اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140001165076915770

خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم ، علل و درمان آن

کد: 140001165076915770

https://bit.ly/3ul1FTo

، تهران , (اخبار رسمی): خشکی چشم یکی از شایع ترین علت های مراجعه افراد به درمانگاه چشم پزشکی است. این بیماری ناشی از تغییر در کیفیت و یا کمیت اشک چشم می باشد و می تواند افراد را در همه گروه های سنی مبتلا کند.

خشکی چشم ، علل و درمان آن
خشکی چشم ، علل و راه های درمان آن

قرنیه سطحی از چشم است که اگر مایعی روی آن نباشد، سریع خشک و زخم می شود. علائم خشکی چشم عبارتند از: 

  • سوزش چشم و خارش
  • احساس جسم خارجی
  • زخم قرنیه
  • قرمزی چشم
  • آبریزش چشم
  • حساسیت به نور
  • زبری در چشم
  • ترشحات چسبناک از چشم
  • دوبینی یا ضعف بینایی
  • احساس ناراحتی به هنگام استفاده از لنزهای تماس

علت خشکی چشم چیست؟

گاهی برطرف کردن خشکی چشم بسیار ساده است ! مثلا اینکه مرتبا پلک بزنید. مخصوصا در افرادی که تمام روز را به صفحه ی مانیتور خیره می شوند. پلک زدن باعث ایجاد لایه ی مرطوب درون چشم ها می شود که می تواند خشکی چشم را برطرف کند. لذا پلک زدن همیشه چاره ی کار نیست ؛ زیرا خشکی چشم می تواند به دلایل گوناگونی ایجاد شود از جمله:

  • بیماری
  • عوامل محیطی مثل باد یا آب و هوا
  • عوارض جانبی دارو
  • سالخوردگی

خشکی چشم علت های گوناگونی دارد با افزایش سن احتمال خشکی چشم بیشتر می شود عواملی مانند:

برخی داروها: مانند آنتی هیستامین ها، ضد احتقاق های بینی، قرص های ضد بارداری، داروهای ضد افسردگی، داروهای ادرار آور و داروهای فشار خون

سبک زندگی : کمتر پلک زدن به دلیل خیره شدن به مانیتور کامپیوتر یا ابزارهای الکترونیکی به مدت طولانی، استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی  یا استفاده از لنزهای رنگی و طبی بی کیفیت

برخی بیماری ها : بیماری هایی همچون آرتولیت روماتولیت، لوپوس و سایر اختلالات خود ایمنی، ورم ملتهمه چشم، بیماری های پوستی، کمبود چربی در بدن یا سوء جذب چربی، کمبودهای مواد مغذی مانند ویتامین A و ویتامین B12 ، مصرف سیگار و الکل، بیماری هایی مانند اختلالات تیروئید و دیابت

راه کارهای خشکی چشم

این نکته مهم را لازم است بدانید که خشکی چشم زمانی رخ می دهد که اشک ها خیلی زود تبخیر می شوند یا چشم به اندازه کافی اشک تولید نمی کند. اگر چشم هایتان خیلی کم اشک تولید می کند باید به پزشک مراجعه کنید.اما اگر اشک هایتان فورا تبخیر می شود راه کارهایی که در ادامه به شما توصیه خواهیم کرد، می تواند مشکلتان را تا حدود زیاد رفع کند.

نوشیدن آب : بدون تردید آب مهم ترین نوشیدنی تمام قسمت های بدن از جمله چشم ها می باشد. چشم ها برای عملکرد مناسب به آب نیاز دارند. نوشیدن حداقل 2 لیتر آب در روز باعث می شود غدد اشکی به اندازه کافی تولید شوند. خوردن غذاهایی که آب بالایی دارند، مانند هندوانه، آناناس و خیار به تولید اشک کمک می کند.

کمپرس گرم : کمپرس گرم راه حل بسیار خوبی برای رفع التهاب پلک هاست. پلک های ملتهب می توانند جلوی تولیدغدد چربی را بگیرند و در نتیجه خشکی چشم ایجاد می شود. حوله ی تمیزی را به آب گرم آغشته کنید سپس آن را روی چشم های بسته تان کمپرس کنید.حداقل یک دقیقه کمپرس را نگه دارید. این راه کار را می توانید هر روز انجام دهید تا از التهاب پلک کاسته شود و چشمان، مرطوب نگه داشته شود.

مصرف امگا 3 : اشک ترکیبی از آب، چربی و موکوست است. افزایش امگا 3 می تواند تولید چربی را برای ترشح اشک لازم برطرف کند. از ماهی هایی مانند « ساربین » و «تن» می توانید امگا 3 فراوانی دریافت کنید.بذر کتان و گردو نیز از منابع فوق العاده امگا 3 محسوب می شوند

استفاده از عینک آفتابی قوس دار که چشم ها را کاملا پوشش می دهد : زمانی که در فضای باز هستید ممکن است باد باعث تخریب فوری اشک هایتان باشد. همچنین ممکن است با قرار گرفتن جلوی پنکه، کولر و سشوار دچار مشکل خشکی چشم شوید.عینک های آفتابی قوس دار کمک می کند که باد به چشم هایتان نرسد در نتیجه چشم هایتان مرطوب خواهد ماند.

ترک سیگار : خیلی از افراد عوارض منفی سیگار کشیدن را می دانند. اما آیا می دانستید سیگار می تواند باعث خشکی چشم شود و ریسک آب مروارید را به میزان قابل توجهی بالا ببرد ؟

دود تنباکو چشم ها را تحریک می کند. در واقع گزارش ها و تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن احتمال خشکی چشم را دو برابر می کند.

مصرف به اندازه ویتامین A : همان طور که می دانید ویتامین A برای چشم ها ضروری است و کمبود این ویتامین می تواند عوارض جدی را بر جای گذارد، از جمله خشکی چشم ها، ضعف بینایی، زخم قرنیه، نابینایی و حساسیت به نور. با دریافت ویتامین A کافی، از سبزیجات برگ دار، میوه و تخم مرغ از این عوارض پیشگیری کنید.

مصرف ویتامین  D : افرادی که کمبود ویتامین D  دارند ممکن است مستعد خشکی چشم باشند. مطالعات نشان داده که مقدار ویتامین  D در افرادی که دچار خشکی چشم هستند به میزان قابل توجهی  کمتر از ویتامین D در افرادی است که خشکی چشم ندارند.اصلاح سطح ویتامین  D  می تواند خشکی چشم را تسکین دهد. در پژوهشی مصرف مکمل ویتامین D سبب افزایش ترشح اشک، کاهش تبخیر اشک و کاهش التهاب چشم در افراد دچار خشکی چشم شده است.

نور درمانی و ماساژ پلک چشم: اگر خشکی چشمتان شدید است، تکنیک نور درمانی می تواند بسیار موثر باشد. طبق مطالعات، استفاده از نور درمانی و به دنبال آن ماساژ پلک ها، به کاهش علائم خشکی شدید چشم ها تا 87 درصد به بیماران کمک می کند.

در ورزش کردن پشتکار داشته باشید : مسلما ورزش و تمرین دائم، می تواند خشکی چشم را برطرف کند ؛ زیرا جریان خون را در بدن بهبود می دهد که متعاقبا ترشح چربی در چشم ها را افزایش می دهد.

شاید مجبور شوید راه های گوناگونی را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما موثر است، اما اگر هیچ کدام چاره ساز نبودند به پزشک مراجعه کنید.

اگر چشمان ضعیفی دارید و دچار خشکی چشم نیز هستید استفاده از لنزهای مناسب خشکی چشم می تواند راهکار مناسبی باشد پس پیشنهاد می دهیم با کارشناسان دیالنز مشورت کرده و جهت انتخاب لنز طبی و یا لنز رنگی مناسب، اقدام نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دیالنز

دیالنز از سال 1388 فعالیت خود را به صورت تخصصی با مدیریت امید کوشکباغی شروع کرده و با دارا بودن تیم مشاوره تخصصی اعم از اپتومتریست و کارشناسان بینایی سنجی این امکان را به مشتریان می دهد که با فراق خاطر محصول مورد نظر خود را تهیه کنند . این شرکت مفتخر است تمامی لنزهای طبی ، رنگی ، طبی رنگی ، لنزهای فانتزی ، لنز طبی بدون رنگ و محصولات جانبی را با در اختیار قرار دادن اطلاعات دقیق محصول که از سوی شرکت تولید کننده ارائه شده را با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش به دست مشتریان عزیز و همکاران گرامی در سراسر ایران برساند .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]