کد: 139802203669111744

نگاهی دقیق و ریزبینانه به اپلیکیشن آپارات

بررسی اپلیکیشن آپارات؛ دنیای ویدئوهای بومی در گوشی

کد: 139802203669111744

http://bit.ly/2Yjiuhm

، (اخبار رسمی): در ادامه‌ی این مطلب نقد و بررسی اپلیکیشن آپارات ارائه شده تا استفاده کنندگان با نقاط ضعف و قوت آن آشنا شوند. این بررسی توسط وب‌سایت کاوشا انجام شده است.

بررسی اپلیکیشن آپارات : دنیای ویدئوهای بومی در گوشی شما
اپلیکیشن آپارات

کاربران کنترل خاصی روی ویدئو ندارند و همه چیز به یک پلی و استاپ ساده به همراه سیک کردن ختم می‌شود

این روزها تولید محتوای ویدئویی حرف اول را در دنیای تکنولوژی می‌زند. سلیقه کاربران تغییر کرده و با توجه به محدودیت‌های مهمی همچون زمان و دسترسی فراگیرتر به اینترنت پرسرعت در هرجایی، حرکت به سمت ویدئو طبیعی است؛ با این وجود به محلی برای اشتراک گذاری این ویدئوها نیاز است. یک نمونه از چنین محلی، اشتراک گذاری آپارت است. آپارات با درک صحیحی از این موضوع ساخته شده و حالا جز محبوب‌ترین سرویس‌های داخلی است. مانند هر سرویس محبوب دیگری، آپارات نیز در قالب یک اپلیکیشن ارائه می‌شود. در ادامه این سرویس ویدئومحور مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. 

این نقد و بررسی بر روی نسخه اندرویدی ۴٫۳٫۴ اپلیکیشن آپارات انجام گرفته است.

این اپلیکیشن کاربردی آنلاین است و در صورتی که به شبکه جهانی اینترنت دسترسی وجود نداشته باشد نمی‌توان از مزایای آن بهره‌مند شد. البته این مورد نقطه ضعف نیست و برای دیدن ویدئوهای جدید دسترسی به اینترنت لازم است.

از آن‌جایی که اصل فعالیت این استارتاپ در وب‌سایت آن انجام می‌شود، بنابراین خیلی عجیب نیست که اپلیکیشن آپارات شبیه به وب‌سایت آن باشد. در صفحه اصلی اپلیکیشن آپارات بخش‌هایی نظیر یک بنر تبلیغاتی، ویترین و ویدئوهای پربازدید دیده می‌شود که البته این مورد آخر هیچ وقت به انتها نخواهد رسید و هرچه بیشتر به سمت پایین اسکرول کرد، ویدئوهای بیشتری لود خواهند شد.

سازنده خیلی بر روی طراحی اپلیکیشن مانور نداده و از یک فونت ساده، به همراه رنگ‌بندی مطابق با لوگو آپارات استفاده کرده و همه چیز را خیلی ساده به بهترین شکل در کنار هم قرار داده است.

بررسی اپلیکیشن آپارات: منو اصلی

برای دسترسی به منو اصلی، می‌توان از طریق آیکن موجود در بخش بالا و سمت راست اپ، وارد منو شد. البته با کشیدن انگشت از سمت راست به داخل نیز منو در دسترس قرار می‌گیرد. این منو به صورت کلی اطلاعات چندان زیادی را در اختیار نمی‌گذارد. از طریق آن می‌توان وارد پروفایل کاربری شد و یا جدیدترین و پربازدیدترین ویدئوهای آپارات را دید. این منو همچنین شامل بخش “ویدئوهای من” نیز است که توسط آن می‌توان به ویدئوهایی که افراد خود آپلود کرده‌اند، دسترسی داشت.

آپارت در این اپلیکیشن دو سرویس دیگر با نام “آپارات کودک” و “آپارات فیلیمو” را در منو قرار داده و به نوعی کاربران را ترغیب می‌کند تا این دو اپلیکیشن را نیز دانلود کنند. در صورت انتخاب هر یک از آن‌ها، صفحه جدیدی نشان داده شده که توضیحاتی ارائه شده و راهنمایی برای دانلود وجود دارد.

این منو شامل بخش تنظیمات نیست و صرفا بخشی با نام “درباره” وجود دارد که اطلاعاتی کلی از اپلیکیشن آپارات را در اختیار قرار می‌دهد. عملا می‌توان گفت که اپلیکیشن آپارات هیچ تنظیم خاصی در نظر نگرفته است. مثلا برای چنین برنامه‌ای حضور ویژگی “حالت شب” حس می‌شود که سازنده آن را در نظر نگرفته است.

بخش نمایش پروفایل ناقص بوده و متن آن به صورت نصفه نیمه در منو دیده می‌شود که برای یک اپلیکیشن جالب نیست.

بررسی اپلیکیشن آپارات: بخش‌بندی

در اپلیکیشن آپارات یک منو ناوبری در زیر تمام صفحات قرار گرفته تا هر لحظه بتوان به بخش‌های دیگر اپ دسترسی داشت. این منو شامل ۴ گزینه خانه، دسته‌ها، دنبال شدگان و دانلود‌ها است که به تفکیک هریک بررسی می‌شود.

خانه: این قسمت همان‌طور که از نام آن مشخص است افراد را به صفحه اصلی اپ هدایت می‌کند.

دسته‌ها: با انتخاب این بخش، می‌توان دسته‌بندی‌های سایت آپارات را در اپلیکیشن دید. دسته‌بندی‌ها همراه با آیکن مرتب شده‌اند و خیلی راحت با انتخاب هر یک از آنها، می‌توان محتواهای ویدئویی مربوط به آن دسته را دید.

دنبال شدگان: اگر در آپارات ثبت‌نام کرد، می‌توان کانال‌های مختلف آن را دنبال و در صورت دنبال کردن یک کانال، می‌توان از این بخش به محتوای آن دسترسی داشت.

دانلودها: آخرین بخش منو کاربری، جذاب‌ترین قسمت آن است.  این اپلیکیشن آنلاین است اما اگر لازم باشد می‌توان ویدئوی مورد نظر را دانلود کرد تا به صورت آفلاین نیز در دسترس باشد. در صورت استفاده از این قابلیت، ویدئوهای این بخش اپلیکیشن آپارات در دسترس خواهند بود.

بررسی اپلیکیشن آپارات: صفحه پخش ویدئو

اگر ویدئوها را لمس کرد، وارد صفحه اختصاصی مربوط به آن می‌شود. در این بخش بدون لحظه‌ای درنگ ویدئو مورد نظر به نمایش در خواهد آمد. بهتر بود که این ویژگی به صورت آپشنال در می‌آمد؛ یعنی افراد خود می‌توانستند مشخص کنند که در لحظه، ویدئو لود شود یا خیر. ممکن است برخی افراد بخواهند تنها کامنت‌های ویدئو مورد نظر را بخوانند؛ در این صورت حجم مصرفی اینترنت آن‌ها بدون دلیل خاصی مصرف می‌شود!

نیمه بالائی صفحه ویدئوها در اپلیکیشن آپارات، کاملا در اختیار خود ویدئو است و در زیر آن ‌می‌توان دو بخش ویدئوهای مشابه و یا نظرات را دید.

استفده کنندگان کنترل خاصی روی ویدئو ندارند و همه چیز به یک پلی و استاپ ساده به همراه سیک کردن ختم می‌شود. این قسمت آنچنان هم بی‌نقص نیست. مثلا جای خالی تماشای ویدئو به صورت افقی نیز به شدت در برنامه حس می‌شود. اینکه گزینه‌ای وجود داشته باشد تا بدون روشن کردن سنسور گوشی هوشمند بتوان ویدئو را به صورت افقی دید؛ از جمله نیازهای هر مخاطبی است!

امکانات دیگر این صفحه، شامل به اشتراک گذاری ویدئو در شبکه‌های اجتماعی دیگر، لایک کردن ویدئو، دانلود با کیفیت‌های متنوع و گزینه‌ای برای دنبال کردن کانال است.

آزاردهنده‌ترین قسمت، نمایش محتوای تبلیغاتی قبل از تماشای ویدئو اصلی است. یعنی افراد همیشه باید یک تبلیغ نسبتا طولانی را ببینند. هرچند که گزینه‌ای برای عدم نمایش تبلیغ دیده می‌شود اما خب با توجه به محتوای ویدئویی تبلیغ، همان چند ثانیه نیز می‌تواند حجم اینترنت را مصرف کند!

بررسی اپلیکیشن آپارات : روش‌های پیدا کردن ویدئو

پیدا کردن ویدئو مورد نظر باید از مهمترین بخش‌های اپلیکیشن باشد. برای این کار در آپارات دو راه وجود دارد. ابتدا می‌توان با توجه به ویدئو مورد نظر، از طریق دسته‌بندی، ویدئوهای آپارات را تفکیک کرد و به محتوای مورد نظر رسید.

راه دیگر استفاده از بخش جستجو در اپلیکیشن آپارات است. این قسمت در گوشه بالا و سمت چپ اپ دیده می‌شود. این راه نیز به دو صورت در دسترس است. می‌توان متن را نوشت و یا از طریق میکروفون از جستجوی صوتی اپلیکیشن آپارات استفاده کرد. با تمام این‌ها آپارات می‌توانست امکان تفکیک کردن ویدئوها در بخش جستجو را به اپلیکیشن بیفزاید تا زودتر بتوان محتوای مورد نظر را یافت.

اپلیکیشن آپارات، بخشی برای کاربران در نظر گرفته تا بتوانند پروفایل خود را هرچند به صورت خیلی محدود مدیریت کنند. کاربران می‌توانند نام پروفایل خود و یا رمز عبور را تغییر دهند. اعضای اپلیکیشن آپارات با ورود به حساب کاربری می‌توانند ویدئوی مورد نظر خود را از طریق آیکن موجود در سمت چپ و پایین اپلیکیشن ارسال کنند.

از لحاظ میزان دسترسی مورد عجیب و غریبی در این اپلیکیشن دیده نمی‌شود و سطح دسترسی آن با توجه به قابلیت‌هایی که در اختیار می‌گذارد، معقول و منطقی است. این برنامه بیش از ۱۲ مگابایت حجم دارد که میزان قابل توجهی نیست. خود برنامه نیز به صورت بهینه عمل کرده و مصرف انرژی چندانی ندارد و در هر ساعت استفاده از آن، حدود ۶۰ میلی‌آمپر از حجم باتری مصرف می‌شود.

اپلیکیشن آپارات جز محبوب‌ترین برنامه‌های ایرانی است و توانسته تا نظر مساعد بیش از ۶ هزار کاربر اندرویدی را جلب کند.

نقاط قوت اپلیکیشن آپارات

  • دسته‌بندی خوب
  • سهولت در استفاده از اپلیکیشن
  • امکان دانلود محتوا و تماشای آفلاین
  • پشتیبانی از جستجو صوتی
  • امکان آپلود ویدئو

نقاط ضعف اپلیکیشن آپارات

  • فاقد گزینه کنترل نحوه نمایش ویدئو
  • تبلیغات
  • ایرادات جزئی در طراحی برنامه

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نقد و بررسی اپلیکیشن - کاوشا

وب‌سایت کاوشا به منظور افزایش آگاهی شما از دنیای اپلیکیشن و بازی موبایلی، در اسفندماه سال ۱۳۹۷ متولد شد. رسالت ما در این سایت، نقد و بررسی منصفانه اپلیکیشن‌های ایرانی و خارجی است تا بتوانید انتخاب دقیق‌تری داشته باشید. در کنار این مورد، ما اپ‌های مختلف و کاربردی را نیز به شما معرفی می‌کنیم و در بخشی دیگر سعی کرده‌ایم تا با آموزش بهترین ترفندها، شما را در استفاده از اپ و بازی‌های معروف یاری کنیم تا به صورت حرفه‌ای‌تری کار خود را دنبال کنید.