اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139809074244213581

سامانه سجام چیست؟

کد: 139809074244213581

https://bit.ly/2r0UFjx

، اصفهان , (اخبار رسمی): سجام مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است و توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تشکیل شده است.

سامانه سجام چیست؟
سامانه سجام چیست؟

با توجه با الزام آور شدن همه سهامداران برای ثبت نام درسامانه سجام به منظور دسترسی به سرویس های بازار سرمایه و پیش از آنکه کدبورسی شما غیرفعال شوددر اسرع وقت مراحل ثبت نام درسامانه سجام را انجام دهید.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه ۱۳۸۴، جهت انجام امور پس از معاملات بازارهای بورس یا خارج از بورس تشکیل شده است که این شرکت زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار مشغول به فعالیت است.

طبق بند هفت ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، امور مربوط به ثبت، نگهداری، انتقال، مالکیت اوراق بهادار و تسویه وجوه معاملات بر عهده این شرکت قرار گرفته است.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصا سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی، سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) را راه اندازی نموده است.

طبق دستورالعمل سازمان بورس اوراق بهادار تمامی افراد فعال در بازار سرمایه، مخصوصا فعالان بازار بورس باید اطلاعات هویتی، اطلاعات کد سهامداری و و اطلاعات حساب بانکی خود در سامانه سجام ثبت نمایند و بعد از دریافت پیامک کد رهگیری ثبت نام باید به مراکز احراز هویت، که در دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری ها انجام می شود ثبت نام خود را نهایی نمایند.

چه کسانی باید در سامانه سجام ثبت نام نمایند؟

افراد جدیدی که برای دریافت کد سهامداری اقدام می کنند باید قبل از مراجعه به کارگزاری ابتدا در سامانه سجام ثبت نام اولیه را انجام داده  و بعد از دریافت کد رهگیری می توانند درخواست کد بورسی خود را به کارگزاری ارائه نمایند، ثبت اطلاعات برای سهامداران حقیقی و حقوقی که تا به حال در سامانه سجام ثبت نام نکرده اند هم الزامی است.

لینک ثبت نام در سامانه سجام

لیست مراکز احراز هویت سامانه سجام

ثبت نام در سامانه سجام چه مزایایی برای سهامداران خواهد داشت؟

-ثبت نام در این سامانه یکبار برای همیشه صورت می پذیرد و اگر در هر بازه زمانی شخص بخواهد در نهادهای مالی مانند: کارگزاری ها، شرکت های سرمایه گذاری یا صندوق های سرمایه گذاری …. حساب جدید ایجاد نماید یا از کلیه خدمات بازار سرمایه استفاده نماید با توجه به ثبت نام در سامانه سجام دیگر نیاز به ارائه اطلاعات مجدد و تکمیل فرم جدید نخواهد بود.

-یکی از مشکلات سهامداران دریافت سود سهام شرکت های بورسی در زمان تصویب مجامع عمومی عادی است که باید بصورت حضوری به یک بانک عامل مراجعه نمایند یا از طریق اعلام شماره حساب بانکی به شرکت متقاضی دریافت سود سهام خود باشند. با راه اندازی سامانه سجام بعد از این سهامداران می توانند با شماره حسابی که در این سامانه ثبت نموده اند سود سهام شرکت های بورسی را دریافت نمایند که این شماره حساب قابلیت ویرایش و تغییر رو خواهد داشت.

-با ثبت نام در سامانه سجام دسترسی به تمامی خدمات بازار سرمایه میسر می شود مانند: تغییر کارگزار ناظر، تغییر اطلاعات ارتباطی اعم از نشانی محل سکونت؛ شماره حساب بانکی و … ، مشاهده تمامی دارایی های اوراق بهادار خود اعم از سهام های بورسی، اوراق مشارکت و….

علاقه‌مندان جهت مطالعه مقالات بیشتر در زمینه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌توانند به بخش مقالات موسسه خانه تدبیر و اندیشه و یا به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه به آدرس www.tadbirhome.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آموزش بورس خانه تدبیر و اندیشه

موسسه خانه تدبیر و اندیشه در سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرد . محور اولیه آموزشها سواد مالی بود . سال ۱۳۸۹ دوره سهامدار موفق تدوین و معرفی گردید . این دوره به گونه ای مورد استقبال قرار گرفت که بیشترین دوره برگزار شده موسسه تا به حال این دوره بوده است. از سال ۱۳۹۳ دوره های روانشناسی نیز به محورهای آموزشی موسسه افزوده شد. جهت اطلاع بیشتر می توانید به وب سایت https://tadbirhome.com مراجعه نمایید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش