اطلاعات تماس
  • 021669*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140004145312416629

کار گفتار درمانی چیست؟

کد: 140004145312416629

https://bit.ly/3hhtXKF

، (اخبار رسمی): گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان یکی از شاخه‌های توانبخشی می‌باشد که به آسیب شناسی اختلالات مربوط به گفتار و زبان می پردازد. هدف گفتار درمانگر، استفاده از بالاترین توانایی ممکن از فرد توانخواه در جهت بهبود شرایط زندگی شخصی و اجتماعی فرد است.

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان یکی از شاخه‌های توانبخشی می‌باشد که به آسیب شناسی اختلالات مربوط به گفتار و زبان می پردازد. هدف گفتار درمانگر، استفاده از بالاترین توانایی ممکن از فرد توانخواه در جهت بهبود شرایط زندگی شخصی و اجتماعی فرد است. بنابراین گاهی هدف، درمان کامل فرد توانخواه نیست؛ بلکه تلاش برای استفاده از تمامی توانایی‌های فرد به بهترین شکل ممکن است.

کار گفتار درمانی چیست؟

گفتاردرمانگر یا پاتولوژیست گفتار و زبان کسی است که به ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات مرتبط با گفتار و زبان و بلع می پردازد. در واقع گفتاردرمان، ارتباط درمانگر است.

فعالیت گفتار درمانگر منحصر به “صحبت کردن” نیست چرا که برای خیلی از افراد پیش می‌آید که به دلیل آسیب‌های مغزی یا آسیب اندام‌های صورت (مثل قطع عضو یا فلجی عضله زبان) قادر به صحبت کردن نیستند ولی نباید این افراد را از ارتباط برقرار کردن محروم کرد.

در اینجا لزوم ارتباط برقرار کردن حتی با روش‌های جبرانی مشخص می‌شود. همچنین در برخی موارد که فرد در روش‌های ارتباطی دیگری به جز صحبت کردن مثل زبان بدن، تماس چشمی و… ضعیف است می‌تواند به گفتار درمانگر مراجعه کند.

گفتار درمانگر با توجه به مشکل مراجعه کننده می‌تواند با متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال، متخصص گوش و حلق و بینی، روانپزشک، روانشناس، شنوایی شناس، کاردرمانگر ذهنی و جسمی، فیزیوتراپیست، معلم مدرسه (برای کودکانی که به مدرسه می روند)، و پرستار (در صورت حضور در بیمارستان) در ارتباط باشد و درمانی چند جانبه برای تاثیرپذیری هرچه بیشتر ارائه کند.

همچنین در بسیاری از موارد علاوه بر درمان مستقیم بیماری فرد، به اصلاح و بهبود محیط زندگی وی نیز می پردازد تا شرایط مساعده‌تری برای بهبود فرد به وجود بیاید. به طور مثال کودکی که دارای لکنت زبان است با مشاوره‌ای که به مادر و معلم مدرسه‌ی او داده می‌شود می‌توان شرایط بهتری برای درمان سریع‌تر لکنت به وجود آورد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

خانواده توانمند

ما در تیم خانواده توانمند متعهد شده‌ایم همیار خانواده کودکان با نیازهای ویژه باشیم تا کودکان با‌ نیازهای ویژه نیز بتوانند استعدادها و توانایی‌های خود را کشف و پرورش دهند.

اطلاعات تماس
  • 021669*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی