کد: 139802173660011744

بررسی اپلیکیشن مترو تهران

کد: 139802173660011744

http://bit.ly/2Yfbsud

، (اخبار رسمی): اپلیکیشن مترو تهران که طبق آمار کافه‌بازار بیش از ۲۰۰ هزار نصب فعال را تجربه کرده، یکی از محبوب‌ترین اپ‌های تهرانی‌ها نیز به حساب می‌آید. این اپلیکیشن چیست، چگونه کار می‌کند و چه مزایا و معایبی دارد، در ادامه بررسی شده است.

بررسی اپلیکیشن مترو تهران
بررسی اپلیکیشن مترو تهران

هر آن چیزی که می‌بایست در رابطه با اپلیکیشن مترو تهران بدانید

بعد از نصب این برنامه کم‌ حجم (در حدود ۵٫۵ مگابایت)، همان ابتدا منویی شامل رنگ‌هایی که بیان‌گر خطوط مترو هستند، نشان داده شده است. در واقع اپلیکیشن، هماهنگی بسیاری با نقشه مترو دارد و با استفاده از رنگ‌های شبیه به خطوط، کاری کرده تا بتوان خیلی راحت با آن ارتباط برقرار کرد. مثلا خط فرهنگسرا به صادقیه با آبی پررنگ و خط تجریش به کهریزک با رنگ قرمز به نمایش در آمده که مطابق با چیزی است که در واقعیت وجود دارد.

هر کدام از گزینه‌های موجود در صفحه اصلی، مربوط به اطلاعات یک خط از خطوط مترو است که به ترتیب کد خط، پشت سر هم قرار گرفته‌اند. اگر یکی از گزینه‌ها را لمس کرد، ایستگاه‌های موجود در آن خط مترو  مشاهده می‌شود. سازنده، خطوطی را که دو مسیر متفاوت دارند (مثلا خط تجریش به کهریزک یا شهر آفتاب)، فراموش نکرده و با کلیک بر روی نام خط، ابتدا سوال می‌شود که مایلید کدام مسیر را ببینید. این توجه زیاد به جزئیات، در جای‌جای اپلیکیشن مترو تهران به چشم می‌خورد و همین مورد، موجب شده تا از جمله کامل‌ترین برنامه‌های ایرانی لقب گیرد.

در صورت انتخاب یک ایستگاه، اطلاعات بسیار دقیقی نظیر، آدرس ایستگاه بر روی نقشه، زمان‌بندی حرکت قطارها، مراکز مهم اطراف آن، خطوط اتوبوس و تاکسی و برخی امکانات رفاهی آن ایستگاه (همچون مجهز بودن به سرویس بهداشتی و یا دستگاه خودپرداز و…) قابل مشاهده است تا پیش از ورود به ایستگاه مورد نظر، از ویژگی‌های آن مطلع شد. کورد مهم بعدی این است که حتی در اپلیکیشن مشخص شده که خودپرداز کدام بانک در فلان ایستگاه وجود دارد.

پیش از نصب اپلیکیشن نیز واضح است که کار آن، یافتن ایستگاه‌هاست که به‌ خوبی از عهده آن برآمده است. یکی از ویژگی‌های جذاب اپلیکیشن مترو تهران، این است که می‌توان به تفکیک امکانات، ایستگاه‌ها را دید! بدین صورت که مثلا با یک کلیک، متوجه شدکه در کدام ایستگاه‌های مترو تهران می‌توان اغذیه سرد پیدا کرد!

قطارها با زمان‌بندی از پیش تعیین شده‌ای در زیرزمین به حرکت در می‌آیند و اپلیکیشن از این موضوع برای سنجش زمان رسیدن قطار بعدی به ایستگاه مورد نظر، نهایت بهره را برده است. یعنی می‌توان متوجه شد که قطار چند دقیقه دیگر به محلی که شخصی در انجا حضور دارد، خواهد رسید. مسلما این بخش آن‌قدرها هم دقیق و بدون خطا نمایش داده نمی‌شود اما در حدی که متوجه زمان تقریبی رسیدن قطار شد، خوب و کاربردی است. با این حال چنین خطاهایی را نمی‌توان به پای سازنده اپ نوشت؛ چرا که تاخیر در زمان رسیدن قطار در ایران، ظاهرا یک امر طبیعی‌ست!

بدون شک یکی دیگر از بخش‌های جذاب این اپ دوست‌ داشتنی، مسیریابی آن است. از طریق منو کشویی سمت چپ برنامه، به این بخش دسترسی وجود دارد. با انتخاب آن، می‌توان از دو روش برای مسیریابی بهره‌مند شد. حالت اول این است که مسافر ایستگاه‌های مبدا و مقصد را می‌شناسد و در برنامه وارد می‌کند تا سریع‌ترین مسیر میان این دو به نمایش درآید. دیگری اما براساس مقصد است. مثلا قصد رفتن به یکی از مراکز مهم شهری وجود دارد که مشخص می‌شود نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن‌جا، چه نام دارد. بنابراین باید به این بخش مراجعه کرده و بعد از یافتن نام ایستگاه، اقدام به مسیریابی کرد. با تمام ویژگی‌های مثبت، این بخش خالی از اشکال هم نیست. مثلا زمان اعلام شده برای سفر شهری  در تست‌هایی که گفته شد، تقریبا هیچوقت درست از آب در نیامد و یا اینکه لیست مناطق مهم شهری برای یافتن نزدیک‌ترین ایستگاه مترو خیلی وسیع نیست

بخش دیگری که در منو اپلیکیشن مترو تهران دیده می‌شود، نمایش ایستگاه‌ها در نقشه شهر است. یعنی  می‌توان با اتصال به اینترنت، نقشه تهران را لود  و دید که ایستگاه‌های مترو بر روی نقشه در کدام نقاط قرار دارند. استفاده از این بخش برای یافتن نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به محلی که قصد ورود به آنجا وجود دارد، جالب است. علاوه بر این‌ها، نقشه مترو نیز با کیفیتی بسیار بالا در برنامه گنجانده شده تا بتوانید یک دید کلی نسبت به خطوط و محل تلاقی آن‌ها داشت. 

یکی از ضعیف‌ترین مواردی که در این اپلیکیشن وجود دارد، بخش خالی از امکانات تنظیمات است! جایی که تقریبا هیچ چیز خاصی برای شخصی‌ سازی وجود ندارد و رسما یک بخش تبلیغاتی است؛ زیرا در آن تنها می‌توان از نسخه جدید اپلیکیشن مطلع شد و یا اخبار مربوط به آن را دنبال کرد. سازنده می‌تواند استفاده بهینه‌تری از آن داشته باشد و آن را کاربرپسندتر سازد. مثلا جای خالی تنظیمات رنگ برنامه و یا بخش‌های مربوط به دریافت نوتیفیکیشن به شدت حس می‌شود.

در ادامه‌ی بررسی اپلیکیشن مترو تهران باید گفت، ایراد خاصی به این اپ وارد نیست. همه چیز خیلی ساده است و تقریبا هر کسی می‌تواند به راحتی با فضای آن ارتباط برقرار کند. فونت‌ها خوانا است و در همه جای برنامه، ترجمه نام‌ها به زبان انگلیسی وجود دارد تا توریست‌ها نیز بتوانند از ان استفاده کنند. همچنین سازنده درک درستی داشته و گزینه اشتراک گذاری اپلیکیشن را در نظر گرفته تا علاوه بر معرفی امکان ارسال آن برای سایر افراد هم وجود داشته باشد.

از لحاظ میزان دسترسی، این اپ از افراد اجازه می‌خواهد تا به بخش حافظه، اطلاعات مکان یا همان لوکیشن و لیست مخاطبین دسترسی داشته باشد. دو مورد اول برای چنین برنامه‌ای، منطقی به نظر می‌رسند اما اینکه مترو بخواهد مخاطبین را کند و کاو کند، مورد مناسبی نیست و شاید افراد برای نصب این برنامه دچار شک شوند که می‌توان این اجازه را به این برنامه نداد.

از لحاظ مصرف انرژی نیز این اپ بهینه عمل کرده و تقریبا (در شرایط نرمال) در ۱ ساعت استفاده، ۲۸ میلی آمپر از حجم باتری را مصرف می‌کند. مترو تهران کاملا آفلاین بوده و برای استفاده از امکانات اصلی آن نیازی به اینترنت نیست. لازم به ذکر است که هنگام استفاده از این اپ، گاهی اوقات مشکل کرش کردن اتفاق می‌افتد و عملکرد آن به‌صورت کلی متوقف می‌شود.

نقاط قوت اپلیکیشن مترو تهران

مسیریابی دقیق، نقشه کامل و باکیفیت مترو تهران، نمایش ایستگاه‌ها بر روی نقشه شهر، ارائه اطلاعات کامل در رابطه با هر ایستگاه، امکان پیدا کردن نزدیک‌ترین ، ایستگاه مترو به مقصد مورد نظر، رابط کاربری ساده و کاربرپسند، رایگان و بدون تبلیغات آزاردهنده

نقاط ضعف اپلیکیشن مترو تهران

تمامی زمان‌های اعلام شده، تقریبی است، دسترسی‌ عجیب و غریب به مخاطبان تلفن، بخش تنظیمات خالی از ویژگی، کرش کردن برنامه هنگام استفاده، 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نقد و بررسی اپلیکیشن - کاوشا

وب‌سایت کاوشا به منظور افزایش آگاهی شما از دنیای اپلیکیشن و بازی موبایلی، در اسفندماه سال ۱۳۹۷ متولد شد. رسالت ما در این سایت، نقد و بررسی منصفانه اپلیکیشن‌های ایرانی و خارجی است تا بتوانید انتخاب دقیق‌تری داشته باشید. در کنار این مورد، ما اپ‌های مختلف و کاربردی را نیز به شما معرفی می‌کنیم و در بخشی دیگر سعی کرده‌ایم تا با آموزش بهترین ترفندها، شما را در استفاده از اپ و بازی‌های معروف یاری کنیم تا به صورت حرفه‌ای‌تری کار خود را دنبال کنید.