اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711163459010095

علائم، علل و درمان مدفوع خونی

خون در مدفوع نشانه چیست؟

کد: 139711163459010095

https://goo.gl/9MGJwE

، تهران , (اخبار رسمی): اگر در مدفوع خود خون مشاهده می‌کنید نباید نگران باشید زیرا دیدن خون در مدفوع همیشه هم بیانگر ابتلا به بیماری‌های مهلکی مثل سرطان نیست. با دیدن خون در مدفوع باید حتما به پزشک مراجعه کرد و تا پزشک دلیل آن را ارزیابی کند تا هر چه سریع‎‌تر نسبت به درمان آن اقدام شود.

خون در مدفوع نشانه چیست؟
وجود خون در مدفوع

دلیل وجود خون در مدفوع به این خاطر است که قسمتی از دستگاه گوارش بیمار خون‌ریزی کرده است که این خون‌ریزی ممکن است از نواحی گوناگون دستگاه گوارش بیمار یعنی از مری تا مقعد رخ داده باشد

علائم و نشانه‌های خون در مدفوع

در صورتی که خون‌ریزی در دستگاه گوارش رخ داده باشد رنگ مدفوع  به رنگ تیره و مشکی تغییر پیدا می‌کند گاهی اوقات هم خونریزی آنقدر اندک است که اغلب افراد با انجام آزمایشات سالیانه به این موضوع پی می‌برند.در بعضی موارد هم خون پس از اجابت مزاج مشاهده می‌شود.

دلایل خون در مدفوع

دلیل وجود خون در مدفوع به این خاطر است که قسمتی از دستگاه گوارش بیمار خونریزی کرده است که این خونریزی ممکن است از نواحی گوناگون دستگاه گوارش بیمار یعنی از مری تا مقعد رخ داده باشد.

بخشی از دلایل مشاهده خون در مدفوع عبارت است از:

دیورتیکولی:دیورتیکولی باعث می‌شود که در دیواره‌های روده بزرگ یکسری بیرون زدگی‌های اندکی مثل کیسه به وجود آید و اغلب برای بیمار مشکل به خصوصی پیش نمی‌آورد ولی در بعضی مواقع هم سبب خونریزی و عفونت می‌شود.

شقاق: این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماریهایی است که معمولا افرادی که به یبوست مبتلا هستند و و در زمان دفع، مدفوع سفت و بزرگی دارند و یا اینکه مبتلا به تنگی مقعد و یا اسپاسم عضلات مقعد (اسفنکتر) هستند گرفتار بیماری شقاقی شوند که هم درد دارد و هم فرد احساس سوزش شدیدی می‌شود و بر روی مدفوع خود خون می‌بیند یا اینکه خون را می‌تواند در کاسه توالت مشاهده کند.

بواسیر: بیماری بواسیر هم بسیار شایع است و افراد زیادی دچار این بیماری می‌شوند دلیل رخداد این بیماری گستردگی و متورم شدن همان رگ‌های خونی در قسمت پایانی روده (رکتال) است که به دلیل فشار آوردن زیاد در هنگام اجابت مزاج است و کسانی که دچار یبوست هستند در زمان دفع مدفوع شاهد خونریزی از مقعد خود هستند.

کولیت روده: این بیماری به التهابات روده اطلاق می‌شود که از بارزترین دلایل وجود خون در مدفوع به شمار می‌آید.

زخم معده: یکی دیگر از عوامل وجود خون در مدفوع بیماری زخم معده است. زخم معده یعنی در غشای معده یا اثنی عشر در لبه بالایی روده کوچک که اغلب به دلیل یک نوع عفونت که از باکتری هلیکوباکترپیلوری نشات گرفته زخمی به وجود آمده است. شایان ذکر است استفاده بی رویه از برخی داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و آسپرین و ناپروکسن هم مزید بر علت است تا فرد دچار زخم معده شود.

آنژیودیسپالزی: این بیماری به گونه‌ای است که بر اثر آن عروق خونی دستگاه گوارش به شکل غیر عادی و شکننده در می‌آید  و سبب خون‌ریزی می‌شود.

پولیپ یا سرطان: در این بیماری تعدادی زائده خوش خیم به وجود می‌آید که به تدریج بزرگ‌تر شده  و دچار خون‌ریزی می‌شوند و گاهی هم منجر به سرطان می‌شوند این پولیپ‌ها اغلب منجر به  خونریزی شده و بیمار شاهد وجود خون در مدفوع خود می‌شوند.

اختلالات مری: بیشتر مشکلات مری از وریدهای واریسی و یا پارگی در مری نشات می‌گیرد که منجر به خونریزی شدید می‌شود و خود یکی از عوامل دیدن خون در مدفوع به شمار می‌آید.

درمان مدفوع خونی

متخصصان این امر، متدهای گوناگونی را جهت متوقف ساختن خونریزی شدید به کار می‌گیرند. اکثر پزشکان توسط آندوسکوپی، املاح مخصوصی را به قسمتی که دچار خونریزی شده است تزریق می‌کنند، آن قسمت را با استفاده از جریان برق یا لیزر مداوا می‌کنند. یا یک نوار یا گیره را جهت مسدود کردن رگی دچار خونریزی شده است به کار می‌گیرند.

بر اساس دلیل مدفوع خونی شاید درمان توسط متدهای آسان رفع شود که خود فرد قادر به انجام آن‌ها است، مانند استفاده از مواد غذایی پرفیبر جهت درمان یبوست. در صورتی که با انجام آندوسکوپی به نتیجه‌ای نرسیدید و خونریری بند نیامد، پزشک از طریق انجام آنژیوگرافی، دارو را جهت کنترل خونریزی، به درون رگ خونی تزریق می‌کند.

ضمن قطع خونریزی، باید دلیل آن محرز شده تا نسبت به درمان اقدام شود تا از پیشرفت میزان خونریزی ممانعت به عمل آید.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به  کلینیک مهنا مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک مهنا

کلینیک مهنا مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی از جمله: فیستول مقعدی، کیست مویی، شقاق، بواسیر (هموروئید) و زگیل تناسلی با به روز ترین متد جراحی (لیزر درمانی)

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان