کد: 139711243475910057

جوش مقعد چیست؟

کد: 139711243475910057

https://goo.gl/AnsxB5

، تهران , (اخبار رسمی): در نزدیکی مقعد غده‌های بسیاری وجود دارد که وظیفه حفظ سلامت بدن را بر عهده دارد. دهانه این غدد به داخل روده‌ها باز می‌شود، اگر این دهانه به هر دلیلی بسته شود مشکلاتی از جمله جوش مقعد را به همراه دارد.

جوش مقعد چیست ؟
دلایل ایجاد جوش مقعد

مهمترین علامت و یا نشانه‌ای که بروز این بیماری را هشدار می‌دهد، درد و یا احساس بروز برجستگی در ناحیه مقعد است

جوش مقعد

جوش مقعد بیشتر با نام آبسه مقعد شناخته می‌شود که منجر به بروز برجستگی‌های عفونی در این ناحیه می‌شود. عامل بروز این عفونت در این ناحیه را می‌توان بسته شدن دهانه غدد چربی در ناحیه مقعد معرفی کرد که در نتیجه آن غدد متورم شده و باعث ایجاد آبسه در نزدیکی مقعد می‌شود. جوش مقعد به دو صورت سطحی و عمیق رخ می‌دهد و مسلماً نوع عمیق آن مشکلات بیشتری را به همراه دارد.

این بیماری در هر دو نوع عمیق و سطحی نیاز به درمان فوری دارد زیرا در غیر این صورت می‌تواند باعث آسیب به بافت‌های اطراف شود و عوارض دیگری را در پی داشته باشد، از عوارض درمان نکردن این بیماری می‌توان به بی اختیاری در دفع، انتقال عفونت به دیگر نواحی، فیستول و … اشاره کرد.

جلوگیری از ایجاد جوش در مقعد

برخی از این راهکارهای درمان به این شرح است:

حفاظت در مقابل بیماری های آمیزشی (STI ها) و درمان سریع برای هر عفونت مهم است.

استفاده از کاندوم، به ویژه در هنگام رابطه جنسی مقعدی، در پیشگیری از STI‌هایی است که ممکن است باعث آبسه‌های مقعد شود، موثر است.

بهداشت خوب و پاکیزگی در منطقه مقعد یک حفاظت مهم در برابر جوش مقعدی برای کودکان و بزرگسالان به شمار می‌رود.

آبسه‌های مقعد می‌توانند عوارض مختلفی ایجاد کنند، اما این بیماری قابل درمان است اما بهترین فاکتورهای خطر را باید شناخت و اطمینان حاصل کرد که هرگونه شرایط بهداشتی که ممکن است خطر را افزایش دهد نظارت و مدیریت می‌کند. اگر فردی متوجه مشکلات مقاربت شد، باید با پزشک خود مشورت کند تا از بروز عوارض بعدی مثل فیستول مقعد در امان باشد.

جوش مقعد در کودکان و دلایل ایجاد آن

ایجاد جوش مقعدی در کودکان زیر یک سال بسیار شایع است. این بیماری در اغلب موارد به علت حساسیت ایجاد شده ناشی از پوشک آنها رخ می‌دهد، جوش‌ها در این ناحیه ممکن است حالتی برآمده و یا صاف داشته باشند. در برخی موارد دیگر ایجاد جوش در ناحیه ی اطراف مقعد کودک می تواند نشان دهنده برخی از بیماری‌ها از جمله ضعف سیستم ایمنی و یا دیابت باشد. همچنین ایجاد جوش مقعدی در کودکانی که با تازگی آنتی بیوتیک دریافت کرده‌اند شایع‌تر است.

جوش مقعد نوزادان به تدریج متورم و بزرگ می‌شود به گونه‌ای که نشستن و راه رفتن برای نوزاد شما دردناک می‌شود، همچنین در برخی موارد ممکن است خود به خودی دهانه جوش باز شود، و خون و چرک آن نیز تخلیه شود به دنبال آن از میزان درد کاسته می‌شود ولی شخص نباید خودش هرگز اقدام به تخلیه چرک کند زیرا ممکن است موجب گسترش عفونت شود.

روش‌های درمان جوش مقعد

درمان جوش‌های مقعدی شامل تخلیه چرک آن است، این کار بسته به شدت عفونت جوش و یا آبسه ممکن است در مطب تحت بی حسی و یا در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام گیرد، درمان سرپایی جوش مقعدی برای موارد سطحی است و در محیط مطب و ترجیحاً استریل صورت می‌گیرد، برای اینکار برشی سطحی بر روی جوش ایجاد می‌شود پس از تخلیه و شستشوی آن یک گاز استریل قرار می‌دهند.

برای درمان جوش مقعدی عمیق نیاز به بستری شدن در بیمارستان و استفاده از بیهوشی عمومی یا موضعی است، برای تخلیه چرک یک برش عمیق زده می‌شود که بسته به ناحیه درگیر دارد. در این حالت بیمار نیاز به اقامت در بیمارستان داشته و باید از داروهای ضد درد برای تسکین درد او استفاده شود.اگر این روش با استفاده از لیزر انجام شود، بیمار متحمل درد و خونریزی کمتری خواهد بود و زخم حاصل از جوش مقعد نیز به سرعت بهبود می‌یابد.

برخی از بیماران پس از انجام عمل علاوه در درمان با داروی مسکن نیاز به استفاده داروهای آنتی بیوتیک نیز دارند، در واقع می‌توان گفت مصرف آنتی بیوتیک به افرادی با بیماری‌هایی نظیر دیابت، سرکوب سیستم ایمنی، اختلالات دریچه قلب و …توصیه می‌شود.

درمان جوش یا همان آبسه مقعدی بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت عدم درمان و یا تکمیل نکردن فرآیند درمان ممکن است بیمار مبتلا به فیستول شود.

درمان خانگی جوش مقعد

برخی از روش‌های درمان خانگی جوش مقعدی به این شرح است:

درمان با عسل یکی از راهکارهای موثر است که می‌تواند عفونت ایجاد شده را به سرعت از بین ببرد، برای این درمان باید مقداری عسل را به موضع عفونت بزنید.

مصرف میوه‌هایی مثل هندوانه، انگور، گلابی و پرتقال می‌تواند به بهبود بیماری کمک کند.

برای درمان آبسه می‌توان برگ گیاه بارهنگ را جوشانید، سپس له کرده و روی موضع قرار داد.

استفاده دمنوش گیاه افسنطین برای درمان جوش مقعدی موثر است.

مقداری از گیاه زرآوند را باید با ۶ لیتر آب جوشانید، سپس کمی خنک کرد و سپس در آن نشست. این کار را باید یک هفته انجام داد و سه روز وقفه ایجاد کرد و دوباره از مراحل را تکرار کرد. این گیاه نباید خورده شود زیرا دارای خواص سمی و خطرناکی است.

۲۰ گرم بومادران، ۱۰ گرم بابونه، ۱۰ گرم برگ گردو، ۱۰ گرم گل راعی، ۱۰ گرم گزنه و ۱۰ گرم گیاه قاصدک را در یک استکان آب مخلوط کرد و اجازه داد  صبح تا شب بماند، صبح روز بعد مخلوط را از صافی رد کرده و میل کرد ، این دارو به رفع آبسه یا جوش مقعدی کمک می‌کند.

علاقه‌مندان برای مشاهده مطالب بیشتر می‌توانند به سایت کلینیک پایتخت مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک پایتخت

مرکز درمان بیماریهای نشیمنگاه (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی) با استفاده از تجهیزات مدرن و روز دنیا و با کادری مجرب و حرفه ای

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان