اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912175048215575

اپلیکیشن موبایل یا وب اپلیکیشن

کد: 139912175048215575

https://bit.ly/3bo4XOW

، تهران , (اخبار رسمی): یک تصور غلط رایج وجود دارد که برنامه‌های تلفن همراه بومی و برنامه‌های وب یک چیز هستند اما در واقع، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. اپلیکیشن موبایل و وب اپلیکیشن‌ها در نحوه کاربری، متفاوت از یکدیگر هستند علاوه بر آن ساخت اپلیکیشن موبایل و وب اپلیکیشن پیاده سازی‌های کاملا متفاوتی دارند.

اپلیکیشن موبایل یا وب اپلیکیشن
اپلیکیشن موبایل یا وب اپلیکیشن

برنامه‌های موبایل توسط شرکت طراحی اپلیکیشن موبایل ساخته می‌شوند. یک وب اپلیکیشن سایتی است که به صورت روان طراحی شده است و پاسخگوی مشاهده در تلفن‌های هوشمند است. انواع مختلفی از وب سایت‌ها وجود دارد، برخی از آنها استاتیک هستند و به ندرت به روز می‌شوند. برنامه‌های وب، به طور خاص، مانند برنامه‌های دیگر روی مرورگر شما دانلود می‌شوند و شما می‌توانید با استفاده از با آن تعامل داشته باشید. اما تفاوت برنامه موبایل با برنامه وب چیست؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

  •  اپلیکیشن موبایل چیست؟
  •  برنامه‌های تلفن همراه چگونه ساخته می‌شوند؟
  •  برنامه‌های وب چگونه ساخته می‌شوند؟
  •  تفاوت یک برنامه وب با یک وب سایت چیست؟
  •  تفاوت‌های اپلیکیشن موبایل و وب اپلیکیشن چیست؟
  •  از کدام نوع برنامه باید استفاده کنیم؟
  •  معیارهای انتخاب شرکت طراحی اپلیکیشن موبایل مناسب کدام هستند؟

اپلیکیشن موبایل چیست؟

اپلیکیشن موبایل همان نرم افزارهایی است که دانلود و روی تلفن همراه خود نصب می‌کنید مانند بازی‌ها، مسیریاب‌ها، سفارش آنلاین و… . این برنامه‌ها همگی با فناوری خاص خود برنامه‌ نویسی شده‌اند و قابلیت اجرا فقط روی سیستم عامل موبایل دارند مانند اندروید، اپل، مایکروسافت و… . معروف‌ترین سیستم عامل‌های موبایلی IOS و ANDROID هستند.Android و iOS هر دو به ترتیب 75.85٪ و 22.87٪ سهم بازار جهانی را پوشش می‌دهند.

سیستم عامل اندروید یا IOS مانند زمین حاصلخیز است که می‌توان هر گیاهی را در آن پرورش داد و این موضوع هیچ محدودیتی به جز خلاقیت ما در طراحی اپلیکیشن موبایل ندارد. شما می‌توانید هر اپلیکیشنی طراحی کنید و خیالتان راحت باشد که روی موبایل اجرا می‌شود، در مرحله بعد کار شما تنها بازاریابی آن و شناساندن آن به کاربران موبایل می‌باشد.

شاید سال‌ها پیش ساخت اپلیکیشن موبایل یک امتیاز به شمار می‌رفت اما امروزه به یک نیاز جدی تبدیل شده و اگر یک بیزنس اپلیکیشن نداشته باشد، در چشم مشتریان حرفه‌ای به نظر نیاید.

برنامه‌های وب برای اجرا نیاز به اتصال اینترنت فعال دارند، در حالی که برنامه‌های تلفن همراه ممکن است به صورت آفلاین کار کنند. برنامه‌های تلفن همراه از مزیت سریعتر و کارآمدتر بودن برخوردار هستند، اما به کاربر نیاز دارند که مرتباً به روزرسانی‌ها را بارگیری کند. برنامه‌های وب خودشان به روز می‌شوند. مهمتر از همه اینکه طراحی اپلیکیشن موبایل و برنامه‌های وب بسیار متفاوت است و در هر کدام از اصول و فناوری‌های خاصی استفاده می‌شود.

برنامه‌های تلفن همراه چگونه ساخته می‌شوند؟

ساخت اپلیکیشن موبایل گران‌تر از برنامه‌های وب است و از آنجا که منحصرا به یک سیستم عامل خاص تعلق دارند، برای توسعه و پیاده سازی هر نسخه از آن در سیستم عامل‌های دیگر، باید مراحل توسعه و پیاده سازی را از صفر شروع کرد. با این حال موبایل اپلیکیشن‌ها بسیار سریع‌تر هستند و عملکرد‌های پیشرفته‌تری دارند.

برنامه‌های تلفن همراه بومی با استفاده از زبان‌های خاص و محیط‌های توسعه یکپارچه (IDE) بسته به پلتفرم مورد نظر ساخته می‌شوند. دستگاه‌های اپل بر روی سیستم عامل iOS کار می‌کنند، بنابراین برنامه های اپل با استفاده از Objective-C یا Swift و Xcode IDE ساخته می‌شوند. برنامه‌های بومی برای Android به زبان جاوا نوشته شده‌اند و معمولاً در ویرایشگر Android Studio یا Eclipse IDE پیاده سازی می‌شوند.

اپل و گوگل همچنین ابزارهای توسعه، عناصر رابط و کیت‌های توسعه نرم افزار (SDK) خود را ارائه می‌دهند تا توسعه دهندگان ب‌توانند برای ساخت اپلیکیشن موبایل بومی استفاده کنند.

برنامه‌های وب چگونه ساخته می‌شوند؟

برنامه‌های وب معمولاً با استفاده از JavaScript ، CSS و HTML5 ساخته می‌شوند. برخلاف ساخت اپلیکیشن موبایل، هیچ کیت استاندارد توسعه نرم افزاری برای ساخت برنامه‌های وب وجود ندارد. با این وجود توسعه دهندگان به کدهای آماده دسترسی دارند. در مقایسه با طراحی اپلیکیشن موبایل، ساخت برنامه‌های وب معمولاً سریعتر و آسان‌تر هستند؛ اما پیچیدگی‌های اپلیکیشن‌های موبایلی را ندارند.

تفاوت یک برنامه وب با یک وب سایت چیست؟

برنامه‌های وب به طور خاص برای مشاهده در دستگاه‌های تلفن همراه طراحی شده‌اند، بنابراین عملکرد آنها بیشتر شبیه یک برنامه بومی است تا یک وب سایت. یعنی معمولاً هنگام مشاهده در دستگاه تلفن همراه سریعتر و پاسخگوتر از یک وب سایت سنتی هستند. علاوه بر این، برنامه‌های وب برای تعامل با کاربر ایجاد می‌شوند، در مقابل وب سایت‌ها به کاربر یا دستگاه موبایل خاصی محدود نیستند و ایستا و جهانی هستند.

برنامه‌های وب پیشرفته: بهتر از هر اپلیکیشن موبایل و وب؟

با توجه به روندهای اخیر توسعه وب، همچنین لازم است از وب اپلیکیشن‌های پیشرفته آگاه باشید. در حالی که برنامه‌های وب استاندارد برخی از قابلیت‌های برنامه‌های تلفن همراه را ندارند، برنامه‌های وب پیشرفته برخی از این قابلیت‌ها را شامل می‌شوند.

برخلاف برنامه‌های وب استاندارد، برنامه‌های وب پیشرفته می‌توانند به صورت آفلاین کار کنند و خیلی سریع بارگیری می‌شوند. به لطف قابلیت Application Cache، وب سایت‌ها اکنون می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را به صورت آفلاین ذخیره کنند. بنابراین می‌توان از برنامه‌های وب پیشرو بدون اتصال به اینترنت استفاده کرد و به آن‌ها برخی از ویژگی‌های برنامه‌های تلفن همراه بومی مانند اعلان‌های فشار، ضبط صدا و فیلم و پخش فیلم بومی را می‌دهد.

دقیقا مانند برنامه‌های وب استاندارد، برنامه‌های وب پیشرفته نیازی به بارگیری یا نصب ندارند. به نظر می‌رسد که وب اپلیکیشن‌ها بهترین ویژگی‌های هر دو (هم موبایل اپلیکیشن و هم وب اپلیکیشن) را گلچین کرده‌اند. همانطور که الکس راسل آن‌ها را توصیف می‌کند: PWA ها «تجربه‌های وب واکنشگرا (responsive)، مستقل از اتصال، app-like، تازه، ایمن، قابل کشف، قابل تعامل مجدد، قابل نصب و پیوند هستند».

تفاوت‌های اپلیکیشن موبایل و وب اپلیکیشن چیست؟

برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌های هر دو، باید مزایا و معایب هر کدام را بسنجیم:

مزایای موبایل اپلیکیشن‌ها:

 سریعتر از برنامه‌های وب

کارایی بالا به دلیل دسترسی به منابع سیستم

 قابلیت اجرا در حالت آفلاین

 امن و مطمئن ( برخلاف برنامه‌های بومی که ابتدا باید توسط فروشگاه برنامه تأیید شوند)

ساخت آسان‌تر به دلیل در دسترس بودن ابزارهای توسعه دهنده، عناصر رابط و SDK

معایب موبایل اپلیکیشن‌ها:

گرانتر از برنامه‌های وب

عدم سازگاری با سایر سیستم عامل‌ها

هزینه بالای نگهداری و به روزرسانی

مزایای وب اپلیکیشن‌ها:

 عدم نیاز به بارگیری یا نصب به دلیل اجرا در بستر مرورگر وب

 نگهداری آسان بدون توجه به سیستم عامل تلفن همراه، و دارای کد مشترک

 بروز رسانی خودکار

 ساخت سریع‌تر و آسان‌تر از برنامه‌های تلفن همراه

 سرعت بالا در راه اندازی به دلیل عدم نیاز به تأیید فروشگاه برنامه

معایب وب اپلیکیشن‌ها:

 قابلیت اجرا فقط در حالت آنلاین نه آفلاین

 کندتر از برنامه‌های تلفن همراه

 در برخی ویژگی‌ها به اندازه موبایل اپلیکیشن پیشرفته نیستند

 قابلیت کشف ضعیف‌تر (زیرا در یک پایگاه داده خاص مانند فروشگاه برنامه لیست نشده‌اند)

 عدم تضمین کیفیت و امنیت هر دو با هم (برنامه‌های وب نیازی به تأیید فروشگاه برنامه ندارند)

چه موقع می‌توان یک برنامه وب ساخت؟

اگر برنامه شما به سادگی یک منبع تعاملی برای اطلاعات اضافی است یا فقط نیاز به دسترسی به اینترنت دارد تا تجربه کاربری مطلوبی (UX) را فراهم کند، نیازی به ساخت اپلیکیشن موبایل نیست و یک برنامه وب می‌تواند راهی برای پیشبرد آن باشد. برنامه‌های وب پیشرفته راه حل خوبی برای شرکت‌هایی هستند که سعی در استفاده بهتر از تلفن همراه دارند نسبت به آنچه که در حال حاضر از طریق سایت آن‌ها ارائه می‌شود.

چه موقع می‌توان یک برنامه تلفن همراه بومی ساخت؟

اگر برنامه شما نیاز دارد که به دوربین یا GPS دستگاه دسترسی داشته باشد، ساخت اپلیکیشن موبایل بومی گزینه مناسب و کاربردی‌تری به نظر می‌رسد. اگرچه یک برنامه تلفن همراه ترکیبی به شما امکان استفاده از برخی از این ویژگی‌ها را می‌دهد، اما احتمالاً بهترین تجربه برای کاربر شما نخواهد بود.

چه زمان برای ساخت یک برنامه تلفن همراه ترکیبی

در حالی که اپلیکیشن موبایل ترکیبی به اندازه برنامه‌های وب یا بومی رایج نیستند، لیست شرکت‌هایی که از آنها استفاده می‌کنند ممکن است شما را متعجب کند. در شرایط خاص، برنامه‌های وب به برنامه‌های تلفن همراه ترکیبی تبدیل می‌شوند تا از مزایای مشابه بومی برخوردار شوند. توییتر یک برنامه ترکیبی است که واقعاً ظاهر و احساس یک برنامه بومی را دارد.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که برای مناسب‌ترین انتخاب باید در نظر بگیرید تا اپلیکیشن مورد نظر نیاز تجارت شما را برآورده کند. چه ساخت یک برنامه وب، برنامه بومی یا برنامه ترکیبی را انتخاب کنید، مهم این است که همیشه کاربران خود را دو اولویت قرار دهید تا بهترین تجربه کاربری برای آن‌ها حاصل شود.

معیارهای انتخاب شرکت طراحی اپلیکیشن موبایل مناسب کدام هستند؟

شرکت طراحی اپلیکیشن موبایل کارش ساخت برنامه‌های موبایل می‌باشد؛ پیاده سازی موبایل اپلیکیشن یک کار تخصصی و پیچیده است که توسط یک نفر انجام نمی‌شود بلکه یک تیم متشکل از چندین نفر باید همزمان روی آن کار کنند. به عنوان مثال گرافیست رابط کاربری را طراحی می‌کند، برنامه نویس آن را پیاده سازی می‌کند، تیم تست آن را مورد آزمایش قرار می‌دهند و از طرفی باید یک مدیر و هماهنگ کننده بین این افراد باشد تا کارها طبق برنامه و منظم پیش برود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پیشگامان فناوری هوداد | هوداد تِک

توسعه فناوری‌های دیجیتالی و اهمیت جایگاه رسانه‌های دوسویه، موجب شده است که راهکارهای مبتنی بر ارتباطات دیجیتال، به عنوان بستری مهم و مناسب برای توسعه کسب و کارها در نظر گرفته شوند. آژانس بازاریابی مات در راستای اجرای اثربخش و موفقیت آمیز سیاست های رشد و توسعه، استفاده هوشمندانه از فرصت های بازار و هم‌گامی با آخرین تغییرات پر شتاب دنیای تکنولوژی، ارتباطات و بازاریابی و به منظور فراهم آوردن فضایی کاملا تخصصی در حوزه رسانه‌های دیجیتال، فن‌آوری اطلاعات و راه‌کارهای مبتنی بر تلفن همراه، از ابتدای سال ۱۳۹۳ با گردآوری جمعی از نخبگان و جوانان خوش فکر اقدام به تاسیس شرکت دانش بنیان پیشگامان فناوری هوداد نمود تا بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. هوداد با تاکید بر خلق، ارائه و اجرای ایده‌های نو، توسعه سرمایه انسانی، اخلاق‌مداری و با تکیه بر تجربه چندین ساله و ارزش‌مند مدیران و تخصص کارکنان خود در حوزه‌ی رسانه، تبلیغات، ارتباطات، فضای مجازی و فن‌آوری‌های مرتبط با تلفن همراه، به تولید محصولات، خدمات و راهکارهایی می‌اندیشد که برای زندگی هوشمند انسان‏ها کیفیتی مطلوب به ارمغان بیاورد و برای مخاطبان خود تجربه خوشایندی بیافریند

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]