سیستم خودکار تعیین نرخ حمل بار بصورت زمینی

معرفی سیستم تن بر کیلومتر

کد: 13980701406948370

http://bit.ly/2mrCCRu

، اصفهان , (اخبار رسمی): تن کیلومتر محاسبه نرخ حمل بار با استفاده از شاخص‌های علمی است. اصطلاح تن بر کیلومتر به عبارت دقیق تر حاکی از هزینه‌ها بر کیلومتر است یعنی کلیه هزینه‌های یک وسیله نقلیه سنگین با ظرفیت کامل در یک کیلومتر حرکت چقدر است و بر این مبنا میزان کرایه حمل بار توسط آن کامیون چه مقدار باید باشد.

معرفی سیستم تن بر کیلومتر
معرفی سیستم تن بر کیلومتر

سال‌هاست که محاسبه نرخ کرایه حمل بار بر اساس موازین علمی و فنی در کشورهای پیشرفته جهان از جمله کشورهای اروپایی انجام پذیرفته و در حال اجراست اما در ایران علی رغم مطالعات انجام شده در حوزه هوشمندسازی حمل و نقل، روال تعیین نرخ حمل بار به صورت توافقی و گاهاً مناقصه‌ای تعیین می‌شود، که این رویه سبب از میان رفتن شفافیت در تعیین کرایه و گلایه رانندگان، صاحبان کالا و کلیه افراد و سازمان‌های درگیر در حمل بار زمینی شده است.

نداشتن مبنای علمی در خصوص نحوه محاسبه کرایه در کشور آشفتگی‌های بیشمار و متعاقباً فرصتی برای دلالان و رانت خواران حوزه حمل و نقل را فراهم می‌کند. تا آنجایی که سود اصلی را دلالان سودجو می‌برند. بنابراین باید به فکر چاره و راه حلی مناسب و علمی بود.

تن بر کیلومتر از کجا شروع شد؟

در جریان نامه نگاری‌ها و اعتراضات رانندگان به دولت مسئله حذف روال توافقی و مناقصه‌ای قیمت گذاری به دفعات مکرر مطرح شده بود و تعیین کرایه حمل بار به روش تن بر کیلومتر به عنوان یکی از خواسته‌های اصلی صنف رانندگان مورد تأکید بود. کم توجهی به این مسائل باعث رخ دادن موج اعتصابات خردادماه توسط رانندگان در کشور شد.

پس از آن وزارت راه و شهرسازی مسئولیت حل این مسئله را پذیرفت و سازمان راهداری به نمایندگی از دولت با تشکیل کارگروهی متشکل از متخصصین، نمایندگان تشکل‌های صنفی و دست اندرکاران این بخش این موضوع را به نتیجه برساند. در آن زمان و به تدبیر نخبگان رانندگان و کامیونداران کشور، باروان هم به عنوان مشاور و نماینده کانون کامیونداران و مورد تأیید کانون رانندگان کشور جهت تدوین سیستم علمی محاسبه کرایه بار بر اساس تن بر کیلومتر به سازمان راهداری کشور معرفی شد و افتخار نقش آفرینی در این پروژه ملی به همراه دیگر متخصصین و دلسوزان این عرصه فراهم شد.

پس از صدها ساعت کار کارشناسی نهایتاً سیستم پیشنهادی تن بر کیلومتر تدوین و به تصویب شورای عالی ترابری کشور رسید و قرار است که به زودی بصورت رسمی اجرایی شود.

البته باروان تلاش خود را برای تعیین قیمت آنلاین حمل و نقل بار از مدت‌ها قبل و حتی پیش از رخداد اعتصابات خردادماه سال 97 شروع کرده که حاصل آن مقاله مفصلی شد که در هفدمین کنفراس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک پذیرفته شد.

تن بر کیلومتر به چه معناست؟

تن کیلومتر محاسبه نرخ حمل بار با استفاده از شاخص‌های علمی است. اصطلاح تن بر کیلومتر به عبارت دقیق تر حاکی از هزینه‌ها بر کیلومتر است یعنی کلیه هزینه‌های یک وسیله نقلیه سنگین با ظرفیت کامل در یک کیلومتر حرکت چقدر است و بر این مبنا میزان کرایه حمل بار توسط آن کامیون چه مقدار باید باشد.

چه عناصر یا پارامترهایی در محاسبه تن بر کیلومتر موثر است؟

با توجه به عنوان تن بر کیلومتر، دو پارامتر وزن محموله و طول مسیر از مهمترین این پارامترها هستند اما تمامی هزینه‌های حاکم بر ناوگان حمل و نقل نیز از جمله عناصر مهم این سیستم به شمار می‌آیند:

  • هزینه‌های مربوط به سوخت، نگهداری و تعمیرات، پرسنلی (حقوق راننده و شاگرد راننده)
  • سود ناشی از سرمایه‌گذاری ناوگان
  • هزینه‌های بالاسری (مالیات، عوارض، کمیسونها و ...)

 اجرای تن بر کیلومتر چه آثاری در پی خواهد داشت؟

  • تخصیص هدفمند و عادلانه یارانه دولتی
  • بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی رانندگان
  • پوشش و متعادل کردن هزینه های نگهداری از کامیون
  • ایجاد سیستم یکپارچه تعیین نرخ و پرداخت کرایه حمل بار در کل کشور
  • ایجاد شفافیت در اقتصاد حمل بار از جمله کرایه، مالیات، عوارض، کمیسیون و ..
  • جلوگیری از قراردادهای پنهانی دلالان سودجو
  • بهبود شرایط تولید، صادرات، رقابت تجاری و نیز کاهش نوسانات تورم در کشور

در سیستم تن بر کیلومتر به چه ابزاری نیاز است؟

رانندگان، صاحبان بار و شرکت‌های حمل و نقلی باید به یک نرم‌افزاری دسترسی داشته باشند که به وسیله آن بطور آنلاین قیمت حمل بار را بتوانند مشاهده و دریافت کنند.

 باروان در واقع یک سامانه هوشمند حمل بار است که دو بازوی «اعلام و جستجوی آنلاین بار» و «محاسبه آنلاین قیمت حمل بار» را برای رانندگان عزیز و جامعه حمل و نقلی کشور یکجا فراهم آورده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

باروان بازارگاه الکترونیکی هوشمند حمل بار

باروان بازارگاه الکترونیکی حمل و نقل جاده ای کالاست، در این سامانه هوشمند حمل بار مشتری یا کاربر بارِ خـود را به نزدیک ترین و مجهزترین کامیون یا تریلرِ ثبت شده در سامانه ی باروان معرفی می کند، باروان؛ بازارگاه الکترونیکی هوشمند حمل بار به صورت خودکار در زمانی کوتاه نیاز شما را در بهترین شکلِ ممکن برطرف می سازد. باروان با سایر خدمات حمل و نقلِ موجود، متمایز است. با باروان بارتان بار می شود

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار