اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808194206010606

14 مورد از عوارض جانبی مصرف عسل طبیعی

کد: 139808194206010606

http://bit.ly/2O2i7EH

، شیروان , (اخبار رسمی): مضرات عسل شامل چه مواردی هستند؟ عسل اغلب به عنوان یک جایگزین سالم به جای شکر تصفیه شده مصرف می‌شود و به طور عمده به دلیل خواص فراوانی که مرتبط با محتوای آنتی اکسیدانی آن است برای مصارف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در صورت استفاده بیش از حد عوارضی دارد که معمولا گفته نمی‌شود.

14 عوارض جانبی مصرف عسل طبیعی
14 مورد از عوارض جانبی مصرف عسل طبیعی

مضرات عسل در صورت مصرف مقدار زیاد آن

۱. ممکن است باعث مسمومیت غذایی شود

مسمومیت غذایی در بیشتر مواقع نتیجه مصرف عسل خام برای افرادی است که دچار واکنش‌های آلرژیک نسبت به محصولات زنبور عسل هستند. اگر شما دچار حساسیت هستید و تا به حال عسل خام مصرف کرده‌اید، احتمال زیادی وجود دارد که دچار مسمومیت غذایی شده باشید. زیرا عسل حاوی ذرات خارجی مانند: گرده، قطعات کوچک بال زنبور و بره موم است. این ذرات موجود در عسل ممکن است باعث اختلال در سیستم گوارش فرد شود.

روش پیشگیری: بنابراین اگر سیستم گوارش شما ضعیف است و دچار آلرژی هستید، توصیه می کنیم عسل متناسب با بدن خود را پیدا کنید تا دچار مشکلاتی از قبیل مسمومیت نشوید.

۲. ممکن است باعث بوتولیسم در نوزادان شود

مضرات عسل برای کودکان زیر دو سال شامل سمی به نام بوتولیسم است که در عسل خام موجود است. هنگامی که نوزادان زیر ۲ سال عسل مصرف می‌کنند، می‌تواند منجر به یک بیماری حاد به نام بوتولیسم شود. این بیماری اساسا یک مسمومیت ناشی از زهر زنبور عسل است که ممکن است کودک شما آن را تجربه کند.

بعضی از علائم عبارتند از: تب، تهوع، استفراغ، ضعف، بی حالی، تحریک پذیری، یبوست، اسهال، گرفتگی عضلانی، از دست دادن اشتها، تنگی نفس، فلج عضلانی و …

روش پیشگیری: عسل برای کودکان زیر دو سال ممنوع است. اگر یک نوزاد پس از مصرف عسل دچار هر یک از علائم بالا شد، بلافاصله آن را باید به دکتر برد.

۳. ممکن است باعث درد در شکم شود

مصرف بیش از حد عسل باعث درد شدید در شکم می‌شود. عسل غنی از فروکتوز است که می‌تواند ظرفیت جذب مواد مغذی روده کوچک را قطع کند. همچنین می‌تواند اثرات دراز مدتی را بر سیستم گوارش تحمیل کند و باعث مسائل متعددی شود که عبارت‌اند از: نفخ، گرفتگی، اسهال، ناراحتی معده.

روش پیشگیری: اگر پس از مصرف عسل احساس درد شکم و ناراحتی وجود داشته باشد از خوردن آن باید پرهیز کرد و بلافاصله با دکتر خود مشورت کرد.

۴. گاهی باعث آسیب رساندن به سیستم عصبی می‌شود

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که گاها می‌تواند به سیستم عصبی آسیب برساند. عسل خام شامل یک گروه از ترکیبات شیمیایی به نام گرانو توکسین است که برای سیستم عصبی سمی است. به طور کلی، این سموم در طی پاستوریزه شدن از مواد غذایی حذف می‌شوند. اما هنگامی که عسل خام مصرف می‌شود، این سموم گاهی به سلول‌های عصبی آسیب می‌رسانند. در نتیجه، فعالیت‌های عادی سیستم عصبی مختل می‌شود.

روش پیشگیری: اجتناب از مصرف عسل بدون مشورت با پزشک متخصص برای افرادی که از هرگونه بیماری ذهنی رنج می‌برند.

۵. به ندرت باعث شوک آنافیلاکتیک می‌شود

خوردن عسل خام در دوزهای بالا می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مانند واکنش‌های شدید آلرژیک مانند آنافیلاکسی شود. همچنین در اکثر موارد آلرژی‌هایی را ایجاد می‌کند که یک وضعیت پزشکی جدی به نام شوک آنافیلاکتیک است. این بیماری علائمی مانند: سرگیجه، غش، تنگی نفس، فشار خون، نارسایی قلبی دارد. این مورد یکی از مضرات عسل است که یک عارضه جدی است، زیرا گاهی اوقات ممکن است منجر به مرگ شود.

روش پیشگیری: اگر شما از آلرژی حتی در صورت مصرف نکردن عسل رنج می‌برید، باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید که آیا می‌توانید عسل مصرف کنید یا خیر. اگر بعد از مصرف عسل علائمی از حساسیت مشاهده شود باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کرد.

۶. امکان دارد گاهی قند خون را افزایش دهد

اگر می‌خواهید سطح قند خون خود را در حد نرمال نگه دارید تا مشکلی برای شما پیش نیاید، باید میزان مصرف روزانه عسل را کنترل کنید. عسل نه تنها دارای فروکتوز بالا است، بلکه حاوی مقدار زیادی گلوکز است که سطح قند خون را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، عسل یک عنصر شیرین است که توسط زنبور عسل از شهد گیاهان تولید شده و مصرف زیاد آن شرایط را برای دیابت ایجاد می‌کند.

روش پیشگیری: اگر علائمی از نشانه‌های قندخون وجود داشته باشد یا داروهای دیابت مصرف شود، حتما قبل از مصرف عسل با پزشک متخصص مشورت شود زیرا آنها یک نوع عسل متناسب برای بیماران دیابتی را تجویز می‌کنند که با مصرف همزمان داروهای دیابت مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

۷. باعث بروز واکنش‌های سمی می‌شود

عسل که از شهد رودودندرون (خرزه هندی) تولید می‌شود، حاوی سموم خاصی است که ممکن است واکنش‌های نامطلوب در سیستم ایمنی بدن ایجاد کند. این نوع عسل به طور مستقیم بر سیستم قلب و عروق اثر می‌گذارد و باعث کاهش فشار خون، درد قفسه سینه و مشکلات دیگر قلبی عروقی می‌شود.

روش پیشگیری: شما حتما باید قبل از خریدن عسل منبع شهد آن را بررسی کنید. اگر بعد از مصرف آن حساسیت یا آلرژی داشتید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۸. می‌تواند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند

مصرف عسل خام همچنین می‌تواند حساسیت‌های خفیف تا متوسط ​​را ایجاد کند. این وضعیت می‌تواند در افرادی که به گرده آلرژی دارند وخیم‌تر باشد. مصرف مستقیم آن می‌تواند منجر به ایجاد علائم آلرژی مانند: تورم، خارش، التهاب، سرفه، آسم، خس خس، مشکلات تنفسی، مشکل در بلع و غیره شود.

روش پیشگیری: هنگامی که با چنین آلرژی حتی از نوع خفیف آن مواجه می‌شوید، باید با متخصص خود تماس بگیرید.

۹. باعث افزایش وزن می‌شود

یکی از مضرات عسل این است که در صورت مصرف نادرست آن باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود، همچنین می‌تواند به سلامت آسیب برساند. کالری عسل زیاد است و مصرف زیاد و مداوم آن باعث اضافه وزن می‌شود. علاوه بر این کربو هیدرات‌هایی که در عسل موجود است برای مدت کوتاهی انرژی را افزایش می‌دهند ولی در نتیجه این کربوهیدرات‌ها در بدن تبدیل به چربی شده و باعث افزایش وزن می‌شوند.

روش پیشگیری: مصرف عسل با دوز مناسب به کاهش چربی و لاغری کمک می‌کند. استفاده از عسل و لیمو برای سوزاندن چربی روشی فوق العاده است.

۱۰. منجر به پوسیدگی دندان می‌شود

به گفته محققان، عسل از ۸۲ درصد قند (گلوکز و فروکتوز) تشکیل شده است. این بدان معنا است که یک قاشق غذاخوری عسل می‌تواند تقریبا ۱۷ گرم قند را به شما بدهد. مصرف هر روز عسل در حجم زیاد می‌تواند فعالیت‌های باکتریایی را در دهان تحریک کند و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان شود.

روش پیشگیری: اگر می‌خواهید همیشه دندان‌های سالم داشته باشید و  از بیماری‌های دهان جلوگیری کنید، سعی کنید عسل را در حد نیاز و با دوز مناسب در برنامه غذایی خود جای دهید.

۱۱. ممکن است خونریزی داخلی ایجاد کند

افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند یا داروهایی مصرف می‌کنند که ممکن است خطر خونریزی داخلی را افزایش دهد، باید از مصرف عسل اجتناب کنند. اگر هنوز هم بخواهید عسل را امتحان کنید، مشورت با پزشک متخصص ضروری است تا به تنظیم داروهای شما کمک کند بدون اینکه به سلامت شما آسیب برسد.

روش پیشگیری: اگر شما از داروهای کاهش دهنده خون استفاده می‌کنید و از هر گونه خونریزی داخلی رنج می‌برید از مصرف عسل اجتناب کنید.

۱۲. شاید خطر تعاملات دارویی داشته باشد

یکی از مضرات عسل، ایجاد مشکلات برای افرادی است که داروهای خاصی مانند: آنتی بیوتیک‌ها، داروهای معده، داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین، آسپرین، داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، داروهای سیستم عصبی، داروهای قلبی و مکمل کاهش وزن مصرف می‌کنند. همچنین، عسل می‌تواند به شدت فرآیند منظم داروهایی که از آنزیم سیتوکروم  کبد استفاده می‌کنند را تغییر دهد. این امر ممکن است مسائل بهداشتی شدیدی را ایجاد کند.

روش پیشگیری: اگر از آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای دیگری مانند داروهای ضد التهابی استفاده می‌شود، از مصرف عسل اجتناب باید کرد یا قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کرد.

۱۳. باعث کاهش فشار خون می‌شود

عسل می‌ تواند به میزان قابل توجهی فشار خون را کاهش دهد که گاهی اوقات ممکن است برای سلامتی بد باشد. این امر به دلیل الیگوساکاریدها است که به نوع خاصی از کربوهیدرات‌ها معروف هستند و با توجه به خواص آنتی اکسیدانی که عسل دارد می‌تواند سطح فشار خون بالا را تا حد زیادی کاهش دهد.

روش پیشگیری: در بعضی موارد، سطح فشار خون حتی پایین‌تر از سطح متوسط ​​است که موجب مشکلات جبران ناپذیری می‌شود. در نتیجه باید در مصرف دوز عسل احتیاط کنید.

۱۴. در موارد نادری می‌تواند باعث عفونت شود

عسل ممکن است خیلی پرطرفدار و خوشمزه باشد، اما یکی از مضرات آن برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، می‌تواند بدن آنها را تحت تاثیر قرار دهد. این امر ممکن است خطر ابتلا به عفونت باکتریایی و قارچی در بدن را افزایش دهد.

روش پیشگیری: اگر شما سیستم ایمنی ضعیفی دارید، از مصرف عسل بدون مشورت با پزشک خود اجتناب کنید.

دقت کنید در صورت استفاده از عسل طبیعی و در مقدار توصیه شده مشکلی بوجود نمی‌آید و عوارض ذکر شده مربوط به مصرف بیش از حد است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

عسل آهوتا

مجموعه آهوتا در زمینه زنبورداری و فروش محصولات زنبور عسل فعالیت میکند و این محصولات را با برگه آزمایشگاه و ضمانت نامه کتبی برای مشتریان در سراسر کشور ارسال میکند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]