اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971216354248679

صدور مجوز بهداشتی برای شرکت‌های مواد غذایی مستلزم ارائه چه مدارکی است؟

کد: 13971216354248679

https://goo.gl/6kEVY5

، (اخبار رسمی): هر ماده ای که برای تغذیه و حمایت بدن انسان مصرف شود ماده غذایی نام دارد. مطابق دسته‌بندی اداره مواد غذایی و آشامیدنی، محصولات غذایی به چندین گروه تقسیم می‌شوند.

صدور مجوز بهداشتی برای شرکت های مواد غذایی مستلزم ارائه چه مدارکی است؟
صدور مجوز بهداشتی برای شرکت‌های مواد غذایی مستلزم ارائه چه مدارکی است؟

مطابق دسته بندی اداره مواد غذایی و آشامیدنی، محصولات غذایی به شرح ذیل تقسیم می‌شوند:

1) گروه مواد اولیه، بسته‌بندی، نمک و افزودنی‌ها

2) گروه روغن، فرآورده‌های آردی، شیرینی و شکلات، غلات

3) گروه لبنیات، کنسروهای گوشتی و فرآورده‌های گوشتی

4) گروه آبمیوه (انواع آبمیوه، نکتار، پوره، کنسانتره، نوشابه و نوشیدنی‌ها)

5) گروه خشکبار، ادویه، کنسروهای غیر گوشتی و محصولات و فرآورده‌های کشاورزی و چای

6) گروه ثبت ورود

در این مطلب به مجوزهایی که جهت فعالیت در زمینه مواد غذایی، دریافت آنها لازم است، اشاره می‌شود.

مجوز بهداشتی:

به پروانه تاسیس، مسئول فنی، بهره‌برداری و ساخت، همچنین مجوز ورود، ترخیص و صادرات محصولات مشمول قانون مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی بهداشتی، اطلاق می‌شود.

پروانه تأسیس:

به مجوزی اطلاق می‌شود که پس از صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی یا کارت شناسایی یا پروانه گواهی فعالیت صنعتی از وزارت صنایع یا جهاد و براساس اصول و ضوابط مربوطه، که قبلاً هماهنگ شده است، توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه، صادر می‌شود.

پروانه مسئول فنی:

مسئول فنی به فردی اطلاق می‌شود که دارای شرایط لازم جهت کنترل و نظارت بر تولید، در کارگاه‌ها و کارخانجات، با مدارک تحصیلی حداقل کارشناسی باشد. مؤسسات مشمول قانون در زمان اخذ پروانه ساخت، باید دارای مسئول تایید شده از طرف معاونت غذا و دارو دانشگاه بوده و پروانه مسئولیت فنی را اخذ کرده باشند.

پروانه بهره‌برداری:

برای واحد تولیدی، در صورت داشتن شرایط و ضوابط از نظر تجهیزات و امکانات و پس از صدور پروانه تاسیس و مسئول فنی، صادر می‌شود.

پروانه ساخت:

پروانه ساخت به مجوزی اطلاق می‌شود که فرمول ساخت تایید شده از طرف اداره کل نظارت بر موادغذایی و بهداشتی در آن درج شده و زمانی صادر می‌شود که پروانه‌های تاسیس، مسئول فنی و بهره‌برداری صادر شده باشد.

مجوز ورود کالا:

مجوزی است که بر طبق مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی و در صورت تکمیل مدارک مربوطه، توسط اداره کل نظارت بر موادغذایی و بهداشتی و یا ادارات تابعه، بر حسب مورد، پس از طی مراحل قانونی و بررسی‌های لازم صادر می‌شود و در واقع موافقت اولیه برای ورود کالای مورد نظر به کشور است.

مجوز ترخیص کالا:

مجوزی است که پس از ورود کالا به گمرک کشور و پس از تایید قابلیت مصرف و طی مراحل قانونی، برابر مقررات مربوطه، صادر می‌شود.

مدارک لازم جهت صدور پروانه تاسیس و بهره‌برداری:

1- درخواست کتبی به عنوان اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی مربوطه.
2- ارائه تصویر پشت و روی برابر اصل شده پروانه بهره برداری معتبر از وزارت صنایع با ادارات تابعه یا در موارد مربوطه از وزارت جهاد.
3- تکمیل و ارائه فرم تاسیس که توسط اداره نظارت، تحویل متقاضی می‌شود. ضمناً کلیه صفحات فرم مذکور، پس از تکمیل باید به تایید مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی رسیده و ممهور به مهر دانشگاه مربوطه باشد.
4- نشانی کامل محل با رسم کروکی.
5- ارائه کروکی نقشه محل با ذکر متراژ کلیه قسمت‌های مختلف (سالن تولید، بسته بندی، انبار مواد اولیه، انبار محصولات ساخته شده، آزمایشگاه، سرویس‌های بهداشتی کارگران و غیره). کروکی باید در محل توسط کارشناسان مربوطه بررسی و در صورت تایید مهر و امضاء شود.
6- ارائه مدارک مربوط به ثبت شرکت و ارائه روزنامه رسمی.
7- هر گونه تغییر نام، تغییر محل، تغییر نوع تولیدات و غیره لازم است در پروانه صادره از طرف اداره کل صنایع یا جهاد کشاورزی اصلاح و تصویر پشت و روی برابر اصل شده پروانه مزبور را ارائه شود.
8- ارائه تصویر تصویر تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست (به غیر از شهرهای صنعتی) در پاره‌ای موارد با توجه به نوع محصول که اثرات سوء بر محیط اطراف داشته باشد.
9- ارائه تاییدیه بهداشتی در مورد سیستم آب و فاضلاب و سایر موارد مربوطه با توجه به نوع محصول و در صورت نیاز.
10- بازدید از موسسه، جهت تکمیل فرم بهره‌برداری که می‌تواند همزمان با بررسی کروکی موضوع بند 5 باشد.
11- تطبیق مؤسسه با حداقل ضوابط فنی و بهداشتی مربوط به هر نوع محصول.
12- تاییدیه کارشناس و یا کارشناسان بازدیدکننده در قسمت مربوطه، ضمنا کلمه نسخ باید ممهور به مهر اداره نظارت و مسئول مربوطه باشد.
13- در موقع اصلاح یا تغییر خطوط پروانه‌های تأسیس و بهره‌برداری، ارائه مدارک مربوطه به بندهای یک، دو،سه و پنج و نیز اصل پروانه‌های تاسیس و بهره‌برداری جهت اصلاح ضروری است. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ثبت آی تی | SabtIT

ثبت برند تجاری تخصص ماست

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون