کد: 139708273287110057

روش‌های درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان

کد: 139708273287110057

https://goo.gl/9VMKMC

، تهران , (اخبار رسمی): زگیل تناسلی یا زگیل مقاربتی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و عفونی است که در گروه بیماری‌های (STD) قرار می‌گیرد. این بیماری از طریق برقراری روابط جنسی بین افراد منتقل می شود.از آنجایی که این بیماری به شدت سرایتی است، معمولا با اولین تماس جنسی سریعا به بدن فرد منتقل می‌شود.

روش های درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان
زگیل تناسلی و روشهای درمان آن

زگیل‌های تناسلی قابل درمان هستند و برای درمان آن روش‌های درمانی متعددی وجود دارد. اگر به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید قبل از هر چیز باید آرامش خود را حفظ کرده و بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید

بیماری زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که عامل اصلی به وجود آورنده آن نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی است. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست افراد و عمدتا در اثر ارتباطات جنسی منتقل می‌شود.

حتی امکان ابتلای کودکان به زگیل تناسلی وجود دارد. در کودکانی که به زگیل تناسلی دچار می‌شوند. به خصوص در کودکان زیر  ۲ سال باید دو عامل زیر را در نظر گرفت:

تماس مستقیم دست آلوده با پوست کودک

تجاوز جنسی به کودک

ویروس HPV در سه ناحیه‌ی بدن که در برقراری روابط جنسی بیشتر درگیر هستند می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود.

-ناحیه تناسلی که از طریق ارتباط جنسی واژینال منتقل می‌شود.

-ناحیه مقعد که بر اثر ارتباط جنسی دچار زگیل مقعدی می‌شود.

-دهان، زبان، لب‌ها و گلو که ناشی از ارتباط جنسی دهانی است.

علائم، نشانه‌ها و نحوه تشخیص زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی با علائم و نشانه‌های واضح و مشخصی همراه است که بسیاری از آنها به سادگی توسط خود فرد قابل تشخیص هستند. البته در برخی موارد زگیل‌ها درون نواحی داخلی دستگاه تناسلی (درون واژن یا دهانه رحم)به وجود می‌آیند که با عوارض و علائم خاصی هم همراه نیستند. 

علائم و نشانه‌های کلی این بیماری به شرح زیر است:

وجود زائده‌های برجسته، سفت و توپر گوشتی شکل در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد به شکل تک زگیل‌هایی پراکنده و ریز و یا زگیل‌های بزرگ‌تر به شکل خوشه‌ای و متمرکز هستند.

رنگ زگیل های تناسلی غالبا به رنگ پوست است ولی در برخی موارد ممکن است تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگ پوست فرد باشد.

در افرادی که رابطه جنسی دهانی داشته‌اند زگیل ها ممکن است در اطراف نواحی دهان، زبان، لب‌ها و گلو ایجاد شده باشد.

احساس خارش و سوزش در محل زگیل‌ها

وجود رطوبت و ترشح در محل زگیل‌های تناسلی

اگر زگیل‌های تناسلی در مسیر مجاری ادراری قرار گرفته باشند می‌توانند باعث ایجاد خونریزی، بروز درد و انسداد مجاری ادراری شوند.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص زگیل های تناسلی پزشک ابتدا یک معاینه روتین و ساده انجام می‌دهد و با معاینه ظاهری فرد زگیل‌های تناسلی او را بررسی می‌کند. زگیل‌های تناسلی ظاهر و علائم مشخصی دارند و به سادگی قابل تشخیص هستند.

اگر علائم زگیل‌های تناسلی در بدن فرد وجود نداشت حسب مورد، پزشک قسمت‌های پنهان و داخلی دستگاه تناسلی و مقعد را به وسیله‌ی دستگاه مورد بررسی قرار می‌دهد.  در صورتی که احتمال ابتلای فرد به ویروس HPV و یا سایر عفونت‌های ناشی از آن وجود داشته باشد پزشک از روش‌های دیگری برای تشخیص ویروس در بدن فرد استفاده می‌کند.

این روش‌ها شامل دو روش زیر هستند:

تست پاپ اسمیر

آزمایش خون

تست پاپ اسمیر

برای تشخیص ویروس عامل زگیل تناسلی و بررسی خطرات احتمالی آن به زنان بالای ۳۵ سال توصیه می‌شود که حداقل سالیانه یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند. این تست فقط مختص خانم‌ها است و با نمونه‌برداری مختصری از سلول‌های دهانه رحم و واژن، یک بررسی دقیق پیرامون این بیماری و تبعات آن انجام داد.

آزمایش خون زگیل تناسلی

برای تشخیص نوع زگیل‌های تناسلی و وجود ویروس HPV در بدن فرد علاوه بر انجام تست پاپ اسمیر که روشی مخصوص خانم‌ها است، روشی با نام روش مولکولی وجود دارد که هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان قابل استفاده است. 

همچنین برای تشخیص HPV روش دیگری هم با نام  REAL TIME  PCR وجود دارد که در آن ژن مورد نظر بیش از هزاران بار مورد تکثیر قرار می‌گیرد و سپس نتایج حاصل از آن را روی دستگاه آنالیز می‌کنند.

راه‌های انتقال زگیل تناسلی در مردان و زنان

شناخته‌شده‌ترین عامل انتقال زگیل تناسلی، تماس مستقیم پوست با پوست بدن فرد آلوده در حین برقراری ارتباط جنسی است و این هیچ تفاوتی در مردان و زنان ایجاد نمی‌کند. ارتباط جنسی با فرد آلوده به یک میزان در زنان و مردان تاثیرگذار است و در اولین ارتباط جنسی با فرد آلوده، ویروس این بیماری می‌تواند به بدن فرد منتقل شود.

البته عوامل تاثیرگذاری وجود دارند که باعث می‌شود برخی افراد برای ابتلا به زگیل تناسلی مستعدتر باشند و حتی ممکن است  بدون داشتن رابطه‌ی جنسی به زگیل‌های تناسلی مبتلا شوند.

عوامل تاثیرگذار در ابتلا به زگیل تناسلی:

افرادی که از نظر جنسی فعال هستند و بیش از یک شریک جنسی دارند.

افرادی که از نظر جنسی بی بند و بار هستند و به اصول اخلاقی پایبند نیستند.

افرادی که در رنج سنی ۱۲ تا ۳۵ سال قرار دارند.

افرادی که مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند.

افرادی که تجربه‌ی تجاوز جنسی در زندگی خود داشته اند.

افرادی که سیستم ایمنی بدنی آنها بسیار ضعیف است.

مبتلایان به ایدز

افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

افرادی که به سایر بیماری‌های STD یا آمیزشی مبتلا هستند.

نوزادانی که مادر آنها به ویروس HPV مبتلا است.

ویروس HPV دارای تیپ‌ها و ژن‌های مختلفی است که حسب مورد، هر کدام عملکردهای متفاوتی را به دنبال دارند . تا به امروز در حدود ۱۰۰  تیپ مختلف از این ویروس شناسایی شده است.

تیپ پرخطر ویروس HPV می‌تواند باعث ایجاد سرطان در نواحی زیر شود:

سرطان دهانه‌ی رحم

سرطان واژن

سرطان دهانه‌ی واژن

سرطان بیضه و آلت تناسلی در مردان

سرطان مقعد

سرطان زبان

سرطان حنجره

سرطان دهان

علل به وجود آمدن زگیل تناسلی

برخی از تیپ‌های ویروس HPV عامل ایجاد زگیل‌های تناسلی شناخته شده‌اند. به طور کلی تمامی زگیل‌ها و زگیل‌های تناسلی که در بدن فرد به وجود می‌آیند در اثر ابتلا به ویروس HPV است و عامل دیگری در بروز آن سهیم نیست. اما نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد دوره‌ی خاموشی این بیماری است.

همانطور که گفته شد ویروس  HPV در اثر اولین تماس و رابطه‌ی جنسی با فرد آلوده به بدن فرد منتقل می‌شود. ولی علائم و نشانه‌های زگیل های تناسلی بلافاصله در بدن فرد به وجود نمی‌آید.

در  برخی موارد مشاهده شده است که فرد پس از رابطه‌ی جنسی با شریک جنسی خود به زگیل تناسلی مبتلا شده است ولی خود فرد آلوده ممکن است تا سال‌ها هیچ علائمی از زگیل‌های تناسلی بر روی بدنش نداشته باشد.

احتمال ابتلا به زگیل‌های تناسلی بدون رابطه جنسی

البته گاهی سیستم ایمنی بدن فرد به قدری ضعیف است که شخص بدون برقراری رابطه‌ی جنسی هم می‌تواند به زگیل‌های تناسلی مبتلا شود احتمال ابتلا به زگیل‌های تناسلی بدون برقراری رابطه‌ی جنسی در موارد زیر بسیار بالا است:

مبتلایان به بیماری ایدز

افرادی که به انواع سرطان‌ها و عفونت‌ها مبتلا هستند.

افرادی که عمل‌های پیوندی داشته اند و عضو جدیدی دریافت کرده‌اند.

استفاده بیش از اندازه از قرص‌های ضدبارداری

افرادی که در سنین پایین از نظر جنسی فعالیت دارند.

روش‌های درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان

شاید افراد زیادی از مراجعه به پزشک خجالت بکشند ولی باید بدانید که هر چه درمان زگیل‌های تناسلی را سریع‌تر و زودتر آغاز کنید درمان آن راحت‌تر است.

به طور کلی برای تمامی انواع زگیل‌های تناسلی درمان‌های زیر در نظر گرفته می‌شود:

لیزردرمانی

کرایوتراپی

سوزاندن

عمل جراحی

دارودرمانی

درمان خانگی

درمان با لیزر زگیل تناسلی

لیزر درمانی زگیل‌های تناسلی نوین‌ترین روش پزشکی است که برای درمان این بیماری وجود دارد. این روش به عنوان قطعی‌ترین و موثرترین روش درمان این بیماری شناخته شده است و در میان تمامی روش‌های درمان پزشکی این بیماری بالاترین رتبه‌ی رضایت و موفقیت را به همراه دارد.

کرایوتراپی زگیل تناسلی

کرایوتراپی (فریز کردن یا منجمد کردن) یکی از روش‌های درمان زگیل تناسلی است که در آن از روش سرما درمانی و منجمد کردن برای درمان و از بین بردن زگیل‌های تناسلی و ضایعات پوستی استفاده می‌شود. 

این روش درمانی به چندین جلسه مراجعه‌ی حضوری بیمار نیاز دارد و در هر جلسه چندین زگیل جدید و زگیل‌های قبلی تحت کرایوتراپی قرار می گیرند تا جایی که کاملا از بین بروند.

واکسن زگیل تناسلی

واکسن زگیل تناسلی با نام علمی گارداسیل Gardasil برای پیشگیری از ابتلا به چند تیپ خطرناک ویروس HPV  به خصوص تیپ‌های ۶ ، ۱۱ ، ۱۶ و ۱۸ استفاده می‌شود.

همچنین این واکسن تنها دارویی است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده‌ی آمریکا تایید شده است و تنها واکسنی است که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم در جهان وجود دارد.

بهترین زمان برای تزریق این واکسن در فاصله‌ی سال های ۹ تا ۲۶ زندگی است که با شروع و اوج گرفتن فعالیت‌های جنسی افراد همراه است.

پماد برای زگیل تناسلی

پماد آلدارا

پماد پودوفیلین و پودوفیلوکس

محلول اسید سالسیلیک

سینکاتچینز

بهترین روش درمان زگیل تناسلی

بهترین و موثرترین روشی که امروزه برای درمان قطعی زگیل‌های تناسلی وجود دارد روش لیزردرمانی است. این روش درمانی می تواند تا حد زیادی زگیل‌های تناسلی را ریشه‌کن کند و از آنجایی که در این روش زگیل‌های تناسلی از عمق پوست تحت درمان قرار می‌گیرند ضایعات و بافت‌های آسیب دیده به طور کلی از بین می‌روند و از این رو امکان بازگشت و عود مجدد زگیل‌های تناسلی بسیار کم است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک پایتخت

مرکز درمان بیماریهای نشیمنگاه (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی) با استفاده از تجهیزات مدرن و روز دنیا و با کادری مجرب و حرفه ای

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان