کد: 139708063244410057

درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر در کلینیک پایتخت

بواسیر چیست؟ چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

کد: 139708063244410057

https://goo.gl/gvgkMV

، تهران , (اخبار رسمی): علت اصلی بیماری بواسیر، فشار حین دفع مدفوع و یا فشار بر رگ‌ها در زمان بارداری است که دارای دو نوع خارجی و داخلی است. بواسیر به روش‌های مختلفی درمان می‌شود که موثرترین آن‌ها درمان با لیزر است.

بواسیر چیست؟ چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟
بواسیر چیست؟ چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

خون ریزی هنگام اجابت می‌تواند به بیماری‌های دیگری از قبیل سرطان روده بزرگ یا مقعد مربوط باشد ولی معمول‌ترین نشانه بواسیر یا همان هموروئید است و باید هر چه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام شود

بیماری بواسیر (هموروئید) چیست؟

بواسیر یا هموروئید همان رگ‌های متورم و ورم کرده در بخش مقعد و یا بخش تحتانی روده هستند. دلیل عمده‌ی بیماری، فشار هنگام اجابت مزاج و یا فشار بر رگ‌ها در زمان بارداری است. هموروئید می‌تواند هم در داخل مقعد (داخلی) ویا زیر پوست اطراف مقعد (خارجی) ایجاد شود .

هموروئید درد رایجی است که حدود نیمی از بزرگسالان تا سن ۵۰ سالگی یکی از علایم  آن را به صورت خارش یا درد و خون‌ریزی تجربه می‌کنند. خوشبختانه روش‌های موثری برای درمان بواسیر وجود دارد و اکثرا با درمان‌های خانگی و یا اصلاح سبک زندگی رفع می‌شود.

علایم و نشانه‌های بواسیر یا هموروئید

نشانه‌های بواسیر موارد ذیل است:

  • خون‌ریزی بدون درد هنگام دفع مدفوع و مشاهده‌ی کمی خون روی دستمال توالت
  • توده یا برآمدگی دردناک و حساس در نزدیکی مقعد
  • خارش یا سوزش در ناحیه مقعد
  • درد و ناراحتی
  • تورم اطراف مقعد

انواع بواسیر (هموروئید)

هموروئید داخلی: که درون مقعد است، دیده نمی‌شود و معمولا ناراحتی خاصی ایجاد نمی‌کند,سطح حساس آن به خاطر فشار و عبور مدفوع آسیب‌دیده و منجر به خون‌ریزی می‌شود. گاهی فشارهنگام دفع مدفوع باعث بیرون راندن رگ متورم شده از مقعد می‌شود که درد و خارش به دنبال دارد.

هموروئید خارجی: زیر پوست اطراف مقعد ایجاد و در زمان بروز منجر به خارش و خون‌ریزی می‌شود. در بعضی موارد، خون در این ناحیه تجمع و تشکیل لخته می‌دهد که دردناک، متورم و ملتهب است.

هموروئید ترومبوزه: محل آن در لبه کناری مقعد و اندازه آن در حد یک لوبیا، زور زدن در حین دفع، در افرادی که طولانی مدت می‌نشینند مانند رانندگان کامیون، موتورسواران، خلبانان، و غیره که به طور ناگهانی وحداکثر ظرف چند ساعت به وجود می‌آید این نوع دردناکترین فرم آن است. در این درجه خیلی سریع بایدبه پزشک متخصص برای درمان همورئید اقدام کرد.

دلیل و علت ایجاد بواسیر

رگ‌های اطراف مقعد در اثر فشار، کشیده، متورم و برآمده می‌شوند. این افزایش فشار در بخش تحتانی مقعد باعث  تورم رگ‌ها یا همان بواسیر می‌شود. عوامل افزایش فشار از قبیل موارد ذیل است:

  • فشار آوردن زیاد هنگام اجابت
  • نشستن زیاد از حد هنگام اجابت
  • یبوست یا اسهال شدید
  • چاقی
  • بارداری
  • آمیزش مقعدی
  • رژیم غذایی عاری از فیبر

بواسیر در سنین بالا بیشتر بروز می‌کند چون بافت نگهدارنده‌ی رگ‌ها در روده و مقعد ضعیف شده و راحت‌تر کشیده وآسیب‌پزیر می‌شوند.

تشخیص و آزمایش

بواسیر خارجی با مشاهده قابل تشخیص است ولی نوع داخلی نیاز به آزمایشات ذیل دارد:

بررسی کانال رکتوم و مقعد برای هرگونه مورد غیر عادی. در این آزمایش دکتر با وارد کردن انگشت هر گونه رشد غیر طبیعی را تشخیص می‌دهد و درصورت نیاز آزمایشات بعدی تجویز می‌کند.

بررسی بصری رکتوم و مقعد. اغلب اوقات هموروئید بعلت نرمی قابل لمس نیست و آزمایش بالا جواب نمی‌دهد، به همین خاطر رکتوم توسط آنوسکوپ یا پروتوسکوپ بررسی می‌شود.

طبق موارد زیر و صلاح دید دکتر، کولونوسکوپی نیز توصیه می‌شود:

- علایم نشان دهنده‌ی بیماری دیگری است.

- شما درخطر سرطان روده بزرگ هستید.

- بالای ۵۰ سال سن دارید و کولونوسکوپی انجام نداده‌اید.

نحوه پیشگیری بواسیر (هموروئید)

بهترین راه برای پیشگیری از بواسیر این است که مدفوع نرم و عبور آن عادی باشد. برای جلوگیری و کاهش علایم نکات زیر را رعایت کنید:

غذاهای فیبردار مصرف کنید: میوه , سبزیجات و غلات سبوس دار. این مواد مدفوع را نرم و حجم را زیاد می‌کند، تا فشاری که دلیل اصلی بواسیر یا بدتر شدن بواسیر است را کاهش دهند. برای جلوگیری از ایجاد گاز باید فیبر به کندی وارد رژیم غذایی شود.

نوشیدنی زیاد مصرف کنید: در روز بین شش تا هشت لیوان آب یا نوشیدنی های دیگر (غیر الکلی) مصرف کنید.

فشار نیاورید: نگه داشتن نفس و فشار آوردن هنگام اجابت فشار بیشتری روی رگ‌های تحتانی وارد می‌کند.

به محض احساس مدفوع کنید: اگر صبر کنید و بر احساس غلبه کنید مدفوع خشک و عبور آن مشکل می‌شود.

ورزش: برای جلوگیری از یبوست ورزش کنید تا فشار روی رگ‌ها کاهش یابد. ورزش در ضمن کاهش وزن‌، عوامل ایجاد بواسیر را مرتفع می‌کند

از نشستن بیش از حد خودداری کنید: نشستن زیاد از حد مخصوصا هنگام اجابت فشار روی رگ‌ها را افزایش می‌دهد.

زمان مراجعه به دکتر متخصص

هر چند خون‌ریزی هنگام اجابت می‌تواند به بیماری‌های دیگری از قبیل سرطان روده بزرگ یا مقعد مربوط باشد ولی معمول‌ترین نشانه‌ی هموروئید است. به هر حال بدون مراجعه به دکتر نباید خون‌ریزی را به این بیماری ربط داد. برای درمان معاینه و آزمایش پزشکی تنها راه تشخیص و رد کردن بیماری‌های جدی‌تر است. در صورت درد و خارش کم یا دائمی و برطرف نشدن با درمان‌های خانگی باید با دکتر مشورت شود.

اگر اجابت از حالت عادی خود خارج و مدفوع، خونی یا تیره رنگ یا همراه با لخته خون است سریعا باید به دکتر رجوع شود چون این نوع مدفوع می‌تواند به خون‌ریزی بیشتر در دیگر نواحی سیستم گوارشی مربوط باشد.

با علایمی از قبیل خون‌ریزی شدید، سرگیجه و بیهوشی باید به صورت اورژانس برخورد شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک پایتخت

مرکز درمان بیماریهای نشیمنگاه (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی) با استفاده از تجهیزات مدرن و روز دنیا و با کادری مجرب و حرفه ای

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان