کد: 139708123256010057

بیماری شقاق مقعدی چیست؟ چه علائمی دارد و دلیل به وجود آمدن آن چیست؟

بهترین روش درمان شقاق مقعدی در کلینیک پایتخت

کد: 139708123256010057

https://goo.gl/TvsNTK

، تهران , (اخبار رسمی): شقاق مقعد یک شکاف بیضی شکل کوچک در سر مقعد است که باعث درد و خون‌ریزی هنگام اجابت می‌شود. اکثر شقاق‌ها (۸۵ الی ۹۰ درصد) در پشت مقعد و ۱۰ الی ۱۵ درصد در جلو و برای تعداد معدودی هم جلو و هم عقب مقعد رخ می‌دهد.علایم معمول آن درد و خون‌ریزی هنگام اجابت است.

بهترین روش درمان شقاق مقعدی در کلینیک پایتخت
بهترین روش درمان شقاق مقعدی در کلینیک پایتخت

شقاق مقعد یکی از بیماری‌های نشیمنگاهی است که دارای 2 نوع حاد و مزمن است و معمولا به دلیل زخم داخلی مجرای مقعد در اثر خشکی و سختی مدفوع به وجود می‌آید و بهترین روش درمان آن لیزر درمانی است

شقاق مقعدی چیست؟

شقاق مقعد یک شکاف بیضی شکل کوچک در سر مقعد است که باعث درد و خون ریزی هنگام اجابت می‌شود. شقاق برای عموم مردم تقریبا یک چیز عادی است ولی غالبا با بواسیر که آن هم با درد و خون‌ریزی همراه است اشتباه گرفته می‌شود.

شقاق مقعد در همه سنین رخ می‌دهد و مختص گروه سنی خاصی نیست. اکثر شقاق‌ها (۸۵ الی ۹۰ درصد) در پشت مقعد و ۱۰ الی ۱۵ درصد در جلو و برای تعداد معدودی هم جلو و هم عقب مقعد رخ می‌دهد. شقاقی که در محل دیگری واقع باشد مربوط به بیماری‌های دیگری است که باید بیشتر بررسی شود.

علایم شقاق مقعد

علایم معمول آن درد و خون‌ریزی هنگام اجابت است و بیمار طی اجابت و یا پس از اتمام دچار درد شدید برای چند دقیقه یا حتی چند ساعت شده و غالبا روی دستمال یا کاسه توالت خون مشاهده می‌کند. کسانی که دچار شقاق مقعد هستند معمولا بین اجابت‌ها احساس ناراحتی نمی‌کنند ولی به خاطر ترس از درد، اجابت را به تعویق می‌اندازند.

دلیل ایجاد شقاق مقعد چیست؟

دلیل شقاق معمولا زخم مجرای داخلی مقعد به خاطر اجابت سخت و خشک است، هر چند مدفوع نرم یا اسهالی هم می‌تواند باعث آن شود. زخم با درد شدید همراه است و منجر به اسپاسم اسفنکتر و در نتیجه افزایش فشار روی عضله‌های اسفنکتر مقعد می‌شود که این خود باعث افت جریان خون به محل زخم و متعاقبا طولانی شدن دوره التیام زخم می‌شود. بنابراین اجابت‌های بعدی باعث درد بیشتر، اسپاسم بیشتر و قطعی بیشتر جریان خون به محل شده و این چرخه ادامه خواهد داشت. هدف روش‌های درمانی جلوگیری و توقف این چرخه جهت التیام زخم است

شقاق هم می‌تواند از نوع حاد (تازه ایجاد شده) یا مزمن (معمولا بیش از ۸ الی ۱۲ هفته) باشد. ظاهر شقاق حاد مانند یک زخم ساده روی مقعد است در حالی که نوع مزمن دارای ورم و زخم عمیق‌تر بوده و متعاقبا درمان آن مشکل‌تر و در بعضی اوقات همراه با غده و بافت‌های اضافه درون مجرا به نام پاپیلای هیپرتروفی است.

بسیاری از مواقع بیمار یا حتی دکتر، شقاق را به خاطر علایم مشابه با بواسیر اشتباه می‌گیرند و زمان از دست رفته بین تشخیص و درمان منجر به تبدیل شقاق به نوع مزمن شده و درمانش سخت‌تر می‌شود. ضمنا تشخیص اشتباه منجر به دیگر بیماری‌های کشف نشده از قبیل عفونت‌های جدی یا حتی سرطان می‌شود. از موارد کمیاب می‌توان به شقاق از نوع ملتهب و برخی عفونت‌های مقعدی یا غده مانند بیماری کرون، کولین روده بزرگ، سفلیس، سل، سرطان خون، ایدز یا سرطان روده اشاره کرد. این بیماری‌ها منجر به شقاق غیر معمول، خارج از ناحیه ذکر شده می‌شوند و می‌توانند بدون درد و غیر قابل درمان باشند.

درمان شقاق مقعدی

درمان شقاق روش‌های مختلفی دارد که عبارتند از:

درمان خانگی شقاق مقعد

درمان شقاق با لیزر

درمان شقاق با دارو

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک پایتخت

مرکز درمان بیماریهای نشیمنگاه (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی) با استفاده از تجهیزات مدرن و روز دنیا و با کادری مجرب و حرفه ای

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان