اطلاعات تماس
  • 021۴۴۶*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139709103308710034

آموزش‌های سفر

درمان سوختگی در سفر

کد: 139709103308710034

https://goo.gl/amWMTT

، تهران , (اخبار رسمی): رفتن به سفر و طبیعت روح انسان را تازه می‌کند. یکی از مشکلاتی که ممکن است در حین مسافرت برای هر شخص اتفاق بیافتد سوختگی است. سوختگی می‌تواند در اثر پاشیدن آب جوشی که روی آتش گذاشته‌ شده است، بی‌احتیاطی و لمس یک ذغال یا شعله گرفتن ناگهانی آتش، سوختن بر اثر تابش بیش از اندازه‌ی خورشید اتفاق بیافتد.

درمان سوختگی در سفر
درمان سوختگی در سفر

چگونه ارزیابی مناسبی از میزان سوختگی داشته باشیم؟

سوختگی سطحی یا درجه 1: فقط لایه خارجی یا همان سطح پوست آسیب دیده است. در این حالت فرد در ناحیه‌ی سوختگی احساس درد دارد، پوست این ناحیه قرمز می‌شود ولی تاول نمی‌زند و در اثر فشار ناحیه ‌ی سوختگی پوست به رنگ سفید در می‌آید.

سوختگی جزیی یا درجه 2: در این حالت سطح پوست و لایه‌ی زیرین آن آسیب می‌بینند. پوست درد می‌کند، قرمز می‌شود، لکه لکه می‌شود و تاول می‌زند.

سوختگی کامل یا درجه 3: این نوع سوختگی بسیار عمیق است و تا لایه‌های پایینی پوست و حتی استخوان را درگیر خود می‌کند. در این حالت پوست درد نمی‌کند چرا که عصب‌های این نقطه آسیب دیده اند اما پوست حالت چرمی به خود می‌گیرد و رنگ آن متمایل به خاکستری و خشک می‌شود.

از قانون کف دست برای شناسایی درصد سوختگی استفاده کنید

یک کف دست باز شده‌ی فرد سوخته یک درصد از کل پوست بدن او را تشکیل می‌دهد. از این معیار برای اندازه‌گیری درصد سوختگی سطح پوست فرد استفاده کنید. هر نوع سوختگی با هر نوع درجه‌ای که اتفاق افتاده باشد اگر بیش از 10 درصد از سطح پوست را گرفته باشد احتیاج به تخلیه‌ی ناحیه سوخته دارد.

درمان‌های پیشنهادی برای سوختگی‌های بسیار جزیی

هدف اصلی آموزش این قسمت این است که از آسیب‌های بیشتر پوست فرد در حالت سوختگی‎های درجه 1 و 2 جلوگیری کنید و کمی از درد آن فرد کم کنید. توجه داشته باشید که سوختگی‌های کامل یا درجه‌ی 3 برای درمان  احتیاج به مراجعه به مرکز اورژانس دارند.

  • مسیر تنفس فرد سوخته را چک کنید: تنفس هوای بسیار داغ می‌تواند به غشاهای مخاطی و مژگان‌های داخل شش‌ها آسیب بزند. در داخل گلو و دهان فرد سوخته به دنبال تورم، لکه‌های سیاه رنگ و قرمزی باشید، هم چنین حواستان به سرفه‌ها و تنفس پر س رو صدای فرد سوخته باشد. چنانچه مقدار این سرفه‌ها بیش‌تر شد به معنی سوختگی مسیر تنفسی فرد است.
  • محل سوختگی را خنک کنید: منظور ما از خنک کردن محل سوختگی به هیچ وجه قرار دادن یخ بر روی محل سوختگی نیست. فقط قصد داریم در این مرحله به شما بگوییم تا با آب محل سوختگی را بشویید و این کار را برای مدت بیش از 10 دقیقه ادامه ندهید. به هیچ وجه از یخ استفاده نکنید چرا که عروق خونی بیشتر تحریک می‌شوند و احتمال آسیب در فرد سوخته بالاتر می‌رود.
  • محل سوختگی را تمیز کنید و با پارچه‌ای تمیز بپوشانید: بعد از شستن محل سوختگی با یک کرم آنتی بیوتیک یا ژل سوختگی محل سوختگی را چرب کنید و به کمک یک پارچه‌ی تمیز یا لباس فرد که کرک ندهد محل سوختگی را به آرامی ببندید. این باند را هر روز تعویض کنید.
  • کنترل درد: اگر در طبیعت هستید و امکان مراجعه به پزشک ندارد از مسکن‌هایی مثل بروفن یا استامینیوفن برای کاهش درد استفاده کنید.
  • آب‌رسانی: مقدار زیادی آب به فرد سوخته بدهید.

چه زمانی نیاز به تخلیه‌ی محل سوختگی است؟

انجام عمل تخلیه‌ی محل سوختگی باید حتما توسط پزشک و مراکز درمانی انجام شود. اگر فرد سوخته علائم زیر را دارد باید هرچه سریع‌تر به اورژانس منتقل شود:

  • احتمال می‌دهید فرد در ناحیه‌ی مجرای تنفسی خود دچار سوختگی شده باشد.
  • سوختگی از نوع سوختگی کامل یا درجه 3 است.
  • سوختگی از نوع سوختگی متوسط یا درجه 2 است اما صورت، دست‌ها، پاها، زیر بغل و کشاله‌ی ران فرد سوخته است.
  • سوختگی درجه 2 یا درجه 3 که بیش از 10 درصد از بدن فرد را گرفته است.

همان‌طور که خواندید پیشگیری از سوختن از درمان آن بسیار ساده‌تر است. در سفرهای خانوادگی یا حتی وقتی با تور طبیعت گردی به سفر می‌روید تمام حواس خود را به کودکان بدهید.  کودکان را از آتش دور نگه دارید و با آتش به احتیاط رفتار کنید تا دچار مشکلات ناشی از سوختگی نشوید.

بهتر است قبل از سفر آموزش‌های سفر را دیده باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی قادر به حل آن باشید. میهمان شو در زمینه آموزش‌ سفر، تجهیزات سفر و راه‌های بقا در طبیعت به همه خانواده‌ها کمک می‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

میهمان شو

میهمان شو یک پلتفرم در بستر اینترنت جهت خلق تجربه ای شیرین برای تمامی مردم است. در میهمان شو دریایی از میزبانان برای شما تجربه های جدیدی را در زندگی روزمره رقم خواهند زد.

اطلاعات تماس
  • 021۴۴۶*****
[نمایش اطلاعات]