اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139809044233113581

DPS شرکت در بورس چیست؟

کد: 139809044233113581

http://bit.ly/2XThtxT

، اصفهان , (اخبار رسمی): کلمه DPS مخفف عبارت Dividend per share است. بخشی از EPS است که بین سهامداران به صورت نقدی تقسیم می‌شود.طبق قانون شرکت‌های پذیرفته شده در بورس حداقل ۱۰ درصد از EPS سالیانه شرکت را باید به صورت سود نقدی بین سهام‌داران تقسیم و مابقی سود را نزد شرکت اندوخته می‌کنند.

DPS شرکت در بورس چیست؟
DPS شرکت در بورس چیست؟

میزان درصد سود تقسیمی یا DPS در بین شرکت‌ها متفاوت است. شرکت‌ها سیاست‌های متفاوتی در خصوص تقسیم سود دارند.

بعضی از شرکت‌ها بیشتر سود سهام را بین سهامداران تقسیم کنند. اما بعضی دیگر درصد کمی از سود را تقسیم کرده و بخش عمده آن را به تأمین نقدینگی مورد نیاز برای انجام طرح‌های توسعه‌ای، اختصاص می‌دهند.

حال اینکه چه مقدار از EPS به عنوان DPS بین سهامداران تقسیم شود، در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تصمیم‌گیری می‌شود که برای اطلاع از آن باید به گزارش تصمیمات بعد از مجمع عمومی عادی که در سامانه کدال منتشر می‌شود مراجعه کرد.

شرکت‌ها حداکثر تا هشت ماه از زمان مجمع عمومی عادی سالیانه فرصت دارند که سود نقدی تصویب شده در مجمع را بین سهامداران توزیع کنند.

DPS به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

DPS به کسانی تعلق می‌گیرد که در زمان تشکیل مجمع عمومی سهامدار شرکت باشد. یعنی اگر شخصی دو روز قبل از مجمع (طبق قانون بورس دو روز قبل مجمع نماد متوقف می‌شود) سهام شرکتی را خرید کند و حتی بعد از مجمع سهام خود را بفروشد، در صورتی که در مجمع سودی تقسیم شود این سود به او تعلق خواهد گرفت.

سود تقسیمی به دو صورت به سهامداران پرداخت می‌شود که به صورت سنتی به شماره حسابی که قبلا سهامدار به شرکت اعلام کرده واریز می‌شود یا اینکه شرکت یک بانک عامل را معرفی و طبق جدول زمان‌بندی پرداخت سود در بازه زمانی اعلام شده با مراجعه به بانک عامل بصورت نقدی این سود قابل دریافت خواهد بود.

علاقه‌مندان جهت مطالعه مقالات بیشتر در زمینه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌توانند به بخش مقالات موسسه خانه تدبیر و اندیشه و یا به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه به آدرس www.tadbirhome.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آموزش بورس خانه تدبیر و اندیشه

موسسه خانه تدبیر و اندیشه در سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرد . محور اولیه آموزشها سواد مالی بود . سال ۱۳۸۹ دوره سهامدار موفق تدوین و معرفی گردید . این دوره به گونه ای مورد استقبال قرار گرفت که بیشترین دوره برگزار شده موسسه تا به حال این دوره بوده است. از سال ۱۳۹۳ دوره های روانشناسی نیز به محورهای آموزشی موسسه افزوده شد. جهت اطلاع بیشتر می توانید به وب سایت https://tadbirhome.com مراجعه نمایید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | بانک، بیمه و سرمایه