کد: 139711043427910057

درمان فیستول مقعد با لیزر در کلینیک پایتخت

کد: 139711043427910057

https://goo.gl/5Et8FG

، تهران , (اخبار رسمی): در اکثر موارد راه درمان آبسه جراحی با لیزر است و پوست مجاور مقعد برای تخلیه عفونت با لیزر شکاف داده می‌شود. این کار در مطب توسط بی‌حس کننده بدون درد وخون ریزی در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود و برای عفونت‌های حادتر یا بیمارانی که قند خون یا مقاومت بدنی کمتری دارند این عمل در کلینیک انجام می‌شود.

درمان فیستول مقعد با لیزر در کلینیک پایتخت
درمان فیستول مقعد با لیزر در کلینیک پایتخت

امروزه برای تشخیص آبسه‌های عمیق و نعلی و مشاهده شیار فیستول از سونوگرافی اندوآنال دو بعدی و سه بعدی استفاده می‌شود

در حال حاضر برای این بیماری هیچ دارویی کشف نشده و جراحی تنها راه درمان فیستول است. که امروزه با لیزر این جراحی بسیار تمیز و راحت بدون درد وخون ریزی انجام می‌شود اگر فیستول سر راست و  کمی عضله اسفینکتر دخیل باشد می‌توان عمل فیستولوتومی انجام داد. در این روش با برداشتن سقف محل، شکاف دورن کانال مقعد به شکاف بیرونی متصل و این شیار از داخل به بیرون التیام می‌یابد.

هرچند بعضی اوقات فیستول هفته‌ها و یا سال‌ها پس از تخلیه خودش را نشان نمی‌دهد ولی این جراحی با لیزر می‌تواند همزمان با تخلیه آبسه انجام شود. عمل فیستولوتومی یک روش دیرین با میزان موفقیت ۹۲-۹۷ درصدی است که ضمنا باید یادآور شد بیمار روی دفع مدفوع کنترل کمتری خواهد داشت چون عضله اسفینکتر پس از عمل فیستولوتومی تقسیم می‌شود، به همین خاطر پزشک معالج باید وضعیت هر بیمار را جداگانه ارزیابی کند.

علاوه بر فیستولوتومی چند نوع جراحی دیگر هم موجود است که نیازی به تقسیم کردن عضله اسفینکتر ندارد. یکی از این گزینه‌ها «تزریق چسب فیبرین» است. در این روش چسب فیبرین درون شیار فیستول تزریق تا با بافت‌های مجاور یکی شود. مزیت این کار تقسیم نکردن عضله و در نتیجه حفظ کنترل مدفوع است. هر چند میزان موفقیت این روش تقریبا کم است ولی به خاطر ریسک کم و قابلیت تکرار بی ضرر است.

سوراخ‌گیر فیستول مقعد، قطعه‌ای بلند است که در امتداد فیستول برای پر کردن فضای مابین قرار می‌گیرد و پس از مدتی با بافت‌های پیرامون یکی می‌شود. مثل قبل مزیت این قطعه تقسیم نکردن عضله فیستول و اشکال آن مثل چسب فیبرین میزان موفقیت کم است، در مطالعات میزان موفقیت زیر ۵۰ درصد گزارش شده است.

یک روش دیگر ، فلپ اندوآنال است و برای بیمارانی که فیستول حاد دارند یا به خاطر عمل فیستولوتومی در حال ازدست دادن کنترل مدفوع شده اند حفظ می‌شود. در این روش شیار داخلی فیستول توسط بافت‌های سالم پوشش می‌شود تا منشا فیستول بسته شود. در این روش میزان بازگشت بیماری حدود ۵۰ درصد است و بیماری‌های خاص از قبیل بیماری کرون، بدخیمی، بافت‌های ملتهب و سیگار به این عدم موفقیت کمک می‌کنند. هر چند در این روش هم عضله اسفینکتر تقسیم نمی‌شود ولی کنترل مدفوع به میزان خفیف تا متوسط گزارش شده است.

یک روش دیگر جهت تقسیم نکردن عضله بنام LIFT است که طی آن مسیر فیستول بین فضای داخلی و خارجی عضله تقسیم می‌شود. در این حالت عضله فیستول تقسیم نمی‌شود ولی چون این روش به تازگی کاربرد پیدا کرده نمی‌توان میزان موفقیت آن را به درستی ارزیابی کرد. اکثر این جراحی‌ها به صورت سرپایی انجام می‌شوند ولی درحال حاضر جراحی با لیزر بسیار بسیار از سایر روش‌ها مناسب‌تر است ودرصد رضایت بیماران را بالا برده. بنابراین پزشکی انتخاب کنید که در چند نوع جراحی فیستول مهارت داشته باشد.

درمان فیستول مقعد با لیزر

در اکثر موارد راه درمان آبسه جراحی با لیزر است و پوست مجاور مقعد برای تخلیه عفونت با لیزر شکاف داده می‌شود. این کار در مطب توسط بی حس کننده بدون درد وخون ریزی در کمتر یک ساعت انجام می‌شود و برای عفونت‌های حادتر یا بیمارانی که قند خون یا مقاومت بدنی کمتری دارند این عمل در کلینیک انجام می‌شود.

در بیش از ۵۰ درصد موارد پس از تخلیه آبسه، کانالی بین غده‌های عفونی مقعد و پوسته بیرونی باقی می‌ماند که معمولا نیاز به تخلیه از خارج دارد. اگر در زمان حضور فیستول پوست التیام یابد امکان بازگشت آبسه وجود دارد و تا زمانیکه فیستول کاملا برطرف نشود بیمار یک چرخه درد، تورم، تخلیه و التیام‌های متناوب تجربه می‌کند.

آنتی بیوتیک به تنهایی قادر به خارج کردن عفونت نیست و ضمنا به کارگیری آن طی جراحی با دوره  التیام را کاهش نمی‌دهد و احتمال بازگشت بیماری در آبسه‌های عادی هنوز وجود دارد. معمولا در شرایطی که بیمار مقاومت بدنی کمتری دارد یا دچار عفونت حاد پوستی شده است مصرف آنتی بیوتیک لازم است. موسسه قلب آمریکا استفاده از آنتی بیوتیک برای بیمارانی که دریچه مصنوعی یا سابقه آندکاردیت باکتریایی یا بیماری قلبی یا پیوند قلب دارند را توصیه می‌کند. تجویز آنتی بیوتیک باید پس از مطالعه کامل سابقه بیمار و همچنین معاینات پزشکی صورت گیرد.

سیتون چیست؟

همان‌طور که در بالا ذکر شد فیستول مربوط به عضلات اسفنکتر است وعمل فیستولوتومی به عنوان اولین روش درمان توصیه نمی‌شود و پزشک شاید در شروع کار یک تخلیه کننده سیتون به کار ببرد. سیتون یک تکه پلاستیک یا بخیه است که روی کل شیار فیستول قرار می‌گیرد و دو انتهای سیتون (یا تخلیه کننده) به هم گره زده و بسته می‌شود و مانند یک حلقه دور مقعد و لذا شیار فیستول را می‌گیرد. سیتون به مدت ۸ الی ۱۲ هفته درجایش باقی می‌ماند (در برخی موارد به صورت دائمی) و هدف آن کنترل تخلیه و در نتیجه فروکش کردن التهاب و خوب شدن زخم است. این مورد با درد خفیف همراه است و شخص می‌تواند با داشتن سیتون اجابت عادی داشته باشد. پس از آنکه کل التهاب فروکش کرد می‌توان از گزینه جراحی با لیزر طبق توضیحات بالا را برای فرد مبتلا در نظر گرفت.

درمان فیستول در بیماری کرون

فیستول در بیماری کرون (التهابی که می‌تواند برهر بخش از دستگاه گوارش تاثیر بگذارد) بسیار عادی است. این دسته بیماران بیشتر از دیگران در معرض بی اختیاری مدفوع قرار دارند چون بیماری آنورکتال کرون هر از گاهی عود می‌کند و منجر به جراحی می‌شود که عضله‌های اسفینکتر در آن دخیل هستند. باید توجه داشت که بیماری کرون فیستول در وحله اول با دارو درمان می‌شود و جراحی برای رفع عفونت و غالبا مکمل دارو درمانی است. هر فرد باید طبق نیاز خودش تحت درمان قرار گیرد.

ریکاوری پس از جراحی

درد پس از جراحی توسط مسکن، فیبر و مسهل کنترل می‌شود. بیمار باید برای صرف زمان در منزل و استفاده از وان نشسته برنامه ریزی و از یبوستی که داروی‌های مسکن ایجاد می‌کنند جلوگیری کند. البته درروش جراحی فیستول ویا آبسه با لیزر بعد از عمل می‌تواند به محل زندگی خود باز گردد و نیازی به بستری شدن و استراحت مطلق ندارد.

آیا آبسه یا فیستول تکرار می‌شود؟

البته تکنیک جراح در درمان فیستول ونقش آن در بازگشت این بیماری بسیار اهمیت دارد ولی در درمان فیستول با لیزربا تکنیکی که استفاده می‌شود و بسیار رضایت بخش است و علی‌رغم درمان مناسب و التیام کامل احتمال برگشت فیستول وجود دارد که البته میزان آن بستگی به تکنیک جراحی به کار رفته دارد. اگر علائم مشابه که دال بر تکرار بیماری است بروز کند باید با جراح مشورت شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت مشاهده اطلاعات بیشتر به سایت کلینیک پایتخت مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک پایتخت

مرکز درمان بیماریهای نشیمنگاه (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی) با استفاده از تجهیزات مدرن و روز دنیا و با کادری مجرب و حرفه ای

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان