کد: 139708093251810057

کیست مویی (سینوس پیلونیدال) چیست؟ دلایل ابتلا به آن، علائم و روش‌های درمان آن

درمان کیست مویی با لیزر در یک جلسه بدون درد و خونریزی

کد: 139708093251810057

https://goo.gl/oEjk2U

، تهران , (اخبار رسمی): کیست مویی یا سینوس پیلونیدال همان سینوسی است که معمولا مو دار است و زیر پوست بین کفل‌ها کمی بالاتر از مقعد ایجاد می‌شود. سینوس به صورت عمودی بین کفل‌ها ایجاد می‌شود وقتی که مو در پوست گیر کند پوست عفونت می‌کند و پس از مدتی عفونت ماندگار می‌شود و باعث عفونت سینوسی می‌شود که دارای قطعاتی از مو است.

درمان کیست مویی با لیزر در 1 جلسه بدون درد و خونریزی
درمان کیست مویی با لیزر در یک جلسه بدون درد و خونریزی

درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال تنها با جراحی امکان‌پذیر است. در حال حاضر بهترین روش درمان کیست‌مویی جراحی با لیزر است که به صورت سرپایی در مطب انجام می‌شود و فاقد هرگونه درد و خونریزی است

کیست مویی چیست؟

پیلونیدال در لغت به معنای «لانه‌ی مو» است. کیست مویی یا سینوس پیلونیدال همان سینوسی است که معمولا مو دار است و زیر پوست بین کفل‌ها کمی بالاتر از مقعد ایجاد می‌شود. سینوس به صورت عمودی بین کفل‌ها ایجاد می‌شود و به ندرت در نواحی دیگر بدن رخ می‌دهد، و تنها راه درمان کیست مویی خارج کردن کیست به روش جراحی است. به جز روش جراحی هیچ درمان دارویی و یا گیاهی وجود ندارد.

سینوس یک کانال باریک غیرعادی در بدن است. مسیر سینوس معمولا از مرکز عفونت در بافت‌های عمیق‌تر به سطح پوست است، بدین معنی که چرک هر از گاهی به پوست منتقل و تخلیه می‌شود.

دلیل ایجاد کیست مویی

دلیل واقعی کیست مویی (سینوس پیلونیدال)هنوز مشخص نیست و فرضیه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال فرضیه‌ای می‌گوید این یک ناهنجاری جزئی مادرزادی بین کفل‌ها است و به همین خاطر بین افراد خانواده رخ می‌دهد. ناهنجاری در این بخش از پوست به خاطر این است که مو به جای بیرون آمدن به درون پوست رشد می‌کند.

فرضیه دیگر می‌گوید در اثر فشار یا اصطکاک پوست بین کفل‌ها، گودی یا فرورفتگی پیدا می‌کند و این خود مسئول فشرده شدن و رشد مو به درون و ایجاد کیسه یا غده‌ی چرکی می‌شود.

دلیل هرچه باشد، زمانی که مو در پوست گیر کند باعث خارش و التهاب می‌شود. پوست ملتهب هم عفونت می‌کند و پس از مدتی عفونت دائمی و تکراری می‌شود. سپس عفونت منجر به سینوسی می‌شود که دارای قطعاتی از مو است.

چه کسانی دچار کیست مویی می‌شوند؟

در انگلستان از هر صد هزار نفر حدود ۲۶ نفر دچار کیست مویی می‌شوند و در کودکان و افراد بالای ۴۰ سال نادر و برای مردان چهار برابر زنان رخ می‌دهد (چون بیش از زنان مو دارند).

یک سری عوامل نیز در ایجاد این مشکل دخیل هستند مانند:

  • شغلی که نشستن زیاد از حد لازم دارد
  • چاقی یا وزن زیاد
  • خارش یا آسیب دیدگی دائمی محل
  • کفل پر از مو
  • سابقه خانوادگی

این مشکل در قدیم به «صندلی جیپ» معروف بود چون بین رانندگان جیپ‌های ارتش متداول بود، احتمالا به خاطر ساعت‌ها رانندگی و بالا و پایین جستن که منجر به خارش و جراحت جزئی و فشار به کفل‌ها بوده است.

علائم کیست مویی

سینوس پیلونیدال یا کیست مویی در وهله‌ی اول علائمی ندارد و شخص از وجود آن بی اطلاع است. بعضی‌ها در ابتدا و هنگام شستشو احساس توده‌ای بی درد در محل می‌کنند. در بیشتر موارد علائم به صورت حاد و مزمن هستند.

علائم حاد کیست مویی

افزایش درد و تورم طی چند روز به خاطر تجمع چرک و عفونت پوستی در اطراف یا درون سینوس از علائم حاد کیست مویی است.

علائم مزمن کیست مویی

از هر ده نفر حدود چهار نفر دچار سینوس پیلونیدال تکراری می‌شوند و درد ناشی از آن کمتر از مورد حاد است چون معمولا مقداری چرک از سینوس خارج و فشار کمتر می‌شود و هر چند عفونت کاملا رفع نمی‌شود ولی درد کاهش می‌یابد  و آنچنان شدید نخواهد بود. بنابراین علائم درد و تخلیه چرک برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت و هر از گاهی عود می‌کند تا سینوس طی جراحی درمان شود.

درمان کیست مویی

در صورت عفونت باید داروهای آنتی بیوتیک مصرف شود و برای رفع درد مسکن‌هایی مانند پاراسیتامول و یا آیبوپروفن تجویز می‌شوند. جراحی با لیزر در این مرحله احتمالی است. در صورت جراحی با لیزر که معمولا در مطب به صورت سرپایی بدون درد و خونریزی انجام می‌شود. توده‌ی چرکین شکاف خورده و تخلیه می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک پایتخت

مرکز درمان بیماریهای نشیمنگاه (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی) با استفاده از تجهیزات مدرن و روز دنیا و با کادری مجرب و حرفه ای

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان