین‌های آفرودی به گونه‌ای کار می‌کند که اگر سیستم قفل از روی اکسل جلوی ماشین باز شود چرخ‌های جلو آزادانه قابلیت چرخش داشته باشند.

در یک سفر آفرودی ممکن است مجبور شده از میان رودخانه رد شده به همین خاطر لازم است راننده محل دقیق قرارگیری سیستم کامپیوتر ماشین را بداند.  

رانندگی آفرودی در شرایط اورژانسی

اگر خودروی آفرودی در یک شیب گیر افتاد: دیر یا زود به سر بالایی یا سر پایینی خواهید رسید که احتیاج به مهارت و دانش برای عبور از آن‌ها خواهد بود. وقتی ماشین روی یک شیب به دام افتاد از فشار روی کلاچ به هیچ وجه کم نکنید.  اگر کلاچ را به خوبی نگیرید باعث می‌شود کنترل چرخ‌ها از دست خارج شود. به جای رها کردن کلاچ خیلی سریع و محکم ترمز بگیرید و ماشین را خاموش کنید و سریعا ترمز دستی را بکشید. اکنون که ماشین ثابت ایستاده است با توجه به مسیری که هستید یک مسیر فرضی برای گذشتن از شیب در ذهن‌تان در نظر بگیرید. حالا به آرامی پا را از روی کلاچ برداشته، بگذارید کلاچ به آرامی بالا بیاید و همزمان ترمز دستی و ترمز ماشین را به آرامی بگیرید. حالا ماشین را دوباره روشن کرده این حالت باعث می‌شود نیروی اتومبیل به صورت اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل شود. هیچ وقت در این شرایط دنده را روی حالت دنده عقب نگذارید چون با این کار اجازه‌ی انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها را از سیستم خودرو می‌گیرید. اگر خودرو را روی حالت دنده عقب گذاشتید باید بدانید که فقط جرثقیل می‌توانید ماشین را از آن وضعیت خارج کند.

اگر ماشین آفرودی روی یک صخره  یا تنه درختی که مسیر را مسدود کرده گیر افتاد: به این فکر کنید که چگونه با کمترین مقدار آسیب می‌توان خودرو را از آن وضعیت خارج کرد. اگر شی که روی آن گیر افتاده‌اید قابل جا به جایی است ماشین را جک زده تا کمی بالا بیاید و مانع را بردارید. اگر شی که مسیر را سد کرده که به هیچ وجه نمی‌توان تکان داد بهتر است ماشین آفرودی را با جک زدن بالا آورد و بعد زیر چرخ‌ها را با چیزی پر کرده تا چرخ‌ها نسبت به وضعیت قبلی بالاتر قرار گیرند تا بتوان از روی مانع عبور کرد.

می‌توان مقدار خیلی کمی باد از چرخ‌ها خالی کرد. فقط به این نکته توجه کنید که هرچه سریع‌تر باد چرخ‌ها را به حالت قبلی برگرداند. کم کردن باد چرخ‌ها باعث می‌شود ارتفاع ماشین و در نهایت کم‌ترین فاصله‌ی خودرو با زمین کم‌تر شود.

از سیستم قفل دیفرانسیل ماشین آفرود استفاده کنید (چنانچه این سیستم در ماشین تعبیه شده است.) و تا حد امکان از دنده بالا استفاده کرد. بعد از گذر از مانع چرخ‌ها ممکن است گلی، پر از شن یا برفی شده باشند. حتما چرخ‌ها را تمیز کنید. قرار است مسافت زیادی را طی کرده و با موانع زیادی مواجه شوید پس لازم است چرخ‌ها کشش خوبی برای ادامه‌ی مسیر داشته باشند.

اگر با وجود اقدامات گفته شده هنوز هم نتوانسته اید ماشین سنگین آفرودی تان را از آن وضعیت نجات دهید : از یک بالابرنده استفاده کنید . یک ماشین آفرودی دیگر می تواند به عنوان بالابرنده به شما کمک کند اما بالابرنده های طبیعی مثل چوب درختان یا سنگ های بزرگ در دسترس تر هستند. ماشین تان را جک بزنید تا بالا بیاید و زیر چرخ ها را با شن، سنگ، برف فشرده شده یا هرچیز دیگری پر کنید و مراحل بالا را تکرار کنید .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

میهمان شو

میهمان شو یک پلتفرم در بستر اینترنت جهت خلق تجربه ای شیرین برای تمامی مردم است. در میهمان شو دریایی از میزبانان برای شما تجربه های جدیدی را در زندگی روزمره رقم خواهند زد.

اطلاعات تماس
  • 021۴۴۶*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سرگرمی و تفریح