اطلاعات تماس
  • 021669*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140006295442016629

بهترین روش‌ برای آموزش گفتاردرمانی کودکان در خانه

کد: 140006295442016629

https://bit.ly/3Ewv7eZ

، (اخبار رسمی): رشته‌ گفتار درمانی‌ یکی‌ از زیر مجموعه‌های‌ علوم‌ توانبخشی‌ است‌ و هدف‌ آن‌ یاری‌ رساندن‌ به‌ افرادی‌ است‌ که‌ دچار اختلالات‌ گفتاری‌ و زبانی‌ هستند.

چند راهکار ساده برای گفتاردرمانی کودکان در خانه

  • گفتاردرمانی با توصیف اعمال کودک و اشیاء محیط 

فرزندتان، با توصیفی که شما از آنچه  بدان علاقمند است یا انجام می‌دهد یا می‌خواهد که انجام دهد، ارائه میدهید، بهتر یاد میگیرد. اگر مواردی که می‌گویید، با علایق و موضوع مورد توجه کودک، سازگار باشد، آنها را بهتر دریافت می‌کند؛ چون کلماتی را می‌شنود که دقیقا با چیزی که انجام می‌دهد، سازگار است:« تو آتش نشان را روی پشت بام گذاشتی»، « تو در حال علف دادن به میمون کوچولو هستی».

به کار بردن عبارات توصیفی مانند« اسب من گرسنه است، بنابراین به او علف می‌دهم»، به کودک کمک می‌کند تا به شما توجه کند، و شما را در بازی خود داخل نماید. با گفتن اینکه «من به آشپزخانه می روم تا شام را حاضر کنم»، فرزندتان میفهمد که فعالیت بعدی شما چیست و متوجه می‌شود که شما ناپدید نشده‌اید.

  • گفتاردرمانی با توصیف عواطف

توصیف عواطف خودتان مانند «من عاشق دلقک بامزه‌ات هستم، چون من را به خنده می‌اندازد»، یا تشریح احساسات کودک:«آه، دردت آمد؛ چون انگشت را زخمی کردی»، به او کمک میکند تا بتواند احساسات خود و  دیگران را در مواقع مشابه درک کند. به علاوه او را مجهز به کلماتی برای توصیف احساسش مینماید.

  • گفتاردرمانی در خانه با توصیف اشیاء دیگر

توصیف اینکه هر چیز چه طور به نظر میرسد یا چه  حسی را منتقل می‌کند، به کودک شما کمک می‌کند تا بتواند مفاهیم مهم را یاد بگیرد:« خرس عروسکی تو نرم است وچشم‌های بزرگ و براقی دارد».

آموزش گفتاردرمانی در خانه با مقایسه کردن

مقایسه کردن تجربه‌های حال حاضر کودک، با آنچه در گذشته برایش رخ داده است: « نگاه کن، آن قطار شبیه قطار توماس است».چنین رویه‌ای به کودک کمک می‌کند تا پدیده‌ها را آنگونه که هستند، درک کند، و بتواند میان آنها ارتباط برقرار کند، و درباره تجربه‌های خودش صحبت کند.

  • گفتاردرمانی با سوالات

سوال کردن از کودک، میتواند او را تشویق به فکر کردن در مورد پدیده‌ها کند؛ مثلا وقتی کودک، عروسک خود را رختخوابش می‌گذارد، والدین می‌توانند از او بپرسند که « چرا عروسک را به رختخواب بردی؟» و پاسخ کودک ممکن است ای نباشد که« چون وقت خوابش است»، یا«چون مریض شده است». این روال میتواند منتهی به تفکر خلاقانه کودک در هنگام بازی کردن با گسترش مهارتهای محاوره‌ای او شود. حتی زمانی که خود شما هم پاسخ را نمیدانید، میتوانید کمکتان کند؛ مثلا کودک شما مدام به پای شما می‌چسبد، میتوانید به جای اینکه او را پس بزنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

خانواده توانمند

ما در تیم خانواده توانمند متعهد شده‌ایم همیار خانواده کودکان با نیازهای ویژه باشیم تا کودکان با‌ نیازهای ویژه نیز بتوانند استعدادها و توانایی‌های خود را کشف و پرورش دهند.

اطلاعات تماس
  • 021669*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان