کد: 13970826328439827

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن چیست؟

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن چیست؟

کد: 13970826328439827

https://goo.gl/X6rhbY

، (اخبار رسمی): برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن در واقع طرح و برنامه‌ای برای پیش‌بینی عملکرد تبلیغاتی یک کسب‌وکار است که با توجه به استراتژی که در پیش گرفته، متفاوت است.

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن چیست؟
برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن - برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن چیست؟

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن در واقع طرح و برنامه‌ای برای پیش‌بینی عملکرد تبلیغاتی یک کسب‌وکار است که با توجه به استراتژی که در پیش گرفته، متفاوت است

از مزایای برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن، شفاف شدن نقشه راه، حفظ مشتریان و افزایش سودآوری است.

برای چنین برنامه‌ای شناسایی درست و دقیق همه آن چیز  که مرتبط با آن کسب و کار است لازم و ضروری است که از جمله موارد ضروری برای بررسی می‌توان به مشتریان هدف، محیط داخلی و خارجی، مکان کسب و کار و مواردی از این دسته اشاره کرد. به دلیل تفاوت هایی که در هر کسب و کار وجود دارد نمی‌توان از برنامه بازاریابی یک کسب و کار دیگر استفاده کرد.

نوشتن یک مارکتینگ پلن برای هر کسب و کاری حتی برای استارتاپ‌ها کاری پیچیده و در عین حال راحت است 

اجزای تشکیل دهنده یک برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن

مسئولیت اجرای یک طرح بازاریابی بر عهده‌ی تیم بازاریابی هر کسب و کاری است که فعالیت‌های آنها را در مدت زمان در نظر گرفته مشخص می‌کند.

یک برنامه بازاریابی خوب به طور خلاصه  شامل قسمت‌های زیر است.

- بررسی وضعیت کسب و کار

اولین قدم برای داشتن کارآمدترین پلن بازاریابی بررسی دقیق کسب و کار است. به این صورت که وضعیت فعلی، ویژگی‌های کامل محصولات، چشم‌اندازها و مواردی از این دسته را در مقایسه با رشد کسب و کارهای مشابهی که در بازار بین‌المللی وجود دارند، باید آنالیز کرد.

- شناسایی مشتریان بالقوه

مشتریانی که برای مارکتینگ پلن انتخاب می‌شوند در واقع مشتریانی هستند که در آینده با آنها برخورد خواهید داشت، باید در این مرحله آنها را توصیف کنید. به همین خاطر باید ویژگی‌های کامل مشتریان خود شامل درصد سن، جنسیت، شغل، علایق و غیره را تهیه کرد و سپس اطلاعات را به صورت پروفایل ذخیره کرد.

- اهداف و چشم اندازها

نکته بسیار مهم در تعیین اهداف و چشم‌اندازها، قابل اندازه گیری و واقع گرایانه بودن آنها است. در این قسمت باید برای کسب نتیجه‌ی بهتر اهداف مالی و غیرمالی از برنامه‌ی بازاریابی در نظر بگیرید تا طرح بازاریابی خود را که در اخر منجر به برنامه بازاریابی می شود به خوبی تعیین کنید. به عنوان مثال اگر استارتاپ دارید و یا کسب و کار تازه تاسیسی راه‌اندازی کرده‌اید که نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه دارید باید بر روی افزایش فروش و تجربه‌ی کاربری محصول تمرکز کرد. هم چنین اگر به دنبال تزریق مجدد سرمایه گذاری هستید باید تمرکز را بر روی برندینگ و تبلیغات قرار دهید.

- استراتژی تبلیغات و بازاریابی

استراتژی تبلیغات و بازاریابی در برنامه باید با یکدیگر هم جهت باشند تا هزینه‌ای که برای تبلیغات پرداخته می‌شود  از طریق تیم بازاریابی به سودآوری تبدیل شود. برای مثال می‌توان به استراتژی تبلیغات اینترنتی، استراتژی قیمت گذاری، استراتژی سئو، استراتژی شبکه‌های اجتماعی و استراتژی بازاریابی مستقیم اشاره کرد.

بنابراین برای رشد فروش تا 15 درصد، باید درصدی را به افزایش تبلیغات آنلاین، درصدی را به افزایش تبلیغات آفلاین و حتی درصدی را بابت زمان، انرژی و هزینه به مشتریان قبلی اختصاص داد. در واقع این قسمت از بخش‌های مهم در مارکتینگ پلن است که حتی باید زمانی را برای اجرای آن مشخص کرد.

- بودجه‌بندی و پیش بینی مالی

برای بودجه‌بندی و پیش بینی مالی باید تمامی هزینه‌ها و هم چنین انتظارات را در سه حالت واقع‌بینانه، خوش‌بینانه و بدبینانه مکتوب کرد. پس از آن بهتر است یک تقویم مالی حداقل سه ماهه در نظر گرفته شود تا دقیقا بدانید که تا مدت زمان سه ماه، هر هفته و هر روز از ماه برای چه کاری، چه میزان هزینه پرداخت شود و در صورت نیاز تغییراتی را برای جهت‌دهی بهتر برنامه بازاریابی ایجاد کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دیجی اکتیو | digiactive

ما در digiactive تمام تلاش خود را در این راستا قرار داده ایم که هر آنچه شما برای یادگیری در زمینه دیجیتال مارکتینگ و برندینگ نیاز دارید به شکل های مختلف و به صورت جامع و کامل در اختیارتان قرار دهیم.

منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی