اطلاعات تماس
  • 021883*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802243681510923

امکان استفاده هم‌زمان دارنده چک بلامحل، از امتیازات قانون تجارت و قانون چک

کد: 139802243681510923

http://bit.ly/2YBwDXJ

، تهران , (اخبار رسمی): در این مطلب، بررسی ماده ۲۳ قانون اصلاح قانون صدور چک، مصوب ۹۷ و ماده ۲۴۹ قانون تجارت صورت گرفته است. آیا ماده ۲۳ قانون جدید چک، ناسخ ماده ۲۴۹ قانون تجارت است؟

امکان استفاده همزمان دارنده چک بلامحل از امتیازات قانون تجارت و قانون چک
مشاوره اسناد تجاری_آنی مشاور

وضع ماده ۲۳ قانون اصلاح قانون صدور چک، امتیازی است برای دارنده چک که بدون رسیدگی و تشریفات دادرسی درخواست اجرای مفاد چک را از دادگاه صالح بکنند و ناسخ ماده ۲۴۹ قانون تجارت نیست

امکان استفاده هم‌زمان دارنده چک بلامحل از امتیازات قانون تجارت و امتیازات قانون اصلاح قانون صدور چک

در این نوشتار به بررسی مواد ۲۳ قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۱۳۹۷ و ماده ۲۴۹ قانون تجارت پرداخته می‌شود:

بر اساس نظریه مشورتی کمیسیون قوانین تجارت اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

وضع ماده ۲۳ قانون اصلاح قانون صدور چک، امتیازی است برای دارنده چک که بدون رسیدگی و تشریفات دادرسی درخواست اجرای مفاد چک را از دادگاه صالح کنند.

بنابراین دلالتی بر نسخ ماده ۲۴۹ قانون تجارت که بیانگر قواعد مسئولیت تضامنی امضا کنندگان اسناد تجاری است ندارد، در نتیجه امکان مراجعه دارنده به ظهرنویس برابر مقررات مربوط به قوت خود باقی است.

ماده ۲۳ قانون اصلاح قانون صدور چک:

دارنده چک می‌تواند با ارائه گواهینامه عدم پرداخت از دادگاه صالح صدور اجرائیه نسبت به کسری مبلغ چک و حق الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی را درخواست کند. دادگاه مکلف است در صورت وجود شرایط قانونی حسب مورد علیه صاحب حساب، صادر کننده یا هردو اجرائیه صادر کند.

ماده ۲۴۹ قانون تجارت:

صادر کننده و ظهرنویسان در مقابل دارنده سند تجاری مسئولیت تضامنی دارند.

دارنده سند تجاری در صورت عدم تادیه و اعتراض می‌تواند به هر کدام از آن‌ها که بخواهد منفردا یا به تمام آن‌ها مجتمعا رجوع کند. همین حق را هر یک از ظهرنویسان نسبت به صادرکننده و ظهرنویسان ماقبل خود دارد.

بنابراین، ماده ۲۴۹ قانون تجارت، همچنان پابرجا بوده و دارنده چک بلامحل نیز همچنان از امتیازات این ماده برخوردار است و قانون‌گذار در ماده ۲۳ قانون اصلاح قانون صدور چک، با هدف حمایت از دارنده چک بلامحل امتیازات دیگری را نیز بر آن افزوده است.

افراد می‌توانند در صورت بروز هرگونه اختلاف و یا وجود سوال یا ابهامی در خصوص چک و اسناد تجاری از مشاور اسناد تجاری آنی مشاور بهره‌مند شوند.

آنی مشاور اولین سامانه مشاوره حقوقی آنلاین در ایران است که با حضور مشاوران و وکلای مجرب و خبره در تمامی زمینه‌های حقوقی و به خصوص کسب و کار‌ها آماده ارائه خدمات است. 

علاقه‌مندان و متقاضیان مشاوره می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر اپلیکیشن آنی مشاور را نصب کرده و از مشاوره‌های آنلاین بهره بگیرند و یا به سایت Www.animoshaver.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آنی مشاور

آنی مشاور مجموعه ای مشتری محور بوده که با ارائه خدمات تخصصی از طریق مشاوران درجه یک و مجرب درجهت جلوگیری از صرف انرژی، زمان و منابع مالی صاحبان کسب و کار گام برمیدارد. ما به دنبال ایجاد حس اعتماد، دلگرمی و موفقیت در جامعه ی ایرانی به ویژه صاحبان کسب و کار هستیم. WWW.Animoshaver.ir

اطلاعات تماس
  • 021883*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون