اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808044161113581

قیمت پایانی سهم در بورس چیست؟

کد: 139808044161113581

http://bit.ly/2NFfA2O

، اصفهان , (اخبار رسمی): قیمت پایانی، برابر با میانگین وزنی قیمت‌های معامله شده در طول یک روز است که براساس کل معاملات انجام شده در آن روز تعیین می‌شود. این قیمت در پایان جلسه معاملاتی روز، نهایی می‌شود و دامنه نوسان سهم را برای روز معاملاتی بعد تعیین می‌کند.

قیمت پایانی سهم در بورس چیست؟
تصویر پیوست شده مربوط به قیمت پایانی سهم در بورس

براساس قانون سازمان فرابورس حجم مبنای شرکت‌های فرابورس برابر با یک است به همین جهت سهم با اولین معامله می‌تواند قیمت پایانی آن به بالاترین یا پایین‌ترین قیمت خودش برسد

میانگین وزنی چیست؟

در محاسبه میانگین وزنی یک مجموعه عامل‌های نابرابر، برای هر یک از عامل‌ها، وزن یا ارزش معینی در نظر گرفته می‌شود و سپس آن عامل در وزن معین ضرب می‌شود. آن‌گاه جمع این ارقام به دست آمده بر مجموع وزن‌ها تقسیم می‌شود.

اگر مثلث تعادل، قیمت پایانی فرض شود و قیمت‌های معامله شده با حجم یکسان باشد میانگین قیمت در نقطه مرکز، سطح تعادل را برقرار کرده است، اما اگر قیمت‌ها با حجم‌های متفاوتی معامله شوند میانگین قیمت برای برقراری سطح تعادل نزدیک می‌شود به آن قیمتی که بیشتر معامله روی آن انجام شده است.

حجم مبنا و تاثیر آن بر روی قیمت پایانی سهام

توجه به این نکته ضروری است که در بازار بورس اوراق بهادار، شرکت‌های بورسی دارای حجم مبنا هستند و حجم مبنا روی قیمت پایانی سهم تاثیرگذار خواهد بود.

سامانه معاملاتی بازار بورس پس از محاسبه میانگین قیمت سهم در طول روز، که به صورت خودکار و لحظه‌ای محاسبه می‌شود میزان حجم معاملات را با حجم مبنا بررسی می‌کند که اگر حجم معاملات سهم به اندازه حداقل حجم مبنا باشد، میانگین محاسبه شده به عنوان قیمت پایانی سهم در تابلوی معاملات ثبت خواهد شد، اما اگر حجم معاملات انجام شده از حجم مبنا کمتر باشد به همان نسبت از میزان افزایش یا کاهش قیمت پایانی سهم کاسته می‌شود و این قیمت در تابلوی معاملات ثبت می‌شود.

براساس قانون سازمان فرابورس حجم مبنای شرکت‌های فرابورس برابر با یک است به همین جهت سهم با اولین معامله می‌تواند قیمت پایانی آن به بالاترین یا پایین‌ترین قیمت خودش برسد. اگر سهمی در بازار فرابورس در یک روز معاملاتی قیمت‌های مختلف با حجم‌های متفاوت مورد معامله قرار بگیرد، قیمت پایانی این شرکت براساس همان میانگین وزنی که بالاتر ذکر شد، حرکت خواهد کرد.

تفاوت قیمت پایانی سهم با قیمت آخرین معامله

قیمت آخرین معامله همان گونه که از اسم آن مشخص است به آخرین قیمتی گفته می‌شود که در طی دوره زمانی (مثلا یک روز کاری) معامله شده است که نام دیگر آن قیمت بسته شدن (Close Price) نیز است. الزاماً قیمت پایانی با قیمت آخرین معامله یکسان نخواهد بود زیرا با توجه به تعریف قیمت پایانی که میانگین وزنی معاملات است، این میانگین می‌تواند کمتر؛ بیشتر یا برابر با آخرین معامله باشد.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به خانه تدبیر و اندیشه مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آموزش بورس خانه تدبیر و اندیشه

موسسه خانه تدبیر و اندیشه در سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرد . محور اولیه آموزشها سواد مالی بود . سال ۱۳۸۹ دوره سهامدار موفق تدوین و معرفی گردید . این دوره به گونه ای مورد استقبال قرار گرفت که بیشترین دوره برگزار شده موسسه تا به حال این دوره بوده است. از سال ۱۳۹۳ دوره های روانشناسی نیز به محورهای آموزشی موسسه افزوده شد. جهت اطلاع بیشتر می توانید به وب سایت https://tadbirhome.com مراجعه نمایید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | بانک، بیمه و سرمایه