اطلاعات تماس
  • 021267*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980701407129522

وکالت امور ملکی

وکالت دعاوی ملکی چیست؟

کد: 13980701407129522

http://bit.ly/2mwBKed

، تهران , (اخبار رسمی): وکیل ملکی مجرب کیست؟ وکیل پایه یک امور اراضی و املاک چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ همچنین وکیل ملک خبره در چه پرونده هایی تبحر و تجربه دارد؟ متداول‌ترین دعاوی ملکی کدام‌ها هستند؟ و سوالات و اطلاعاتی از این دست، در ادامه شرح داده می‌شوند.

وکالت دعاوی ملکی چیست؟
وکالت دعاوی ملکی چیست؟

موضوع دعاوی ملکی به نوعی به موضوع بین اموال غیرمنقول و انسان مربوط می‌شود که با توجه به نوع زمین و املاک و نوع کاربری آنها در کشور، نظام حقوقی متفاوتی در این رابطه وجود دارد

دعاوی ملکی یکی از عناوینی است که در دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری مطرح می‌شود. در این مجموع موضوعات متنوعی مطرح می‌شود. مانند دعوای الزام به تنظیم سند، الزام به اخذ پایان کار، الزام به ایفای تعهد، الزام به اخذ صورت‌مجلس تفکیکی و تخلیه املاک تجاری و مسکونی و مطالبه سرقفلی و حق کسب و پیشه تجارب و تجویز انتقال منافع، خلع ید، رفع تصرف عدوانی؛ رفع مزاحمت و رفع ممانعت از حق تفکیک، تحدید حدود املاک و … همه این موضوعات در دایره دعاوی ملکی قرار می‌گیرد. منظور از ملک مشاع ملکی است که میان چند نفر مشترک است و در قبال آن ملک استعمال می‌شود. 

ممکن است دو یا چند نفر ملکی را به شرکت مالک باشند بدون اینکه سهم هر کدام از آنان از نظر حدود و مشخصات مشخص باشد این ملک مشاع بین مالکان است و اگر مالکان با رضایت هم قسمت‌های معلوم و مجزا را برای هر یک شرکا مشخص و تصرف کردند به عبارت دیگر در ازای سهم مشاعی قسمت معی از ملک را اختصاص به مالک معین دادند سهم هر یک را مفروز می‌نامند. اصطلاح مفروز در برابر مشاع زمانی به کار می­‌رود که از نظر مقررات ثبتی، قصد جدا کردن یک قسمت از سهم مالکیت یکی از شرکاء از سهم سایر شرکاء در ملک معین مطرح باشد. 

یعنی اگر چند نفر هر کدام مقدار مشاعی از ملک را مالک باشند و بخواهند سهم خود را مفروز کنند تا مستقلاً از ملک خود بهره‌برداری کنند، باید آن ملک به نسبت سهم مشاعی مالکان میان آنان افراز شود.

ویژگی‌های وکیل ملکی

وکیل ملکی علاوه بر ویژگی‌های عموم وکلا باید در حوزه املاک متخصص باشد و بر قانون آیین دادرسی مدنی تسلط کامل داشته باشد همچنین در حوزه حقوق خصوصی و قراردادها حرفه‌ای باشد.

به آن دسته از دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری که به نوعی موضوع آنها املاک است، دعاوی ملکی گفته می‌شود.

وکیل متخصص قرارداد

وکیل امور ملکی، وکیلی است که در زمینه تنظیم قراردادهای تجاری و بین‌المللی، تنظیم عقد نکاح، تعیین داور در قراردادها و اختلافات خانوادگی، امور بیمه، تقسیم ارث و منافع تخصص دارد. وکیل ملکی علاوه بر ویژگی‌های عموم وکلا باید در حوزه املاک متخصص باشد و بر قانون آیین دادرسی مدنی تسلط کامل داشته باشد همچنین در حوزه حقوق خصوصی و قراردادها حرفه‌ای باشد.

مشاوره و قبول وکالت وکیل ملکی

هریک از طرف قرارداد نقل و انتقال املاک برای احقاق حقوق ملکی خود و همچنین تنظیم و امضای اسناد و قراردادها می‌توانند به وکیل امور ملکی مراجعه کنند.

مؤسسه حقوقی و داوری ثمین عدالت به همراه گروهی خبره از وکلای باتجربه پایه یک دادگستری، آمادگی رسیدگی به وکالت دعاوی ملکی است.

علاقه‌مندان و کسانی که با مشکل وکالت ملکی مواجه هستند، می‌توانند هم اکنون با موسسه حقوقی و داوری ثمین عدالت تماس گرفته و از مشاوره وکلای باتجربه بهره‌مند شوند.

تیم قدرتمند موسسه حقوقی و داوری ثمین عدالت با سابقه درخشان و پرونده‌های موفق طی سال‌های اخیر آمادگی بررسی پرونده‌های قضایی و مشاوره‌های تخصصی را داراست. کافی  است، اعتماد شود تا بتوان از پشتیبانی وکلای پایه یک دادگستری به طور همزمان تا مرحله اجرا برخوردار شد.

متداولترین دعاوی ملکی کدام است؟

یک وکیل پایه یک دادگستری به عنوان وکیل ملک و وکیل ملکی مجرب بیشتر با دعاوی و پرونده‌های ذیل سرو کار دارد:

۱) الزام به تنظیم سند رسمی

مرحله آخر فروش و انتقال رسمی یک ملک، حضور طرفین در دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی است که معمولا فروشندگان به دلایل مختلف از انجام آن خودداری می‌کنند. در این صورت خریدار یا وکیل ملکی با مراجعه به مراجع قضایی، فروشنده را ملزم به تنظیم سند رسمی می‌کند.

خریدار قبل از اقامه دعوی باید با مشورت با وکیل ملکی با تجربه، اطمینان حاصل کند که ملک مورد معامله در رهن یا بازداشت نباشد، زیرا دادگاه به انتقال ملکی که در رهن دیگری یا بازداشت است رای نخواهد داد. در این حالت باید فک رهن مورد معامله را نیز از دادگاه بخواهد.

در نهایت هر گاه مالک حاضر به امضای سند انتقال به نام خریدار نشود، نماینده دادگاه سند انتقال را در دفتر اسناد رسمی به نام خریدار امضا می‌کند.

۲) دستور تخلیه

اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود و به تبع آن می‌تواند در آن هر گونه دخل و تصرفی کند. اگر پس از پایان مدت قرارداد اجاره، مستاجر بدون تمدید  قرارداد از تخلیه ملک خودداری کند صاحب ملک می‌تواند برای گرفتن دستور تخلیه در صورتی که ملک منزل مسکونی باشد به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک و در صورتی که ملک تجاری باشد به دادگاه عمومی محل وقوع ملک رجوع کند.

۳) خلع ید

دعوی خلع ید، به آن دسته از دعاوی گفته می‌شود که در آن مالک از متصرف غیر قانونی ملک خود شکایت کرده و از مراجع قضایی تقاضای خلع ید متصرف از ملک را دارد. در دعاوی خلع ید، متصرف ابتدا به صورت قانونی و قراردادی و با اجازه مالک به انتفاع از ملک پرداخته اما پس از اتمام مهلت از پیش تعیین شده، از باز پس دادن ملک به مالک خود امتناع کرده و به صورت غیر قانونی به تصرف ملک ادامه می‌دهد به دلیل اینکه اکثر مردم در طرح دعوای خلع ید، تخلیه ید، دستور تخلیه و تصرف عدوانی اشتباه می‌کنند و این باعث می‌شود که به هیچ نتیجه‌ای نرسند و دعوای آنها رد می‌شود، پیشنهاد می‌شود با وکیل پایه یک متخصص در امور ملک و اراضی به عنوان یک وکیل ملکی مجرب مشورت ش.ئ.

۴) تصرف عدوانی

دعوای تصرف عدوانی چه در بعد کیفری و چه در بعد حقوقی از جمله دعاوی ملکی متداول است.

در دعوای تصرف عدوانی، فرد می‌تواند از طریق حقوقی یا کیفری اقدام کند و در انتخاب آنها تا حدودی اختیار دارد، زیرا دعاوی که به صورت حقوقی مطرح می‌شوند، دوباره نمی‌توانند به روش کیفری اقامه شوند اما دعاوی کیفری را دوباره می‌توان به روش حقوقی مطرح کرد. همین امر لزوم بهره‌گیری از وکیل ملکی را در دعاوی رفع تصرف عدوانی تقویت می‌کند. زیرا در هر یک از روش‌ها جریان پیگیری پرونده و طریقه اثبات دعوی تفاوت دارد.

۵) الزام به تحویل مبیع

فروشنده مکلف است پس از فروش ملک به مشتری، مبیع را به او تحویل دهد، اما در مواردی فروشنده از این امر سر باز می‌زند، به خصوص در مواقعی که زمانی بین وقوع معامله و تنظیم سند رسمی وجود داشته باشد، به دلیل سودجویی فروشنده از افزایش قیمت‌ها، این مشکل بیشتر مشاهده می‌شود. در هنگام بروز این مشکل خریدار می‌تواند با کمک وکیل ملکی، اقدام به طرح دعوای الزام به تحویل مبیع علیه فروشنده کرده و از این طریق اقدام به دریافت ملک خریداری شده خود کند.

۶) رفع مزاحمت

دعوی رفع مزاحمت نیز از جمله دعاوی تصرف است و در آن، متصرف ملک از مزاحم در تصرف خود شکایت می‌کند و به این ترتیب، به رفع مزاحمت او می‌پردازد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه حقوقی و داوری ثمین عدالت

موسسه حقوقی ثمین عدالت به شما کمک می کند تا مشکلات حقوقی خود را در قالب دریافت مشاوره حقوقی ” اینترنتی – حضوری – تلفنی “، قبول وکالت و ارائه دانش حقوقی و انجام کار حقوقی در موضوعات مختلف برطرف سازید.

اطلاعات تماس
  • 021267*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | حقوقی و قانون