صدور بارنامه یک تحول شگرف در حوزه حمل و نقل جاده‌ای

جستاری در بارنامه الکترونیکی

کد: 13980404379988370

http://bit.ly/2xrq6Tz

، اصفهان , (اخبار رسمی): صنعت لجستیک در همه جای دنیا به دنبال کاهش قابل توجه در اسناد و مدارک است. در شیوه سنتی تنظیم بارنامه، بارنامه یک قرارداد برای حمل و نقل و یک رسید دریافت کالا بود. محتوای بارنامه می‌تواند به صورت الکترونیکی به دولت اظهار و الزام نسخه کاغذی، آن هم بصورت اوراق بهادار حذف شود.

جستاری در بارنامه الکترونیکی
جستاری در بارنامه الکترونیکی

محتوای بارنامه می‌تواند به صورت الکترونیکی به دولت اظهار و الزام نسخه کاغذی، آن هم به صورت اوراق بهادار حذف شود. مبنای کنترل‌های پلیس در پاسگاه‌های بین راهی می‌تواند استعلام الکترونیکی باشد

گفتنی است صدور بارنامه الکترونیکی عامل اصلی امنیت جابجایی کالا، بهبود استانداردهای حمل بار، کاهش تلفات و برقراری عدالت جاده‌ای و ایجاد سامانه بارنامه برخط و یا همان الکترونیکی شدن صدور بارنامه به عنوان یک تحول شگرف در حوزه حمل و نقل محسوب می‌شود. در ارتباط با این موضوع یادداشتی از مهندس افشاری درباره ضرورت اجرائی شدن طرح بارنامه الکترونیکی در ادامه آورده شده است:

در گذشته و در شیوه سنتی تنظیم بارنامه، بارنامه یک قرارداد برای حمل و نقل و یک رسید دریافت کالا بود. امروزه بارنامه به عنوان یک منبع اصلی اطلاعات در زنجیره تامین است. بارنامه برای برنامه‏‌ریزی زمان‏بندی و ثبت محموله از طریق سامانه‌های الکترونیکی تبادل داده (EDI) استفاده می‌شود و این امر اهمیت آن را دو چندان کرده است.

بارنامه برای دولت هم بسیار پراهمیت است. در ایران اخذ عوارض 4% جابجایی کالا با گردش مالی سالانه بیش از 20 هزار میلیارد تومانی و همچنین محاسبه مالیات عملکرد شرکت‌های حمل و نقل که درآمد حداقلی 2000 میلیارد تومانی دارند از طریق این سند صورت می‌گیرد.

اصلاح فرمت بارنامه، روش صدور و مکانیزم تبادل آن، باید به اولویت جدی دولت تبدیل شود زیرا از عوامل بهبود بهره‌وری اقتصادی حمل و نقل کامیونی به شمار می‌رود. از سوی دیگر روش فعلی صدور بارنامه زمینه سوء استفاده از درآمد واقعی کامیون داران و دولت را فراهم می‌سازد. در برخی مسیرها صدور بارنامه به روش سنتی سبب افزایش 20درصد پیمایش خالی و اضافی کامیون‌ها و در نتیجه افزایش هزینه‌ها به همین میزان می‌شود. بارنامه می‌تواند به فرمت استاندارد (بین‏ المللی) صادر و کد شناسایی اختصاصی استاندارد داشته باشد تا همواره توسط دولت و ذی‌نفعان آن در زنجیره تامین قابل بازیابی باشد.

بارنامه می‌‏تواند سراسری شود یعنی فرمت بارنامه در مدهای مختلف حمل یکسان باشد.

محتوای بارنامه می‌تواند به صورت الکترونیکی به دولت اظهار و الزام نسخه کاغذی، آن هم به صورت اوراق بهادار حذف شود. مبنای کنترل‌های پلیس در پاسگاه‌ها بین راهی می‌تواند استعلام الکترونیکی باشد.

بین ‌های نرم‏ افزاری بخش خصوصی و دولتی باید تبادل داده صورت گیرد. صنعت لجستیک در همه جای دنیا به دنبال کاهش قابل توجه در اسناد و مدارک است. به عنوان نمونه اتحادیه اروپا با همکاری ذی نفعان صنعت حمل و نقل کالا و در راستای بهبود حمل و نقل چندوجهی نسبت به ایجاد یک پلتفرم تبادل داده الکترونیکی با عنوان E-freight کرده است که بر اساس EU Transport Policy ایجاد شده و از استانداردهای GS1 استفاده می‌کند. همچنین در آسیا، دولت هندوستان پروژه‌ای در سال 2018 با عنوان e-way bill راه اندازی کرده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

باروان بازارگاه الکترونیکی هوشمند حمل بار

باروان بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل جاده ای کالاست، در این سامانه هوشمند حمل بار مشتری یا کاربر بارِ خـود را به نزدیک ترین و مجهزترین کامیون یا تریلرِ ثبت شده در سامانه ی باروان معرفی می کند، باروان؛ بازارگاه الکترونیکی هوشمند حمل بار به صورت خودکار در زمانی کوتاه نیاز شما را در بهترین شکلِ ممکن برطرف می سازد. باروان با سایر خدمات حمل و نقلِ موجود، متمایز است. با باروان بارتان بار می شود

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]