کد: 140001235085710057

بواسیر یا هموروئید داخلی، علائم، دلایل و راه‌های درمان

کد: 140001235085710057

https://bit.ly/3a5rfnB

، تهران , (اخبار رسمی): مقعد بخش انتهایی دستگاه گوارش است که عمل دفع به وسیله آن انجام می پذیرد. به دلیل وجود عروق و عصب های زیاد در دیواره و اطراف مقعد، این ناحیه از حساسیت بالایی برخوردار است. بنابراین مستعد بروز بیماری های مختلف مقعدی از جمله بواسیر یا هموروئید داخلی و خارجی است.

بواسیر یا هموروئید داخلی، علائم، دلایل و راه‌های درمان
بواسیر یا هموروئید داخلی

وقتی رگ های ناحیه مقعد دچار آسیب، تورم، کشیدگی و یا پارگی شوند، شما به هموروئید مبتلا شده اید. بیماری بواسیر یا هموروئید بسیار شایع تر از سایر بیماری های ناحیه مقعد و نشیمنگاه است.

این بیماری به دو شکل هموروئید داخلی و خارجی بروز پیدا می کند که هر یک می توانند با علائم متفاوتی نمایان شوند. در این مقاله قصد داریم علائم، دلایل و روش های درمان هموروئید داخلی را به طور کامل شرح دهیم:

هموروئید داخلی چیست؟

بواسیر یا هموروئید داخلی، به ایجاد آسیب و التهاب در رگ های داخلی مقعد اطلاق می شود. در مقابل بواسیر خارجی در بیرون و نواحی اطراف مقعد ایجاد می شود.

البته بعضی از بیماران ممکن است بطور همزمان به هر دو نوع داخلی و خارجی مبتلا شوند.

شایع ترین علائم هموروئید داخلی

ممکن است علائم هموروئید داخلی در ابتدای بیماری کمتر قابل لمس باشد. اما معمولا بیماران مبتلا به این عارضه، در مرحله اول رگه های خون روشن را روی مدفوع خود مشاهده می‌کنند. مشاهده خون در مدفوع گاهی تنها نشانه بواسیر داخلی نیست. 

هرچقدر این عارضه پیشرفت کند، تورم زائده های هموروئیدی داخل مقعد بیشتر شده و این عروق متورم می توانند از مقعد بیرون بزنند و دچار پرولاپس شوند. احساس خیسی و ترشحات مقعدی هم یکی دیگر از علائم آزاردهنده بیرون زدگی زدگی مخاط روده از مقعد است که منجر به ایجاد این ترشحات می شود.

همچنین احساس درد، دفع ناکامل مدفوع، سوزش و خارش مقعد هم از دیگر علائم هموروئید داخلی است که با توجه به شرایط و گرید بیماری شدت آن در هر فرد تغییر می‌کند.

درجات مختلف هموروئید داخلی

هموروئید داخلی با توجه به زمانی که از شروع بیماری می‌گذرد و همچنین شدت پیشرفت و بیرون زدگی این عارضه، دارای انواع و درجات گوناگونی است که برای هر یک باید از درمان مناسب آن استفاده کرد:

بواسیر نوع 1

در این نوع هموروئید داخلی رگ های داخل مقعد متورم و ملتهب شده، اما به سطح بیرونی راه پیدا نمی کنند.

بواسیر نوع 2

در گرید دو ضایعه های بواسیری هنگام دفع مدفوع و ایجاد فشار از مقعد بیرون می زنند، اما به صورت خود به خود به داخل برمی گردند.

بواسیر نوع 3

در بواسیر داخلی درجه سه، عروقی که هنگام دفع از مقعد خارج می شوند دیگر به صورت خود به خود به داخل برنمی گردند و برای بازگشت آنها نیاز به استفاده از نیروی انگشت است.

بواسیر نوع 4

در این حالت رگ های وریدی به طور کامل پرولاپس شده و از مقعد بیرون می زنند و تنها راه درمان این بیرون زدگی جراحی و لیزر است.

دلایل و عوامل زمینه ساز ابتلا به هموروئید

به دلیل حساسیت بالای ناحیه مقعد، ایجاد فشار زیاد در این ناحیه به دلایل گوناگون می تواند منجر به بروز بیماری هموروئید شود. عواملی که باعث ایجاد فشار در این ناحیه می شوند شامل:

کم تحرکی و نشستن به مدت طولانی: 

یکی از عواملی که فشار زیادی در مقعد ایجاد می کند، کم تحرکی است. نشستن به مدت طولانی بخصوص در کارمندان و رانندگان یکی از دلایل تورم رگ های ناحیه رکتوم و بروز بیماری هایی مثل بواسیر است. 

یبوست طولانی مدت

سختی مدفوع یکی از اصلی ترین دلایل هموروئید به حساب می آید. یبوست اگر طولانی شود عوارض زیادی به دنبال دارد که یکی از آنها ایجاد آسیب در رگ های دیواره رکتوم و بروز بواسیر است.  مصرف کم آب و مواد غذایی حاوی فیبر می توانند منجر به ایجاد یبوست و خشکی مدفوع شوند.

زور زدن هنگام اجابت مزاج: 

توصیه می کنیم از زور زدن زیاد در زمان دفع مدفوع خودداری کنید، چون این عمل می تواند فشار وارده به ناحیه رکتوم را چندین برابر کند.

اسهال مزمن: 

اسهال هم نوعی حرکت غیر عادی روده است که در آن بیمار به طور مکرر نیاز به دفع دارد و خروج مدفوع به شکل شل و آبکی است. اگر اسهال طولانی و مزمن شود باعث ایجاد آسیب و بروز بیماری های مقعدی خواهد شد.

چاقی و افزایش وزن: 

وزن بالا باعث ایجاد فشار زیاد در ناحیه رکتوم و تورم رگ های خونی این ناحیه و در نهایت بروز بیماری بواسیر یا هموروئید می شود.

بارداری و زایمان در زنان: 

بارداری علاوه بر افزایش وزن و بزرگ شدن شکم، باعث بروز تغییرات هورمونی در بدن می شود. این دو عامل با تحریک ناحیه رکتوم می توانند زمینه ساز بروز بیماری های شقاق و بواسیر باشند. بسیاری از زنان در دوران بارداری و یا بعد از فشار زیاد زایمان به این بیماری ها مبتلا می شوند.

ورزش های سنگین: 

بلند کردن اجسام و وزنه های سنگین در برخی افراد می تواند فشار زیادی به ناحیه نشیمنگاهی وارد کند و باعث ایجاد آسیب شود.

برای تشخیص هموروئید داخلی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای تشخیص بواسیر داخلی و خارجی باید به پزشک متخصص گوارش و یا متخصص جراح مراجعه کنید. هموروئید خارجی معمولا با بررسی سوابق بیمار و معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. 

اما برای تشخیص هموروئید داخلی ممکن است به انجام آزمایشاتی برای معاینه و مشاهده کامل ناحیه داخل رکتوم نیاز باشد که دکتر بواسیر با توجه به شرایط بیماری یکی از آنها را تجویز می‌کند.

راه های تشخیص

این آزمایشات با توجه به شرایط پیشرفت بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آنوسکوپی
  • کولونوسکوپی
  • ام آر آی
  • عکس برداری

پیشگیری

معمولا داشتن سبک زندگی و تغذیه درست می تواند در پیشگیری از چنین بیماری هایی موثر باشد. برای پیشگیری از ایجاد بواسیر سعی کنید موارد زیر را در روتین زندگی خود داشته باشید:

مصرف کافی آب:

روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید تا حجم مدفوع افزایش یابد و دفع آسانی داشته باشید.

استفاده از غذاهای پرفیبر: 

مصرف میوه و سبزیجات و غلات سبوس دار می تواند به نرم شدن مدفوع و جلوگیری از ایجاد فشار در زمان دفع که عامل اصلی بواسیر است کمک کند. البته مصرف فیبر باید به آرامی صورت گیرد.

تحرک و انجام ورزش های سبک:

 برای افزایش حرکات روده ای، انجام ورزش های سبک و پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

عمل دفع را به تعویق نیندازید

سعی کنید به محض احساس دفع به دستشویی بروید، چون اگر اجابت مزاج به موقع انجام نشود مدفوع سفت و خشک شده و باعث ایجاد فشار می شود.

از زور زدن پرهیز کنید

هنگام دفع از زور زدن زیاد خودداری کنید چون این عمل فشار زیادی را به رگ های خونی ناحیه مقعد وارد می کند.

گزینه های درمان

بعد از اینکه به دکتر هموروئید مراجعه کردید و آزمایشات لازم برای تشخیص نوع و درجه بیماری شما انجام شد، پزشک یکی از مناسب ترین گزینه های درمان را برای شما تجویز می‌کند. 

روش های مختلفی برای درمان هموروئید وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم:

خانگی و دارویی

بسیاری از بیماران مبتلا به بواسیر داخلی و خارجی سعی دارند با استفاده از روش های خانگی بیماری خود را برطرف کنند. استفاده از روش های مختلف خانگی و دارویی هرگز به عنوان درمان قطعی هموروئید شناخته نمی شود.

ممکن است روش های خانگی، دارویی و حتی درمان بواسیر داخلی با طب سنتی در مراحل ابتدایی بیماری و به صورت موقت علائم را کاهش دهند، اما بعد از مدتی بیماری دوباره عود می کند.

استفاده طولانی مدت و خودسرانه از این روش ها حتی می تواند باعث پیشرفت و بدتر شدن شرایط بیماری شود.

درمان بواسیر داخلی با لیزر

درمان بواسیر داخلی و خارجی با لیزر یکی از بهترین روشهای درمان این عارضه است که احتمال عود مجدد بیماری در آن نزدیک به صفر است.

لیزر هموروئید که امروزه مورد استقبال بسیاری از بیماران قرار گرفته، یک روش عمل سرپایی و بدون بیهوشی است.

این عمل بدون درد و خونریزی و با استفاده از روش نوین لیزر در کمتر از یک ساعت انجام می شود و هیچ یک از عوارض جراحی را به دنبال ندارد. 

مزایای لیزر

  • احتمال بازگشت مجدد بیماری بسیار پایین است
  • این روش هیچگونه عوارضی مثل بی اختیاری، عفونت و غیره را به همراه ندارد
  • در روش لیزر بواسیر نیازی به بستری و گذراندن دوران نقاهت طولانی نیست و فرد می تواند به فعالیت های روزانه خود بپردازد
  • این عمل در کمتر از یک ساعت و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود
  • در این روش نیازی به استفاده از پانسمان و تامپون نیست
  • جای زخم حاصل از عمل بسیار جزئی است و بعد از مدتی از بین می رود

جراحی

جراحی بواسیر داخلی و خارجی به روش های مختلفی انجام می شود و معمولا عوارض و مشکلات زیادی به همراه دارد.

ایجاد آسیب در عضلات اسفنکتر و بروز بی اختیاری، عفونت، احتمال بازگشت مجدد بیماری، نیاز به بستری شدن در بیمارستان، نیاز به پانسمان و دوران نقاهت طولانی از مشکلات این جراحی ها می باشد. 

سایر روش های عمل بواسیر به شرح زیر است که در صفحه مربوطه هر روش را به طور کامل توضیح داده ایم:

  • هموروئیدکتومی باز و بسته
  • رابربند
  • استاپلر

علائم، دلایل و راه‌های درمان بواسیر یا هموروئید داخلی بطور جامع در سایت کلینیک پایتخت در دسترس است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک پایتخت

مرکز درمان بیماریهای نشیمنگاه (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی) با استفاده از تجهیزات مدرن و روز دنیا و با کادری مجرب و حرفه ای

منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی