اطلاعات تماس
  • 021883*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802183665310923

مهلت رفع اثر از چک‌های برگشتی تغییر کرد

کد: 139802183665310923

http://bit.ly/2Y8xzm2

، تهران , (اخبار رسمی): مهلت ۱۰ روزه برای ارسال اطلاعات چک‌های برگشتی به سامانه بانک مرکزی لغو شده و به محض صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت، بانک مکلف است بنا به درخواست دارنده چک فوراً غیر قابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کند.

مهلت رفع اثر از چک های برگشتی تغییر کرد
رفع اثر از چک های برگشتی-آنی مشاور

مهلت رفع اثر از چک‌های برگشتی تغییر کرد. هدف از اصلاح قانون صدور چک : ۱.افزایش اعتبار چک ۲.اعتمادسازی در معاملات ۳.کاهش چک‌های برگشتی

 مهلت رفع اثر از چک‌های برگشتی تغییر کرد

باتوجه به تغییرات عمده در اوضاع و احوال اقتصادی کشور و شرایط خاص حاکم بر آن در دوره‌های مختلف، قانون‌گذار بارها در صدد اصلاح قوانین مربوط به چک برآمده است.

مجلس شورای اسلامی متاثر از شرایط خاص اقتصادی کشور بار دیگر به اصلاح قانون صدور چک اقدام کرد.

هدف از اصلاح قانون صدور چک:

۱.افزایش اعتبار چک ۲.اعتمادسازی در معاملات ۳.کاهش چک‌های برگشتی. 

مجلس شورای اسلامی جهت تحقق این اهداف در ۱۳ آبان ۱۳۹۷ به تصویب قانون «اصلاح قانون صدور چک» پرداخت و این قانون در ۲۳ آبان ۱۳۹۷ به تایید شورای نگهبان رسید. بانک مرکزی بر این اساس، بخشنامه‌ای به شماره ۹۷.۴۶۸۵۱۱ مورخ ۹۷/۱۲/۲۸ ،برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

قانون سابق حاکم بر مهلت رفع اثر از چک برگشتی:

در صورتی که مشتری ظرف مدت ۱۰ روز کاری پس از برگشت چک ،اقدام به تامین کسری موجود حساب جاری یا ارائه لاشه چک یا رضایت‌نامه محضری از ذینفع نکند، بانک موظف است اطلاعات مربوط به گواهی عدم پرداخت را به سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی ارسال کند.

قانون جدید حاکم بر مهلت رفع اثر از چک‌های برگشتی:

مهلت ۱۰ روزه برای ارسال اطلاعات چک‌های برگشتی به سامانه بانک مرکزی لغو شده و به محض صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت ، بانک‌ها مکلف به ارسال اطلاعات مذکور به سامانه بانک مرکزی هستند. بنابر‌این بانک مکلف است به درخواست دارنده چک فوراً غیر قابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کند.

تاثیر مطلوب اجرای قانون جدید چک:

بر اساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی با اجرای این قانون و افزایش نظارت بر اعطای دسته چک به متقاضیان و دقت در احراز شرایط لازم برای دارندگان دسته چک، آمار چک‌های برگشتی رو به کاهش است.

آنی مشاور اولین سامانه مشاوره حقوقی آنلاین در ایران است با داشتن مشاوران و وکلای مجرب و خبره در تمامی زمینه‌های حقوقی و به خصوص امور مربوط به کسب و کارها آماده ارائه خدمات هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر اپلیکیشن آنی مشاور را نصب کنند و از مشاوره های آنلاین آنی مشاور بهره بگیرید و یا به سایت Www.animoshaver.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آنی مشاور

آنی مشاور مجموعه ای مشتری محور بوده که با ارائه خدمات تخصصی از طریق مشاوران درجه یک و مجرب درجهت جلوگیری از صرف انرژی، زمان و منابع مالی صاحبان کسب و کار گام برمیدارد. ما به دنبال ایجاد حس اعتماد، دلگرمی و موفقیت در جامعه ی ایرانی به ویژه صاحبان کسب و کار هستیم. WWW.Animoshaver.ir

اطلاعات تماس
  • 021883*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون