کد: 139802103643310057

بررسی عوارض جراحی فیستول مقعد و احتمال عود مجدد آن

کد: 139802103643310057

http://bit.ly/2IPQm1E

، تهران , (اخبار رسمی): جراحی فیستول، درمانی موثر برای این عارضه شناخته می‌شود، زیرا زخم این بیماری به ندرت بدون درمان‌های تهاجمی مانند جراحی درمان می شوند و برای بهبودی کامل نیاز به عمل جراحی دارد.

بررسی عوارض جراحی فیستول مقعد و احتمال عود مجدد آن
جراحی فیستول

توصیه می‌شود افراد برای جلوگیری از عود مجدد بیماری فیستول از روش قطعی و موثر مانند درمان با لیزر استفاده کنند

جراحی فیستول بسته به نوع فیستول و محل ایجاد آن می‌تواند شامل روش‌های مختلفی مانند فیستولوتومی، استن، فلپ آدوانسمنت و پلاگین بیولوژیکی شود. اغلب این روش‌ها به صورت سرپایی انجام می‌شود و معمولا نیازی به بستری در بیمارستان ندارد، البته استراحت چندین روز پس از عمل می‌تواند در تسریع درمان موثر باشد.

عوارض جراحی فیستول چیست؟

عوارض جراحی فیستول شامل عوارض کوتاه مدت و بلند مدت است. عوارض کوتاه مدت بعد از عمل جراحی ظاهر می‌شوند و معمولاً در طی مدت کوتاهی نیز از بین میروند این عوارض شامل احتباس ادراری، خونریزی شدید یا تخلیه از محل جراحی، تشکیل لخته خون، احتباس مدفوع، درد و عفونت است.

دسته‌ای دیگر از عوارض عمل فیستول ممکن است، برای مدت زمان بیشتری بماند و یا هرگز رفع نشود، که شامل تنگی مقعد، عود مجدد فیستول و بی‌اختیاری روده است.

عوارض بلند مدت فیستول در اثر وارد آمدن آسیب به عضله اسفنکتر ایجاد می‌شود، این عضله مسئولیت باز و بسته کردن مقعد و کنترل خروج مدفوع و گاز روده را بر عهده دارد. در صورتی که مسیر فیستول از این عضله و یا اطراف آن عبور کند، حین انجام عمل جراحی امکان آسیب به این عضله و در نتیجه بی‌اختیاری و تنگی مقعد وجود دارد، به خصوص اگر حین عمل قسمتی از عضله قطع شود. البته امکان بروز عوارض جراحی فیستول در زنان و بیماران مبتلا به کرون بیشتر از سایران است.

نقاهت بعد از عمل فیستول

پس از انجام عمل جراحی فیستول می‌توان در همان روز اول پس از عمل و یا یک روز بعد از عمل از بیمارستان مرخص شد. البته بهبودی کامل زخم به چند هفته زمان نیاز دارد. در این مدت می توان با انجام ‌هایی در خانه، سرعت بهبودی را افزایش داد. برخی از این راهکارها شامل مراقبت از زخم و رعایت بهداشت برای جلوگیری از عفونت زخم، انجام ورزش‌های منظم و سبک، مصرف غذاهای غنی از فیبر و مایعات کافی، استفاده از حمام سیتز است.

آیا فیستول بعد از جراحی دوباره عود می‌کند؟

در 7 الی 20 درصد موارد فیستول مجدداً عود می‌کند، البته این درصد در روش‌های مختلفی جراحی که برای درمان فیستول استفاده می‌شود، متفاوت است به طور مثال امکان عود مجدد فیستول بعد از انجام روش فیبرین بیشتر از سایر ‌روش‌ها است. همچنین اغلب بیماران که فیستول در آن‌ها عود می‌کند، مجدداً نیاز به انجام عمل جراحی دارند. در نتیجه توصیه می‌شود برای جلوگیری از عود مجدد بیماری از روش قطعی و موثر مانند درمان با لیزر استفاده شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک پایتخت

مرکز درمان بیماریهای نشیمنگاه (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی) با استفاده از تجهیزات مدرن و روز دنیا و با کادری مجرب و حرفه ای

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان